F
På vårt garage har en vindskiva börjat bli rätt rutten och behövs bytas ut. Det rör sig bara om ca 3-4 meter bräda egentligen, plåten (vattbrädan) är det nog inget fel på.

Någon som vet vad det skulle kosta att få en snickare att göra det? Jobbet är ju inte så komplicerat men jag har inte tid att fixa det själv. Man behöver väl nästan vara två pers och ha ställningen etc också?
 
Har du ingen snickare eller plåtslagare i närheten av huset att fråga?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
På vårt garage har en vindskiva börjat bli rätt rutten och behövs bytas ut. Det rör sig bara om ca 3-4 meter bräda egentligen, plåten (vattbrädan) är det nog inget fel på.

Någon som vet vad det skulle kosta att få en snickare att göra det? Jobbet är ju inte så komplicerat men jag har inte tid att fixa det själv. Man behöver väl nästan vara två pers och ha ställningen etc också?
6-8000 skulle nog en någorlunda ärlig snickare debitera. Tillkommer målning så blir det dyrare då det krävs mer än ett besök. Priset är väldigt beroende på vart i landet det handlar om.. i Stockholm med all säkerhet det dubbla.

Har gjort sådana småjobb och det är svårt att få det att gå ihop så man skäms lite över priser man lämnar. Bäst är om man har flera jobb i området.

Hela brädan bör bytas och grundmålas och sedan 2 strykningar (gärna 3) Plåten skall rivas så att den kan användas igen. Ev hål återanvänds/tätas. Krävs stege och ev arbetsplatform om det skall vara lagligt. Möjligen kan det finnas mer ruttet virke under som ökar på priset med okänd summa.

Vet man storleken på brädan så kan den förberedas så den är mer eller mindre färdig då man kommer så att enbart skruv/spik måste målas.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Jag böt ett par vindskivor själv i somras med hjälp av en lift som jag hyrde. Det funkade jättebra att sväva runt däruppe i luften i en säkerhetskorg, men var lite småknöligt att hålla fast vindskivorna precis när man skulle fästa dem. Så ett tips är att hyra en släpvagnslift och göra det själv trots allt (för det är rackarns kul!)

Men jag håller med om att man måste vara beredd på att där kan vara mer röta i t ex råsponten, om vindskivan varit dålig länge.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
D droopy skrev:
6-8000 skulle nog en någorlunda ärlig snickare debitera. Tillkommer målning så blir det dyrare då det krävs mer än ett besök. Priset är väldigt beroende på vart i landet det handlar om.. i Stockholm med all säkerhet det dubbla.

Har gjort sådana småjobb och det är svårt att få det att gå ihop så man skäms lite över priser man lämnar. Bäst är om man har flera jobb i området.

Hela brädan bör bytas och grundmålas och sedan 2 strykningar (gärna 3) Plåten skall rivas så att den kan användas igen. Ev hål återanvänds/tätas. Krävs stege och ev arbetsplatform om det skall vara lagligt. Möjligen kan det finnas mer ruttet virke under som ökar på priset med okänd summa.

Vet man storleken på brädan så kan den förberedas så den är mer eller mindre färdig då man kommer så att enbart skruv/spik måste målas.
Ja jag skulle väl också gissa mellan 5000-10 000kr. Förstår att det kostar men blir ju så med småjobb. Jag kan nog lyckas få ner gamla själva, såga till ny och olja/måla. Det är främst monteringen av nya som blir lite jobbig att göra själv. Jag har ett vedskjul framför också vilket ställer till det ännu mer. Nu har jag inte kännt på hela men det är främst längst ner den är murken. Den är faktiskt skarvad där så nästan som att förra ägaren bara skarvade till en bit där?

ricebridge ricebridge skrev:
Jag böt ett par vindskivor själv i somras med hjälp av en lift som jag hyrde. Det funkade jättebra att sväva runt däruppe i luften i en säkerhetskorg, men var lite småknöligt att hålla fast vindskivorna precis när man skulle fästa dem. Så ett tips är att hyra en släpvagnslift och göra det själv trots allt (för det är rackarns kul!)

Men jag håller med om att man måste vara beredd på att där kan vara mer röta i t ex råsponten, om vindskivan varit dålig länge.
Ja man får nog göra det annars blir det ju halvt omöjligt att göra på en stege.

Är ingen takexpert men jag har nog ingen råspont utan sån där armerad plastväv. Men trekantslist kanske är rökt iaf?
 
  • Murken träpanel markerad med röd cirkel på husfasad nära tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg upp en hård större skiva på plasttaket att stå på, såga av så lång du önskar, lyft plåten en bit. Mätta ändarna på den nya skarvbiten med olja och måla sedan ändarna ordentligt.(det gjorde inte förra gubben, det är därför det ruttnat.)

Det där gör du själv en solig förmiddag.

det ser ut som du bor i ett 1planshus(?), då behöver du bara en helt vanlig stege, fallhöjden är ju inget att tala om från takfoten.
 
F
I InsidersUnited skrev:
Lägg upp en hård större skiva på plasttaket att stå på, såga av så lång du önskar, lyft plåten en bit. Mätta ändarna på den nya skarvbiten med olja och måla sedan ändarna ordentligt.(det gjorde inte förra gubben, det är därför det ruttnat.)

