Jag jobbar som ventilation och behöver ibland mäta spänning och även ström både i jobb och i hemmet.
Min gamla strömtång/voltmätare har sett bättre dagar och jag sneglade på Elma 2700x då den är väsentligt billigare än Flukes varianter.
Alla elektriker jag stöter på använder Fluke och de två jag frågat kan inte säga varför, mer än av gammal vana. Jag förstår att det är kvalitétsinstrument, men finns det god anledning att välja Fluke framför Elma?
Länk till instrumenten på olika sajter.
Jag har övervägt dessa två.
Har ni någon input?
Egentiligen inga pengar att gråta över, men då jag använder den så sällan känns det onödigt att lägga extra tusenlappar.

Elma: https://kiwitools.se/products/elma-2700x-true-rms-voltage-tester-med-oppen-stromtang
Fluke: https://www.kjell.com/se/produkter/...-spanningsprovare-1000-v-p48892?theme=company
 
Fluken är väldigt begränsad när det gäller att mäta motstånd om man behöver det.
Ett motstånd på 1,8 k ohm klassar den som avbrott. Piggarna på de medföljande kablarna är för tjocka och kommer inte in i små plintar.
Annars väldigt smidig och hållbar.

Känner flera som har Elma och är nöjda, men själv tycker jag dispalyen är för plottrig, jag vill ha större och tydligare siffror.
 
  • Gilla
Äggkartong
  • Laddar…
Har ingen Fluke, men skaffade en Elma 2000x efter råd här på forumet. Var ute efter en pålitlig lättanvänd spänningsprovare med fasföljdsmätng.

Får säga att jag är imponerad av både teknisk produktkvalitet inkl IPklassning, kablarnas kvalitet, samt mycket proffsig funktionalitet och användarvänlighet. Ett riktigt bra instrument ska vara mer eller mindre intuitivt utformat och det är detta, knappt man behöver läsa manualen ens.

Nu är det ju inte samma instrument som du söker (har en annan för strömtångsmätningar) men fabrikatet skulle jag säga är proffskvalitet. Skulle inte bli ett skvatt förvånad att se elektriker med detta verktyg i högsta hugg.
 
  • Gilla
Äggkartong
  • Laddar…
Har även en Fluke men lite frusterad på dom tjocka pinnarna, som inte går in på fler mätställen, tex små plintar med djup hål i. Båda är lika vid strömmätning, lite för stora i nosen för att komma in på en del ställen.
Vid att mäta spänning i bland så får man ta fram universalen och lilla strömtången vid strömmätning
 
  • Gilla
Äggkartong
  • Laddar…
Flukarna säljs i parti och minut på tradera. Vet inte om det är kopior, men priset brukar hamna kring tusenlappen, ibland under. Märkligt så många som säljs och det verkar finnas köpare hela tiden.
 
Handlar mycket hos Danne på kiwi och har klämt lite på Elma's grejer och dom känns rejäla, har ingen erfarenhet av just denna dock men skulle inte tveka!

Kör just nu en fluke T5-600 samt en 117 som jag nöjda med förutom att pinnarna är lite tjocka för vissa plintar och kontaktorer
 
  • Gilla
Äggkartong
  • Laddar…
Väldigt många inom distribution använder Elma för att man kommer åt bättre med spetsarna, och så har jag ett vagt minne om att kabeln är smidigare i kyla. Något dåligt instrument är det inte.
 
  • Gilla
Äggkartong
  • Laddar…
Är det Brymen som gör även spänningsprovarna åt Elma? För många av Elmas multimetrar är det ju Brymen-instrument med annan färg på gummikåpan, för ibland dubbla priset....
 
En stor fördel med elma 2700x och tex elma x-one som jag använder är att de både mäter ström och är godkända spänningsprovare (mäter pålitligt utan batteri och lite annat för att följa standarden)
Flukes motsvarigheter med strömtång är multimetrar och inga spänningsprovare och är därmed inte godkända för AUS arbeten. Dock många som inte har koll på det.

