K
Hej!
Har fått ärva en 3 år gammal ikeasoffa (Söderhamn) som stått i en sommarstuga. Tyvärr luktar den påtagligt av mögel.

Jag söker råd ifråga om hur jag ska gå tillväga för att sanera den. Klädseln är avtagbar, och kan maskintvättas. Hur bör den tvättas?
Stoppningen är väl ett större problem.

Finns det några bra saneringsvätskor?

Tacksam för tips!
 
Redigerat:
D
Ättika tog död på mögeldoften i ett par gamla kängor där inget annat funkat. Provade t o m att slänga dem i algtvätt utan resultat innan
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
D Drburr skrev:
Ättika tog död på mögeldoften i ett par gamla kängor där inget annat funkat. Provade t o m att slänga dem i algtvätt utan resultat innan
Vet dock inte om jag vill ha ättika i soffkuddarna. De kan inte köras i maskin.
 
D
Nä, det är nog lite knepigare i den skalan.
 
C
Ozonbehandling lär vara effektivt, men är inte helt okomplicerat att få till.
Det används t.ex. för sanering av röklukt efter brandskador men är i t.ex. försäkringssammanhang bara värt att göra för värdefulla prylar.
 
K
C cpalm skrev:
Ozonbehandling lär vara effektivt, men är inte helt okomplicerat att få till.
Det används t.ex. för sanering av röklukt efter brandskador men är i t.ex. försäkringssammanhang bara värt att göra för värdefulla prylar.
Jag har plockat isär soffan i minsta möjliga beståndsdelar, stuvat in dem i gäststugan (12m2 och lågt i tak) och öst på med ozongenerator i 4x2h. Biter inte. Vet dock inte om det är maskinen som är kass (hyrt den)...
 
Ställ ut soffdelarna i solen. Har fungerat bra för mig med både tyg, böcker och stoppade stolar som luktade riktigt äckligt efter att ha stått i en fuktskadad mögelkällare i flera år. Ju längre de står i solsken desto bättre.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
hamhamham hamhamham skrev:
Ställ ut soffdelarna i solen. Har fungerat bra för mig med både tyg, böcker och stoppade stolar som luktade riktigt äckligt efter att ha stått i en fuktskadad mögelkällare i flera år. Ju längre de står i solsken desto bättre.
Har kört med ozon i många timmar (4h/dag x 6). Knappt något effekt.

Tvättat överdrag först med något specialmedel, och sedan med ättika. Blev ok med ättika.

Har i liten skala provat svindyrt medel för luktsanering, men kuddar/dynor är fan så svåra att få bra. Skulle dessutom bli knarkdyrt.

Har läst om effekten av sol även på andra ställen, så jag får prova i vår/sommar. Tack!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.