Det där gör du själv en solig förmiddag.

det ser ut som du bor i ett 1planshus(?), då behöver du bara en helt vanlig stege, fallhöjden är ju inget att tala om från takfoten.
Plasttaket ska bytas då det bryts ner i småbitar 😂 Men klart man kan lägga nåt på reglarna att stå på. Men ja, jag tänkte också att det kanske bara går att skarva in en ny bit? Resten av brädan ser iaf ok ut.

Nåt speciellt verktyg för att såga med? Har bara fogsvans, nåt multiverktyg kanske behövs?

Ja det är enplans men detta är på garaget som är väldigt lågt.
 
Ser inte ut att vara något brant tak. då går det att byta från uppsidan. Sen det med plåten så ska den vara längre och ha en vinkel ut på kanten, så inte vatten kan gå runt in på viket. fattar inte dessa s.k. standardplåtar som är för små. Lika på insidan mot taket, är dom knäckta för pannorna, så vattent rinner ner i en dal. det är inte bara att köpa plåt och skruva dit. det skiljer lite på alla 4 kanter och plåtarna ska knäckas så det passar.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vanlig fogsvans går fint, vicka ut brädan du ska såga i någon cm med en kofot, så sågar du inte i den undre brädan också. Plåten kan du ta loss någon meter upp från där du ska såga och bara bända upp lite så du får plats med sågen, spika ner den när allt är bytt.
 
  • Älska
Fideliox
  • Laddar…
F
D droopy skrev:
Hela brädan bör bytas och grundmålas och sedan 2 strykningar (gärna 3) Plåten skall rivas så att den kan användas igen. Ev hål återanvänds/tätas. Krävs stege och ev arbetsplatform om det skall vara lagligt. Möjligen kan det finnas mer ruttet virke under som ökar på priset med okänd summa.
Jag har redan täckfärg och denna oljegrunning från annat projekt, borde duga för detta också? 😃
https://deco.jotun.com/se-se/jotun/decorative/exterior/products/visir-oljegrunning-pigmentert
Jag tänker att man grundar och målar, sätter upp och sen målar man 1-2 gånger på det.

Bör man grunda och måla alla sidor eller bör man lämna "baksidan" mot huset obehandlat så träet kan andas? 🤔


Tack alla! Nu känns inte detta projekt särskilt svårt (och dyrt) längre!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Men ja, jag tänkte också att det kanske bara går att skarva in en ny bit? Resten av brädan ser iaf ok ut.
Byt hela brädan, skarvar ger större risk för röta och framtida problem.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
F
Enligt HB ska man olja, grundmåla och sen måla med täckfärg.

Illustration av målning av vindskivor med pensel och målarburk på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men på min olja så behövs ingen grundfärg?
Skärmbild av tekniskt datablad för VISIR Oljegrundning pigmenterad från Jotun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
F Fideliox skrev:
Ja jag skulle väl också gissa mellan 5000-10 000kr. Förstår att det kostar men blir ju så med småjobb. Jag kan nog lyckas få ner gamla själva, såga till ny och olja/måla. Det är främst monteringen av nya som blir lite jobbig att göra själv. Jag har ett vedskjul framför också vilket ställer till det ännu mer. Nu har jag inte kännt på hela men det är främst längst ner den är murken. Den är faktiskt skarvad där så nästan som att förra ägaren bara skarvade till en bit där?


Ja man får nog göra det annars blir det ju halvt omöjligt att göra på en stege.

Är ingen takexpert men jag har nog ingen råspont utan sån där armerad plastväv. Men trekantslist kanske är rökt iaf?
Det enklaste, billigaste och mest hållbara du kan göra är att klä in skivorna i plåt. Tror knappast du behöver byta befintliga skivor.

Den lösningen ger dig skivor som håller ditt liv ut. 😊
 
F
Eftersom jag har lite tid över och det ska vara sol i 10 dagar så tänkte jag passa på att fixa detta.

Där det var ruttet var det lätt att få bort skivan men högre upp var det lite jobb! Skivan var spikad innifrån med mindre spik i undre brädan och sedan med grova spik utifrån in i bärläkten. Jag fick dra ut de grova spiken utifrån sen gick det att lossa med kofot, ville helst ha brädan intakt så jag kan ha den som mall.



Takreparation under solig himmel visar borttaget vindskivematerial och synliga bärläkter over panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Återmontering kommer bli lite jobbigt inser jag då jag inte kan sätta skruvtvingar. Jag antar också att jag får dra ut alla spiken från den undre brädan. Är det helt nödvändigt att sätta nya spik innifrån igen? Mest att jag får nog ta loss den yttersta pannraden då också för att komma till. 😖

Del av en byggnads vitmålad yttervägg och taköverhäng under renovering, med synliga spikhuvuden och delvis borttagen bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av tak med borttagen rötskadad skiva, synliga spikar och takpannor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det inte så att vindskivorna är ihopspikade först och sedan upplyfta och ditsatta? Då kan du väl göra likadant och behöver då inte ta bort några pannor? Eller tänker jag snett?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.