Bygger ett badrum på övervåningen och rivit ut allt och riktat väggar på ett nytt badrum i radhuset.
Det är träbjälklag cc600 och avstånd mellan golvbjälkarna och det är bara 2,2meter mellan bärande väggar som bjälkarna vilar på.

Hur gör man vid golvvinkeln med golvspån och väggen?

Tänkte bygga väggar först och sedan golvspån men det blir ju inge bra då golvspån vill ha 10mm rörelse fog.

Kan jag bygga väggarna genom att montera 15mm plywood sedan lägger jag golvspån 10mm ifrån plywooden sist ställer jag gipsen på golvspånet.

Eller bör man bygga golvet först sen klä väggarna med 15mm plywood och gips som man tex ställer på golvspånet? (Obs plywooden monteras med ett litet mellanrum för rörelsemån.
 
R
B buhu skrev:
Bygger ett badrum på övervåningen och rivit ut allt och riktat väggar på ett nytt badrum i radhuset.
Det är träbjälklag cc600 och avstånd mellan golvbjälkarna och det är bara 2,2meter mellan bärande väggar som bjälkarna vilar på.

Hur gör man vid golvvinkeln med golvspån och väggen?

Tänkte bygga väggar först och sedan golvspån men det blir ju inge bra då golvspån vill ha 10mm rörelse fog.

Kan jag bygga väggarna genom att montera 15mm plywood sedan lägger jag golvspån 10mm ifrån plywooden sist ställer jag gipsen på golvspånet.

Eller bör man bygga golvet först sen klä väggarna med 15mm plywood och gips som man tex ställer på golvspånet? (Obs plywooden monteras med ett litet mellanrum för rörelsemån.
Man brukar göra golvet först för då döljs rörelsenånen under väggbeklädnaden, samt att det är säkrare och trevligare att ha ett golv att gå på när man klär väggarna 😊
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
Om man nu gör golvet före. Hur gör man då med plywooden. Ställer man den på golvet och drar upp den 3mm?
Gipsen efter plywood, ska den stå på golvet eller ska den också dras upp några millimeter?

Jag tänker att om jag gör golvet med ca 10mm rörelsefog från väggreglarna, då går plywooden med gips ca 2cm förbi rörlsefogen mellan golvspånet och väggreglarna.

Om inget(plywood eller gips)ska ligga dikt mot golvet så känns det konstigt med en liten glipa.

Är van med betonggolv då man lägger en regel längst ned. Men så blir det inte i mitt fall pga träbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.