Hej,

Flyttade nyss in i ny lägenhet och har upptäckt att det knäpper i rör/vägg i flera timmar efter att jag använt dusch. Knäppningarna kommer med cirka 5 min intervall och alltså inte när jag spolar vatten utan efteråt.

Ska man beskriva ljudet så låter det ungefär som när elektrisk golvvärme slår av/på. (Har ingen golvvärme i denna lägenhet). Ljudet är ganska högt och man hör det även när man är i andra rum i lägenheten.

Finns det nån med kvalificerade gissningar på vad det kan bero på och ifall det potentiellt går att lösa.
 
  • Hörn dusch med glasdörrar, vita kakelväggar och duschprodukter på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en badrum med en duschhörna med glasdörrar, kakelvägg och mörkt klinkergolv, hängande handduk på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören ser ut var på utsidan, troligtvis knäpper rören i fästena, lossa lite på skruvarna, några mm bara, dom sitter under överfallet som är snäppt på fästet. En liten mejsel och spänna ut på över eller undersida så släpper dom., vänta med att knäppa tillbaka överfallet
 
J jonaserik skrev:
Rören ser ut var på utsidan, troligtvis knäpper rören i fästena, lossa lite på skruvarna, några mm bara, dom sitter under överfallet som är snäppt på fästet. En liten mejsel och spänna ut på över eller undersida så släpper dom., vänta med att knäppa tillbaka överfallet
Tack för svar! Är det farligt att det knäpper i rören? För själva rören menar jag.
 
Nej men inte kul när det knäpper, det är rören som rör sig mellan varmt och kallt, utvidgar sig på längden. och knäpper när dom troligtvis åker kana i fästena
 
Troligen avluftningen till avloppet. Det röret expanderar vid temperaturskifte. Ligger det för tajt mot annat material så knäpper det när det blir för trångt.
 
Jag lånar denna tråd.

Bott i min bostadsrätt i några år nu. Jag har inte råkat ut för detta knäppande ljudet innan. Kan inte avgöra exakt var det kommer ifrån. Det sker efter dusch. Knäpper i några minuter, uppåt tio. Några sekunder mellan varje knäppljud.

1. Är det inte märkligt att det helt plötsligt har börjat? Inte gjort något där utöver normalt användande.

2. Säger ni samma sak till mig att det inte finns någon anledning till oro? Det knäppande ljudet bryr jag mig inte om. Det är mer så att det inte är ett tecken på något värre.

Tack på förhand.
 
Troligtvis VV-röret som rör sig då VV kommer. Exspanderar. Vet du om det är plaströr eller koppar i rören. Är dom i en trävägg, så kan det ha gett sig i infästningen och rör sig där, vet inte om det bra eller dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.