Har nyligen köpt ett hus med stort förråd/garage i trädgården. Fasaden på byggnaden är av eternit, och förra ägaren målade detta med falu rödfärg.... Så det ser ju ut som skit nu några år senare. Jag vill gärna fräscha upp det, men vilken färg kan jag använda?? Förstått att akrylat funkar på eternit men kan det målas över gammal slamfärg? Vill inte heller röra fasaden och försöka skrapa bort för mkt färg då den ser lite skör ut på sina ställen. Tips någon??
 
Åsa Lund
Skrubba bort färgen med skurborste och såpa? Testa på en liten bit först
Sedan kan du tvätta med nåt annat som rekommenderas inför målning med den färg du väljer. Kanske silikat kan funka?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Före-och-efterbild av husfasad, vänster smutsig med gamla fönster, höger renoverad och målad vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan bli fint.
 
  • Gilla
ignorin och 3 till
  • Laddar…
eavogels skrev:
[bild]
Det kan bli fint.
snyggt, hur har du gjort? Vi har en fasad som ser ut precis som din, eller som den såg ut ☺️
 
A
M mynameisstefan skrev:
snyggt, hur har du gjort? ☺️
Först tvättade jag av fasaden. Mycket av det röda spolades bort men satte sig på plattorna under. Efter torking, på med Bauhaus slikat primer. Obs, det går åt en hel del. Jag snålde inte. Sen Silikat färg, 2 lager.
 
  • Gilla
mynameisstefan
  • Laddar…
eavogels skrev:
Först tvättade jag av fasaden. Mycket av det röda spolades bort men satte sig på plattorna under. Efter torking, på med Bauhaus slikat primer. Obs, det går åt en hel del. Jag snålde inte. Sen Silikat färg, 2 lager.
Vad fint det blev! Får man fråga hur stort huset är och vad allt kostade?
 
eavogels skrev:
[bild]
Det kan bli fint.
Ska måla om mitt eternithus i sommar och tänkte höra hur färgen sitter nu efter ett par år?
funkade det bra med silikat? 🙂✌️
 
  • Gilla
mynameisstefan
  • Laddar…
A
ignorin ignorin skrev:
Ska måla om mitt eternithus i sommar och tänkte höra hur färgen sitter nu efter ett par år?
funkade det bra med silikat? 🙂✌️
Det sitter bra. Men glöm inte primer. Det har bara släppt lite på balkongen, men varje vinter ligger det 50 cm snö mot väggen. Inte snåla med primer och inte med färg. Akta fönsterglaset, efter ett tag är det svårt att få bort evt droppar.
 
  • Gilla
mynameisstefan och 1 till
  • Laddar…
eavogels skrev:
Det sitter bra. Men glöm inte primer. Det har bara släppt lite på balkongen, men varje vinter ligger det 50 cm snö mot väggen. Inte snåla med primer och inte med färg. Akta fönsterglaset, efter ett tag är det svårt att få bort evt droppar.
Tack.
Lovar att inte snåla med färgen.
Ska jag ändå måla om huset får det bli ordentligt. 😁✌️
 
  • Gilla
mynameisstefan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.