Hejsan,
Förra året renoverades min sons rum och vi fick då hjälp med ytskikten. Vi bor i ett gammalt hus ifrån 1929 och väggarna är putsade och sen målade i en väldigt blå färg : )
Nu efter ett år har det börjat bli lite sprickor i väggarna vilket kanske inte är så märkligt att huset rör sig osv. Sprickorna är väldigt små och känns knappt med fingret om man drar över dem. Men de syns ju och jag skulle vilja fixa till väggarna. Så jag tänkte höra om ni har någon analys av detta och/eller tips på hur jag ska ta mig an detta?
Tack på förhand!
 
  • Spricka i en ljus vägg som behöver bedömas för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en blågrå vägg, indikerar möjligt behov av väggreparation eller förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå vägg med sprickor bredvid en trälist, tecken på potentiellt strukturellt problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är bakom putsen en tegel eller trävägg
 
J jonaserik skrev:
Vad är bakom putsen en tegel eller trävägg
Det är tegel
 
Då lär teglet röra sig och det behövs inte mer är några 1/10 delar av millimeter för att putsen ska spricka. Nu är jag inte murare men vet du vad för puts som putsades med. Finns olika sorter och en del är riktigt stumma och kan inte ta upp rörelse. Är det helt tegel ut till utsidan, så är det säkert microsprickor där med, som inte syns. Finns murare på forumet som säkert kommer in.
 
N
Vad är väggen målad med för färg då?
Skulle säga spackla och måla igen.
Att hugga upp och laga dessa sprickor med puts.
Fixar inte många, på ett sätt som inte syns.
 
  • Gilla
StineLine
  • Laddar…
Väggen är målad med Jotuns väggfärg.
 
Varför lades inte målarväv/microlit på innan målningen??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.