B
Nyss gjort i ordning ett nytt odlingsområden som ligger intill några träd. Ca 2,5-3 meter från stam till stam i mitten en gran och de andra två har jag glömt sort på men de är nog 3år gamla.
Det ser nu väldigt strikt och stelt ut med 5 rader pallkragar och sen tre stycken träd med samma avstånd. Symmetri kan vara snyggt men nu blev det för mycket.
Så nu vill jag böja ner trädet som står närmast pallkrage området utan att skada det oförlåtligt mycket. Går det och hur gör man?
 
B Bådablir9 skrev:
Nyss gjort i ordning ett nytt odlingsområden som ligger intill några träd. Ca 2,5-3 meter från stam till stam i mitten en gran och de andra två har jag glömt sort på men de är nog 3år gamla.
Det ser nu väldigt strikt och stelt ut med 5 rader pallkragar och sen tre stycken träd med samma avstånd. Symmetri kan vara snyggt men nu blev det för mycket.
Så nu vill jag böja ner trädet som står närmast pallkrage området utan att skada det oförlåtligt mycket. Går det och hur gör man?
Intressant. Jo symmetri kan bli jobbigt, har du någon bild
 
Jag tror du bara kan binda ett rep runt stammen, som du förankrar på lämpligt sätt och som får dra trädet i den form du vill ha. Du spänner åt lite i taget så att trädet inte skadas.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
wildeside
Ta ett brett spännband skadar barken mindre.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
B
Har juteband. Kan de duga om jag knyter en lös ögla och sen ner i någon pinne/påle i marken?
 
B
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror du bara kan binda ett rep runt stammen, som du förankrar på lämpligt sätt och som får dra trädet i den form du vill ha. Du spänner åt lite i taget så att trädet inte skadas.
Vet du vart på stammen det ska bindas? Uppåt eller mer mot mitten? Tänkte att stammen blir ju hårdare längre ner
 
wildeside
Högt upp
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Provböj så ser du var du måste fästa bandet för att få den form du vill.

Fast vänta tills saven stiger och stammen blir lite böjligare.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
B
Z z_bumbi skrev:
Provböj så ser du var du måste fästa bandet för att få den form du vill.

Fast vänta tills saven stiger och stammen blir lite böjligare.
Trodde den gjorde det redan nu, men kanske ska vänta ett tag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.