Hej.

Har ett kök på 14 kvadrat som jag renoverar. Har precis tagit bort linoleummatta under vilket masonitskiva fanns. Denna masonitskiva ligger ovanpå furuplank originalgolv från början 1900. Tyvärr är planken rätt dåliga så jag skall lägga 15mm Kärhs 1-stav golv istället ovanpå.
Golvet är i våg över 2 meter men ca en yta på 2-3 kvadratmeter är höjskillnaden upp till 2.5 centimeter :(. Har frågat en snickare om hjälp som vill flytspackla och prima men han tar dessvärre 15papp för jobbet (dvs helt plant golv inkl att han då lägger stavgolvet som jag köpt).

Några råd kring alternativ. Kan jag göra detta själv och måste jag flytspackla?

Mvh,
Seamaster
 
seamaster skrev:
Hej.

Har ett kök på 14 kvadrat som jag renoverar. Har precis tagit bort linoleummatta under vilket masonitskiva fanns. Denna masonitskiva ligger ovanpå furuplank originalgolv från början 1900. Tyvärr är planken rätt dåliga så jag skall lägga 15mm Kärhs 1-stav golv istället ovanpå.
Golvet är i våg över 2 meter men ca en yta på 2-3 kvadratmeter är höjskillnaden upp till 2.5 centimeter :(. Har frågat en snickare om hjälp som vill flytspackla och prima men han tar dessvärre 15papp för jobbet (dvs helt plant golv inkl att han då lägger stavgolvet som jag köpt).

Några råd kring alternativ. Kan jag göra detta själv och måste jag flytspackla?

Mvh,
Seamaster
Ett alternativ är att lägga reglar och sedan underlagsgolv och tillsist Kährs.

Om nivåskillnaden är neråt så kan du först spackla ut ojämnheterna med spackel (inte flytspackel, för att sedan finjustera hela golvet med flytspackel.
Du klarar av att flytspackla själv, följ stegen i denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5/4#4

Men om du vill slippa betongdamm överallt och kan sänka höjden i rummet med 6-8 cm så kan jag rekommendera metoden med att regla golvet.
 
Riv brädgolvet, rikta reglarna eller sala på bef, lägg 22spån + Khärs.

Varför lägga ett golv i lyxklassen på ett dåligt underlag? Passa på att se över isolering etc när du ändå håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.