Vi har ett kedjehus som är byggt -74. Vi flyttade in i november och upptäckte under vintern att det drog väldigt kallt på vissa ställen. Hyrde nyligen en värmekamera för att se var vi får in så mycket kyla då huset haft problem att hålla värmen.
Främst är det mellan den stora huskroppen och en del med platt tak som kylan kommer in samt yttervägg upp mot tak (skarven mellan väggen och taket) på nedre plan samt golv/vägg-skarv mot yttervägg på nedre plan men även i ett rum som är tillbyggt på övervåningen med takkupa, där är det mycket kyla längst yttre golv/vägg-skarv.
Vi misstänker att det endera är hål/springor eller otillräcklig isolering vid dessa områden som är boven.

Går det att på ett smidigt sätt isolera dessa ställen utan att behöva riva fasad eller innerväggar helt?
Finns det andra potentiella orsaker som vi bör kontrollera?
Vi hoppas kunna göra nästa vinter lite mindre kostsam med hjälp av att åtgärda några av dessa områden men ekonomin tillåter inte väggrivning just nu.
 
  • Hand håller en värmekamera som visar kallras i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Marida skrev:
Vi har ett kedjehus som är byggt -74. Vi flyttade in i november och upptäckte under vintern att det drog väldigt kallt på vissa ställen. Hyrde nyligen en värmekamera för att se var vi får in så mycket kyla då huset haft problem att hålla värmen.
Främst är det mellan den stora huskroppen och en del med platt tak som kylan kommer in samt yttervägg upp mot tak (skarven mellan väggen och taket) på nedre plan samt golv/vägg-skarv mot yttervägg på nedre plan men även i ett rum som är tillbyggt på övervåningen med takkupa, där är det mycket kyla längst yttre golv/vägg-skarv.
Vi misstänker att det endera är hål/springor eller otillräcklig isolering vid dessa områden som är boven.

Går det att på ett smidigt sätt isolera dessa ställen utan att behöva riva fasad eller innerväggar helt?
Finns det andra potentiella orsaker som vi bör kontrollera?
Vi hoppas kunna göra nästa vinter lite mindre kostsam med hjälp av att åtgärda några av dessa områden men ekonomin tillåter inte väggrivning just nu.
Jag skulle nog prova med fogskum först. uppifrån och ev nedifrån och göra om mätningen efter någon dag eller två..
 
D droopy skrev:
Jag skulle nog prova med fogskum först. uppifrån och ev nedifrån och göra om mätningen efter någon dag eller två..
Det var rätt dyrt att hyra värmekameran så det undviker jag gärna.
Hur får man in fogskummet på bästa sätt? Uppifrån blir det eventuellt svårt utan att riva upp golven misstänker jag men nedifrån kan vi nog komma åt bättre, i alla fall mellan våningsplanen. Värre blir det i hörnen i vardagsrummet där det är parkettgolv antar jag.
 
Finns det inga springor så får man borra och plugga. Jag gjorde detta med mina golv utmed ytterväggarna. Borrade 10mm hål och satte sedan i träplugg som jag slipade ned.
Runt rör bör man ta minst 3 hål fördelade runt röret(en) och spruta in fogskummet. Före min del blev det väldigt bra och kalldraget försvann.

Några år senare så tog jag mig in i krypgrunden och kollade på några ställen och skummet hade verkligen expanderat ordentligt och fyllt ut alla springor.
 
D droopy skrev:
Finns det inga springor så får man borra och plugga. Jag gjorde detta med mina golv utmed ytterväggarna. Borrade 10mm hål och satte sedan i träplugg som jag slipade ned.
Runt rör bör man ta minst 3 hål fördelade runt röret(en) och spruta in fogskummet. Före min del blev det väldigt bra och kalldraget försvann.

Några år senare så tog jag mig in i krypgrunden och kollade på några ställen och skummet hade verkligen expanderat ordentligt och fyllt ut alla springor.
Det låter som en rätt bra lösning för oss just nu, speciellt då vi har ett avrinningsrör från det platta taget mitt genom ett skafferi/skrubb som kyler ner enormt. Vägg i vägg är klädkammaren till stora sovrummet och där mättes det runt 0 grader i hörnet närmast röret (ej yttervägg).
Halva fasaden är tegel och halva är träpanel och vi har ju inte någon lust att dra ner teglet för att åtgärda dessa problem.
 
D droopy skrev:
Finns det inga springor så får man borra och plugga. Jag gjorde detta med mina golv utmed ytterväggarna. Borrade 10mm hål och satte sedan i träplugg som jag slipade ned.
Runt rör bör man ta minst 3 hål fördelade runt röret(en) och spruta in fogskummet. Före min del blev det väldigt bra och kalldraget försvann.

Några år senare så tog jag mig in i krypgrunden och kollade på några ställen och skummet hade verkligen expanderat ordentligt och fyllt ut alla springor.
Är det fogskum som kan passa här också?
Det såg ut såhär när vi flyttade in. Under golvet finns en svart, bubblig plastmatta och sedan en tunn filtliknande matta och sedan betongplattan. På vissa ställen vid väggen finns det glipor under kanten på väggen, de värsta ställena panikåtgärdade vi med universalfog när det var som kallast och det knappt gick att gå på golvet.
 
  • Glipa under kanten av väggen med synliga rester av universalfog och gammalt skum på yttervägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog ta reda på varför det bubblar sig och se om det kan vara fukt som trängt in.
Det finns billiga fuktmätare man kan skaffa då får man en uppfattning om det är väldigt fuktigt eller inte.
Är det fuktigt så måste man nog hitta orsaken till det.
Kan man få in "drevremsor" av isolering så kan det nog minska draget en hel del.

Skära bort fogmassan och fylla upp med drevremsa/vanlig isolering är väl en första åtgärd. Fördelen med drevremsorna är att det enkelt kan tas bort jämfört med fogskum. Detta ifall ni behöver åtgärda anledningen till fukten.
 
D droopy skrev:
Jag skulle nog ta reda på varför det bubblar sig och se om det kan vara fukt som trängt in.
Det finns billiga fuktmätare man kan skaffa då får man en uppfattning om det är väldigt fuktigt eller inte.
Är det fuktigt så måste man nog hitta orsaken till det.
Kan man få in "drevremsor" av isolering så kan det nog minska draget en hel del.

Skära bort fogmassan och fylla upp med drevremsa/vanlig isolering är väl en första åtgärd. Fördelen med drevremsorna är att det enkelt kan tas bort jämfört med fogskum. Detta ifall ni behöver åtgärda anledningen till fukten.
Bubblorna är en del av plastmattan. Lite hårdare, tunn plast som har bubblor som form. Alltså ingen påverkar från fukt på den, den är liksom bara så.
 
  • Plastmatta med bubblor intill trägolv och möbel, ingen fuktskada, design med bubblig struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.