Hej! Jag ska lägga golvplankor på ett loft. De kommer vila på takstolarna och även vara innertak till våningen under då jag tänkt skippa vanligt innertak.

Min fråga är hur jag snyggt kan bygga runt stöttorna i takstolarna? Enkla lösningen ör att sätta en kort bit 2x2tums regel precis vid stöttorna. Men eftersom det kommer synas nerifrån, samt sitter spikplåt där antar jag att det finns snyggare och fulare lösningar. Någon som har tips? Gärna med bild.

Bifogar bilder hur det ser ut där golvet ska ligga samt nedervåningen där man ser lite av takstol
 
  • Loft med nygjorda golvplankor som vilar på takstolar och med synligt isoleringsmaterial och stöttor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvplankor som ska läggas på loft med synlig takstol och stöttor samt stege på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt trägolv på loft med isolerade väggar och takstolar, verktyg syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tomasv och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle sätta en 45*95 regel längs hela takstolens längd på bägge sidor. Då blir det symmetriskt och man slipper se de fula spikplattorna.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Ja och då blir det också lättare att lägga golvet löpande på loftet
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Kjpil Kjpil skrev:
Hej! Jag ska lägga golvplankor på ett loft. De kommer vila på takstolarna och även vara innertak till våningen under då jag tänkt skippa vanligt innertak.

Min fråga är hur jag snyggt kan bygga runt stöttorna i takstolarna? Enkla lösningen ör att sätta en kort bit 2x2tums regel precis vid stöttorna. Men eftersom det kommer synas nerifrån, samt sitter spikplåt där antar jag att det finns snyggare och fulare lösningar. Någon som har tips? Gärna med bild.

Bifogar bilder hur det ser ut där golvet ska ligga samt nedervåningen där man ser lite av takstol
Funderat själv på samma problem. Intressant att se det i verkligheten.

Eftersom innertaket på loftet får liknande problem... Hur skulle det se ut att sätta brädor på varje sida den kortare regeln så takstolen snarare ser förstärkt ut?

Edit: inser att du ju måste kunna fästa golvet mot takstolen just där plåten är också. Bökigt, hur gör man?
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Jag skulle sätta en 45*95 regel längs hela takstolens längd på bägge sidor. Då blir det symmetriskt och man slipper se de fula spikplattorna.
Bra idé! Ska se vad jag har för reglar liggande. Kanske räcker med 30mm bredd och fräsa ur för spikplåten och hyvla bort hörnet i nedre del av regeln. Men vore Nice om det finns enklare sätt med mindre virkesåtgång som också ser bra ut
 
Karrock
En liten kloss bräda, säg 120*22 som täcker spikplåten, kanske snedkapad i underkant? Skulle bryta av lite och inte se så fläskigt ut som bräda/regel påslagen längs hela.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
En liten kloss bräda, säg 120*22 som täcker spikplåten, kanske snedkapad i underkant? Skulle bryta av lite och inte se så fläskigt ut som bräda/regel påslagen längs hela.
Låter som en bra idé! Skulle kunna hyvla den i nån vinkel på rikthyveln i nederkant. Antar jag vill ha furu som takstolen är gjord i. Men nån med idéer kanske har bättre förslag. Har liggande al, ek, björk, furu, gran och asp. Bröt av golvet på nedervåningen med lite ek eftersom jsg inte apterat stockarna i rätt längd och det blev lite skoj med annars träslag. Men jag har inte helt känsla för sånt och tar gärna emot förslag. Bifogar bild på golvet nere. Som sagt är det inte fulllängds pga apteringen av stockarna. Och skarva blir för avancerat eftersom jag vill ha kilsågat i olika bredder. Men tänker ändå bra med referensbild då man kanske vill ha liknande stil i tak som golv
 
  • Byggarbetsplats med oaptade stockar, ekgolv, isoleringsmaterial och byggverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev en fläskig lösning till sist då jag inte orkade gröva igenom virkeshögarna. Tog en regel jag hade liggande och körde några varv i ålanhyveln. Bättre än spikplåt iaf
 
  • Träregel fäst i takbjälkar med förstärkningsstycke, synligt isoleringsmaterial under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.