Jag har nyligen köpt ett äldre hus, husets träfönster skulle ha behövt lite mer underhåll senaste åren men nu är det min sak att ta tag i! Fönsterrenovering i sommar!

De går lite trögt när man ska öppna och stänga dem, oklart om det beror på om de har svält eller om det har blivit snett med tiden. Eller en kombination.

En sak jag har funderat på är kring väta och fukt, efter att ha skrapat och gjort iordning fönstren, hur vet jag att jag inte stänger in någon fukt när jag sedan målar fönstren?
Finns det något riktvärde som man kan dubbelkolla med en fuktmätare innan man sätter igång?
Eller är det en linoljefärg som gäller, istället för plastfärger som stänger inne fukten?

Jag har aldrig hört talas om det, men jag har funderat på om man ska bygga någon välventilerad/varm låda som kan användas för att driva ur ev. fukt ur träet? Men det är kanske att övertänka problemet..

Länka gärna till bra guider om hur man renoverar träfönster!
 
surris
Claes Sörmland
Om fönstren är fuktiga nu så torkar de snabbt upp nu när våren kommer. Då är luften torr över dygnet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
D David.villa skrev:
Jag har nyligen köpt ett äldre hus, husets träfönster skulle ha behövt lite mer underhåll senaste åren men nu är det min sak att ta tag i! Fönsterrenovering i sommar!

De går lite trögt när man ska öppna och stänga dem, oklart om det beror på om de har svält eller om det har blivit snett med tiden. Eller en kombination.
Efter skrapning och slipning så kan det behövas en liten hyvling så att man har rörelsemån på bågarna..
D David.villa skrev:
En sak jag har funderat på är kring väta och fukt, efter att ha skrapat och gjort iordning fönstren, hur vet jag att jag inte stänger in någon fukt när jag sedan målar fönstren?
Finns det något riktvärde som man kan dubbelkolla med en fuktmätare innan man sätter igång?
Ja det är lämpligt att mäta fukten, är bågarna väldigt fuktiga så bör man ta in dom och torka..
D David.villa skrev:
Eller är det en linoljefärg som gäller, istället för plastfärger som stänger inne fukten?
Linoljefärg är att föredra..
D David.villa skrev:
Jag har aldrig hört talas om det, men jag har funderat på om man ska bygga någon välventilerad/varm låda som kan användas för att driva ur ev. fukt ur träet? Men det är kanske att övertänka problemet..
Nej men man kan ha väderskydd över förnster finns fönsterparaplyer..
Men som privatperson så har man ju tid och möjlighet att göra fönsterrenoveringen under den varma årstiden så det går oftast att utföra utan dessa..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Microkatten
Linoljefärg har använts i sekler för att måla fönster och både skyddar trät och är lätt att underhålla.

Du bör inte försöka forcera en torkning av trät då det kan slå sig och spricka. Mängden fukt i träfönster varierar naturligt med årstiderna och trät rör sig lite. Det är därför det kan kärva på hösten/vintern.

Det finns ett antal detaljerade trådar om fönsterrenovering här på byggahus, t.ex. denna . Att bygga helt nya traditionella fönster kan du läsa om t.ex. i min projekt-tråd. En bra praktisk bok är

Omslaget till boken "Gamla Fönster" med bilder på traditionella fönster och renoveringstekniker.

Det finns också fönsterrenoveringskurser att gå, t.ex. på Nääs eller andra ställen.
 
Tack så mycket för era svar och länkar! Det var precis det jag var ute efter!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Microkatten
krillek krillek skrev:
Slår väl ett slag för min gamla tråd 😎

[länk]
Den kan säkert vara värd att läsa två gånger! 😉
 
  • Gilla
David.villa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.