Kungen har ansökt om bygglov i ett naturreservat i närheten av Åre - Vindelfjällen. Bygget är tre stugor brevid den han redan har. Tanken är att ha fyra stugor brevid varandra när barnen har växt upp och har respektive och kanske snart barn. I normala fall är det absolut NEJ när det gäller bygglov i naturreservat. Vi får se om Kungen behandlas som oss vanliga medborgare.
 
hmm. (intresseklubben antecknar:))....fast nyfiken blir man ju...
 
Varför i all världen ska kungen bli behandlad som vanlig medborgare? Majestätet åtnjuter straffrättslig imunitet, och så lär det förbli ända tills kloka människor avskaffat monarkin...
 
Är inte det ganska naturligt att kommunen beviljar bygglov för ett sådant ändamål? Hur lagvidrigt det än är (och det är det verkligen) har kommunen fler intressen att väga in och att ha kungen på vintersemester i kommunen är ingen liten pr-grej!
 
Hemmakatten
Kommunen kan inte bevilja bygglov för ett naturreservat. De enda som kan godkänna annan användning av naturreservat är regeringen. Vi får innerligt hoppas de säger nej.
 
Eftersom det redan finns hus på marken och det gällde tilläggsbyggnad är det inte alls omöjligt att bygglov beviljas - även om det inte gäller kunglig ansökan.

Även dödliga mänschor har på senare tid fått bygglov i naturreservat så även om det är ovanligt är det inte unikt.
 
lastkaj skrev:
... i ett naturreservat i närheten av Åre - Vindelfjällen.
Ja för oss norrlänningar så kanske det är i närheten, det är bara ca 30 mil fågelvägen ;).

Ungefär som att Karlstad är i närheten av Stockholm :p

Men det är nära en känd skidort, Tärnaby. Säg efter mig....... Anja Persson.
Ingemar Stenmark
 
Han kan väl göra som många andra, sätt upp en friggebod till de små
 
Risken finns att de ynglar av sig om de trivs, däruppe i fjällvärlden. Som lämlar! Och då ska de små också ha stugor "till de små"...
 
Det var väl snällt av kungen att han över huvud taget ansökte om bygglov. Eftersom han åtnjuter immunitet hade han ju bara kunnat låta bygga de där stugorna. Ingen hade ju kunnat göra nåt åt det.
 
Ungefär så, Anders. Att kungafamiljen öht låtsas något annat är bara ett politiskt pris man så gärna betalar för att dra fördelar i andra och viktigare sammanhang.
 
Hemmakatten
Att kungen har straffrihet innebär inte att han kan göra som han vill. Bygger han olovandes måste han riva, även om han kanske slipper böter.
 
Vete sjutton om han måste riva ett svartbygge? Han kan ju liksom inte straffas och straffet är väl böter OCH rivning, så rivning tror jag inte på.

Dock är det trams och åter trams att inte Knugen och kidsen kan tränga ihop sig som vanliga dödliga i fjällen. Fjäskeri och fjanteri.

För övrigt kanske det är dags att bygga om Stockholms slott till natthärbärge för hemlösa? Vad sjutton ska den där kåken mitt i stan stå tom för?

Fast Madde är snygg..................:) Hon kan få kvarta här hos oss i Viksberg och åka skidor i Högbyn. Nemas problemas!
( Om nu inte frun protesterar )

www.viksbergsgard.se
 
Oj vad mycket Jante det fanns här.

Det är många Svenssons som fått bygglov för mark som bedöms vara redan ianspråkstagen, även om det finns skyddad natur runtomkring. Är det någon som på allvar menar att naturen skulle bli så mycket mindre vild för att man bygger några stugor till vid den existerande bebyggelsen, eller är ni alla bara avundsjuka? Större undantag beviljas hela tiden om jag förstår saken rätt.

Jag skulle tro att det mycket väl kan vara mycket svårare för kungen att få bygglov än för en vanlig Svensson, eftersom fler kommer hålla ögonen på ärendet och leta efter något att klaga på. Ärenden ute på vischan kan annars ofta fattas ganska snabbt, med lite genvägar, ifall kommunen är på rätt humör. Och utan grannar blir det sällan överklaganden, om man inte är kungen då.

Och givetvis innebär inte strafffriheten att han får bygga hur som helst. Han får inte heller mörda någon. Polisen har skyldighet att stoppa kungen ifall han gör något olagligt, som att bygga utan bygglov. Han får inget straff (ifall inte riksdagen bestämmer att han ska få det), men polisen har rätt och skyldighet att stoppa honom och får använda det våld som läget kräver för att hindra honom att begå brott.

Kungen kan också råka ut för administrativa åtgärder, som att bli av med körkortet ifall han bryter mot trafikregler, eller få betala bygglovsavgift i efterhand. Han kan dock inte dömas till böter för en sådan överträdelse, men då menar man böter i straffrättslig betydelse.
 
Den här tråden handlar inte om monarkins vara eller icke vara, även om man kunde räkna ut att det skulle landa i det för eller senare.. Jag har raderat några inlägg som inte hör till ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.