Hejsan!
Nu åker skämskudden fram och trodde inte själv att jag skulle sitta i denna sits. Men nu sitter jag här.
Jag skulle ikväll lite snabbt sätta upp en hylla i våran hall och plockade fram slagborren då det är betongvägg där den skulle sitta.
Första hålet = inga problem. Andra hålet så träffar jag en ”hålighet” i väggen och det blir helt svart i lägenheten. Med en ettåring skrikandes i hälarna å en frustrerad sambo så ringer jag ett journr till våran bostadsrätt. ”Hej jag har prickat en elkabel när jag skulle sätta upp en hylla”. Aldrig känt mig så kass. Hålet sitter dessutom rakt under centralen och jag borde ha fattat bättre, jag vet.
Hur som helst dyker en kille upp (från ett vaktbolag) och vi går ner i källaren för att kolla huvudsäkringen. Den hade såklart gått och för att försöka lista ut vilken kabel jag träffat så slog vi på alla grupper var och en för sig för att utesluta de andra. Dock efter att ha bytt huvudsäkring så fungerar alla grupper i lägenheten. Jag har alltså ström till alla rum och ingenting löser ut. I hålet skymtar jag koppar = trasig kabel som jag träffat med borren. Är det säkert att ha alla säkringar igång tills elektiker kommer?
Finns det någon brandrisk?
Jag har kontaktat en elektriker som kommer och kollar imorgon bitti och hela den här in incidenten inträffade kvällen innan.
Men vill som sagt kunna sova inatt utan att ligga å gräma mig.
Har någon annan erfarenhet av detta?
Skriv gärna av er ur säkerhetssynpunkt, hur stort jobb och vad för pris man kan förvänta sig av detta.
Tänker att detta forum borde krylla av elektiker.

Med vänlig hälsning, bedrövad…..
 
  • Elcentral på vägg ovanför två borrade hål, ett av hålen har träffat en dold elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Det skulle kunna innebära en brandrisk.
Jag hade i ditt läge bara stäng all el med huvudströmbrytaren. Om du är helt säker på att det är matande kabel in till lägenheten du haft sönder så får man väl stänga den i nåt fördelarskåp utanför lägenheten...

Det är ju bara några timmar tills du har en elektriker där.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det skulle kunna innebära en brandrisk.
Jag hade i ditt läge bara stäng all el med huvudströmbrytaren. Om du är helt säker på att det är matande kabel in till lägenheten du haft sönder så får man väl stänga den i nåt fördelarskåp utanför lägenheten...

Det är ju bara några timmar tills du har en elektriker där.
Okej jag hör dig!
På vilket sätt är det en brandrisk?
Inte för att jag misstror dig på något sätt men är nyfiken😊 vet inte heller helt säkert att det är matarkabeln. Bara en lekmans misstanke.
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
Tommty
brandrisk blir det endast om det är dålig kontakt (högt motstånd) och hög belastning som skapar värmeutveckling.

Utan att veta hur mycket av kabeln som delats så skulle jag säga att det är lugnt tills imorgon, skippa saker som drar mycket ström, typ el-element, hårtorken, diskmaskin och ugn. Om möjligt undvik det mesta som drar ström som inte är av vikt tills imorgon.

Edit: Åtgärden blir att tråda om, sedan kan du spackla igen hålet. Skulle gissa på kanske 1500-2500kr. Be elektrikern kolla hur rören går under centralen. Om det enbart är 1 som du oturligt lyckades borra i, eller om det är flera rör bredvid varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
brandrisk blir det endast om det är dålig kontakt (högt motstånd) och hög belastning som skapar värmeutveckling.

Utan att veta hur mycket av kabeln som delats så skulle jag säga att det är lugnt tills imorgon, skippa saker som drar mycket ström, typ el-element, hårtorken, diskmaskin och ugn. Om möjligt undvik det mesta som drar ström som inte är av vikt tills imorgon.
Okej! Tack för svar. Kablarna är inte av på något sätt men man ser koppartrådarna innanför isoleringen. Allt är för övrigt avstängt i lägenheten.
 