Jag gillar också den tunna kabeln mer. Spänningsprovare har jag några st, alla Elma (har testat fluke men gillade inte) däremot instrument är huvudsakligen fluke.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det som händer med båda, är att vid proffsanvändning så går kablarna av vid änden efter en tid. Skulle sitta brytskydd där.
 
  • Gilla
Äggkartong
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Är det Brymen som gör även spänningsprovarna åt Elma? För många av Elmas multimetrar är det ju Brymen-instrument med annan färg på gummikåpan, för ibland dubbla priset....
Nej, tror inte det, de ser helt annorlunda ut.

Elmas instrument har olika tillverkare, installationstestarna är tex HT italia etc.
Många instrument är chauvin arnoux men det kan vara lite vad som helst, både "märkes" och "taiwan"-pryttlar.

Just spänningsprovarna känns mycket gedigna, jag frågade på nån mässa där jag hade listat ut fabrikaten på olika instrument men spänningsprovarna visste jag inte och de berättade inte.
Elmas affärsidé är ju förutom ÅF för vissa märken att leta efter instrument de gillar, branda dem, skriva svenska manualer (som kan vara mycket bra och omfattande), ha en kunnig support man kan ringa när man står i fält och inte vet vilken knapp man ska trycka på och det är det de tar betalt för.
 
  • Gilla
Äggkartong och 1 till
  • Laddar…
C
Tycker detta sammanfattar det rätt bra:

 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Då känner jag mig tillräckligt trygg i att köpa Elma.
Följdfråga då, och troligtvis även ett argument för Fluke, men finns det någon mäthängare som passaar denna modell från Elma?
 
N nb. skrev:
Nej, tror inte det, de ser helt annorlunda ut.

Elmas instrument har olika tillverkare, installationstestarna är tex HT italia etc.
Många instrument är chauvin arnoux men det kan vara lite vad som helst, både "märkes" och "taiwan"-pryttlar.

Just spänningsprovarna känns mycket gedigna, jag frågade på nån mässa där jag hade listat ut fabrikaten på olika instrument men spänningsprovarna visste jag inte och de berättade inte.
Elmas affärsidé är ju förutom ÅF för vissa märken att leta efter instrument de gillar, branda dem, skriva svenska manualer (som kan vara mycket bra och omfattande), ha en kunnig support man kan ringa när man står i fält och inte vet vilken knapp man ska trycka på och det är det de tar betalt för.
Googlade lite, med exv Google Lens...

Elma 2200X har ju uppenbara likheter med Kewtech Kt1795, och Elma 2700X verkar iaf till utseendet identisk med Kewtech KT5. Priserna på Kewtech verkar iaf i UK vara hälften.

Kewtech själva säger att många av deras produkter utvecklas av japanska Kyoritsu, så det är nog tänkbart att dessa japaner levererar även till Elma :)
 
  • Gilla
Äggkartong
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker detta sammanfattar det rätt bra:

[media]
Ja, sammanfattar bra och förstår argumenten precis. Ger även bra agument för "byggahusare" typ jag, hobbyelektriker får jag väl se mig som (agerar inom ramarna för vad jag kan göra), att skaffa grejer med likvärdig eller bättre prestanda men utan Flukes "track record", etc som talas om i videon. Dokumentation tex, detta är jag patenterat ointresserad av, grejerna ska inte behöva någon vidare dokumentation för det jag har dem till. Till och med fasföljdsmätningen på Elma 2000x är självförklarande.

För mig är de främsta produktkvaliteterna användarvänlighet, inbyggd säkerhet, givetvis kvalitet i materialval i typ kablar etc, gillar även flexibilitet i fallet spänningsprovare att snabbt kunna skruva av/på grövre mätspetsar på riktigt smala prober som kommer åt överallt. Sedan älskar jag såklart idiotsäkra elmätprylar... :). Ibland är man en klant bara att konstatera och då kan ett klokt konstruerat verktyg hindra en från att skapa katastrof.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.