Någon som vet om det finns något sätt att hitta en läcka på en brineslang som är nergrävd på ängen, 1 m djupt.
Mannen (som inte är helt borta på värmepumpar) har kollat alla kopplingar och de läcker inte men trycket sjunker hela tiden efter påfyllning.
Vi misstänker att slangen kanske har fått en skada ute på ängen på en viss plats.
Går det att hitta en läcka utan att behöva gräva upp? Lite svårt att köra ut med traktor på ängen nu när marken inte håller.
 
Hur säker är ni på att det inte läker inne i nån koppling? Finns det någon fördelningsbrunn ute där det kan läka? Vilken pump har ni? Det är ju väldigt sällan att en slang börjar läka.. å ja det finns utrustning för att spåra läckage men sist jag gjorde det så var läckage stort så det var lätt å hitta. Jag vet inte hur det är med den spårningsutrustningen om det är ett litet läckage
 
V Vector skrev:
Hur säker är ni på att det inte läker inne i nån koppling? Finns det någon fördelningsbrunn ute där det kan läka? Vilken pump har ni? Det är ju väldigt sällan att en slang börjar läka.. å ja det finns utrustning för att spåra läckage men sist jag gjorde det så var läckage stort så det var lätt å hitta. Jag vet inte hur det är med den spårningsutrustningen om det är ett litet läckage
Alla kopplingar sitter inomhus och det luktar ingen brienevätska där de sitter.
Vad är det för utrustning som kan spåra läckage? Finns det att hyra hos någon?
 
Beroende på hur mycket det läker så är det ju inte säkert att man känner någon lukt å dessutom om det är isolerat så blir det ju svårare att se någon. Jag minns inte vad den hette men man skickade in en sändare i slangen som följe med flödet av brine dit det läckte å sen hade man en sökare som man gick på mark och sökte åt den. Men som sagt var det var en ganska stor läcka
 
V Vector skrev:
Beroende på hur mycket det läker så är det ju inte säkert att man känner någon lukt å dessutom om det är isolerat så blir det ju svårare att se någon. Jag minns inte vad den hette men man skickade in en sändare i slangen som följe med flödet av brine dit det läckte å sen hade man en sökare som man gick på mark och sökte åt den. Men som sagt var det var en ganska stor läcka
Tack för tipset, vi letar vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.