  • Gilla
Krom
  • Laddar…
Tommty
E Elfenbenet skrev:
Okej! Tack för svar. Kablarna är inte av på något sätt men man ser koppartrådarna innanför isoleringen. Allt är för övrigt avstängt i lägenheten.
Då kan du sova lugnt, Betong brinner dåligt.

Fixa en kaffe till sambon imon så har elektriken fixat det på nån timme.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
brandrisk blir det endast om det är dålig kontakt (högt motstånd) och hög belastning som skapar värmeutveckling.

Utan att veta hur mycket av kabeln som delats så skulle jag säga att det är lugnt tills imorgon, skippa saker som drar mycket ström, typ el-element, hårtorken, diskmaskin och ugn. Om möjligt undvik det mesta som drar ström som inte är av vikt tills imorgon.

Edit: Åtgärden blir att tråda om, sedan kan du spackla igen hålet. Skulle gissa på kanske 1500-2500kr. Be elektrikern kolla hur rören går under centralen. Om det enbart är 1 som du oturligt lyckades borra i, eller om det är flera rör bredvid varandra.
Det även finns en brandrisk och personfara om röret med ledande är av metall. Röret kan då komma i kontakt med spänningsförande ledare, om röret inte har god kontakt mot jord så kan det någonstans vara beröringsbart.
Det kan även uppstå glimning/ljusbåge mellan rör , ledare och mellan olika ledare om de är skadade.
 
  • Gilla
Timmersaxen
  • Laddar…
Jag har fått gjort en liknande grej för en massa år sedan. Skulle sätta upp en fläkt i köket och borrade för den. Fjärde hålet gick lite väl fort och jag träffade en kabel i väggen. På väg till jobbet timmen efter träffade jag grannen som frågade om vår TV också hade slutat fungera. Efter en svettig och nervös arbetsdag visade det sig bara att Telia hade störningar i sin tjänst exakt samtidigt. Vill bara säga att jag vet hur du känner ✊
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Fixa en kaffe till sambon imon så har elektriken fixat det på nån timme.
Nja, en timme låter väl optimistiskt. En halvdag för att dra om matande kablar från källaren (?) låter mer rimligt. Troligtvis kommer det två gubbar/gummor också vilket kan ge ännu fler timmar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E Elfenbenet skrev:
Okej jag hör dig!
På vilket sätt är det en brandrisk?
Inte för att jag misstror dig på något sätt men är nyfiken😊 vet inte heller helt säkert att det är matarkabeln. Bara en lekmans misstanke.
Om det är glapp i den kabeln som nu är trasig och man belastar ledningen så kan värme uppstå eller gnistor. Eller om det inte är glapp men kabeln är till stor del förstörd och arean är väldigt låg tror jag också det kan bli varmt.
 
  • Gilla
LOPen
  • Laddar…
Menar Du att aktuella kabelarean är belägen så LÅGT att det kan t ex uppstå brand i nån regel eller annat brännbart😉
 
Om du har skadat röret så kan det hända att det måste repareras innan ny matarledning kan dras in. Då torskar du på att man behöver bila upp i väggen lite grann. Då blir det roligt med efterlagningen
 
  • Vägg med uppbrutna hål för rörreparationer under en väggmonterad enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
De va inte mycket bilat...

En murare måste dit... En målare
o s v, efter att elen återställts.

Alternativet kan vara att yssna med fastighetsägaren om du får fixa det själv.

Ta även ett snack med ditt försäkringsbolag...
 
Det var djupare än det ser ut. Det hände mig, är nu efterlagat och klart. Var inte jag som borrade snett utan röret var knäckt av någon sättning och det märktes tyvärr när vi drog in 3-fas matningen

Tipset med försäkringsbolaget är ju bra, man kanske kan få lite ersättning
 
Ja, speciellt om det ska kallas in hantverkare inom olika genre.
Bara startavgiften för dessa kan vara avsevärt hög eller stor, vilket som nu passar.
 
  • Gilla
Lars Karlssson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.