JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Du tillhör falangen som tror problemet är att Putin saknar inspiration?
Vilken inspiration är det som jag tror att Putin saknar?
 
JanneJanne123
L L A Axelsson skrev:
Vilken inspiration är det som jag tror att Putin saknar?
Ingen aning, det får du fråga Svenska Freds, verkar vara där skon klämmer enligt Kerstin Bergeå om du läser bildtexten jag postade i inlägget.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
1938 hade du skrivit "Tror ni verkligen att Tyskland skulle anfalla Norge? Bara för att? Jösses vilka godnattsagor"
Men nu är det inte 1938 eller 1814 då Sverige anföll Norge.
Varför 2024 ska Ryssland anfalla oss, svara på det.
 
BirgitS
A Achren57 skrev:
Men nu är det inte 1938 eller 1814 då Sverige anföll Norge.
Varför 2024 ska Ryssland anfalla oss, svara på det.
Det är väl välkänt sen årtionden att Ryssland vill ha större kontroll över Östersjön så att de obehindrat kan transportera vad de vill mellan Finska viken/Kaliningrad och Atlanten. För att få det så måste de ha kontroll över Gotland.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
F
L L A Axelsson skrev:
Nej jag röstar inte längre på något riksdagsparti, saknar förtroende för dem. Inser att det är lite problematiskt, men du gissade inte helt fel, jag är en vänstermänniska.
Vad som driver mig är mitt motstånd mot det militärindustriella komplexet, vi har inte råd med det, varken av ekonomiska, ekologiska eller humanistiska stjäl.
Ditt problem här är att om nån sopar till dig med en spade i ansiktet så är det några saker som kan vara bra att tänka på.

Tex
- att inte stå med händerna i byxfickorna
- att det kan vara en fördel att ha en egen spade
- att det inte alls vore dumt med några polare, gärna med spadar då det visade sig att dumjäveln som ville slåss var en oberäknelig psykopat, saknade konsekvenstänk och var lite starkare än dig.


Du har alltså inte lyxen att "inte ha råd" eller lyxen att ta nån större hänsyn till nåt av det andra du listade heller. Det är inte du som skriver reglerna. Sen kan jag absolut hålla med om att ett syfte med NATO är att hålla amerikansk exportekonomi under armarna men det är en del av spelreglerna.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ingen aning, det får du fråga Svenska Freds, verkar vara där skon klämmer enligt Kerstin Bergeå om du läser bildtexten jag postade i inlägget.
Ja nu förstår jag din fråga efter att ha läst ditt inlägg igen.
Du har alldeles rätt, jag är medlem i Svenska freds.
Varför är inte du medlem där, fred är väl bättre än krig?
 
A Achren57 skrev:
Men nu är det inte 1938 eller 1814 då Sverige anföll Norge.
Varför 2024 ska Ryssland anfalla oss, svara på det.
Innan vi gick med i NATO för att vi inte var med i NATO och därmed militärt svagare.
Troligen hade de nöjt sig med att terrorbomba storstäderna samt några städer med försvarsanläggningar för att sedan "annektera" Gotland.
Resten kanske, kanske inte svårt att säga och sia om.
Gotland däremot är en militärstrategisk viktig Ö som om man besitter den mer eller mindre kan bestämma vad som ska ske i Östersjön.

Nu då vi är med i NATO är laget ett annat.
Kvar finns inget alliansfritt land att gå på i Europa och ska man då bråka med ett NATO land är det enklare med Finland eller Baltstaterna eller Polen och gamla öststaterna.

Och har du missat att Putin idag / igår skrivit under ett dokument om att de SKA anfalla Finland, Baltstaterna, Polen och gamla öststaterna direkt de vunnit i Ukraina?

Så ja ... Björnjäveln har lite "feeling" just nu.
 
R
L L A Axelsson skrev:
Ja nu förstår jag din fråga efter att ha läst ditt inlägg igen.
Du har alldeles rätt, jag är medlem i Svenska freds.
Varför är inte du medlem där, fred är väl bättre än krig?
Fred är ju jättebra, men det blir ju inte fred om en sida vägrar. Du ska rikta din kritik mot Ryssland som är skyldiga till dagens situation.
 
  • Gilla
och en till och 7 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Men nu är det inte 1938 eller 1814 då Sverige anföll Norge.
Varför 2024 ska Ryssland anfalla oss, svara på det.
Sverige är en demokrati. Vi har i handling visat att vi respekterar resultatet av folkomröstningen 1905.

Ryssland är en diktatur och har i handling visat att man inte respekterar folkomröstningen 1991.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
A
Ok, då har jag förstått. Ryssland ska starta ett fullskaligt krig för en ö.
Jösses vilka resurser de har som kan anfalla länder till höger och vänster.

Får flytta till Island, där ska det vara tryggt.
 
R
A Achren57 skrev:
Ok, då har jag förstått. Ryssland ska starta ett fullskaligt krig för en ö.
De har redan startat ett oprovocerat erövringskrig, så varför skulle det vara omöjligt att de startar ett till? Gotland är strategiskt mycket viktigt.

Om du inte inser risken för det är du väldigt naiv. De har redan förklarat att de anser sig ha rätt att diktera vår säkerhetspolitik och att vi ingår i deras intressesfär.
A Achren57 skrev:
Jösses vilka resurser de har som kan anfalla länder till höger och vänster.
Just nu kan de nog inte, men de jobbar på det.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Ok, då har jag förstått. Ryssland ska starta ett fullskaligt krig för en ö.
Jösses vilka resurser de har som kan anfalla länder till höger och vänster.

Får flytta till Island, där ska det vara tryggt.
Som sagt om man tar och tuggar i sig en bit i taget blir det inte för fullt i munnen. Det är väl ca 10 år sedan man tog den förra tuggan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som sagt om man tar och tuggar i sig en bit i taget blir det inte för fullt i munnen. Det är väl ca 10 år sedan man tog den förra tuggan.
Ja, man tog halvön Krim för tio år sedan. En bra bit av Georgien för 16 år sedan. Tjetjenien för 20 år sedan. Transnistrien för 33 år sedan. Afghanistan för 45 år sedan. Det fick man i och för sig överge.
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Ja nu förstår jag din fråga efter att ha läst ditt inlägg igen.
Du har alldeles rätt, jag är medlem i Svenska freds.
Varför är inte du medlem där, fred är väl bättre än krig?
Då passar väl fredsrörelsen Nato som handen i handsken?
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fred är ju jättebra, men det blir ju inte fred om en sida vägrar. Du ska rikta din kritik mot Ryssland som är skyldiga till dagens situation.
Bara den andra sidan viftar med vit flagga så… 🙄
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.