I mitt exempel skulle jag betala 288 625
Fick avdrag för
Pensionavgift 38 200
jobbskatt avdrag 34439
reduktion förvärvsinkomst 1500
ROT 40577
GRÖNT TEKNIK 28 896
FÖRNYBAR EL 3958

TOTAL reduktion 147 571

288 625- 147 571
slutgiltig skatt 141 051


Men nu till problemet.... Det verkar som på skattekontot jag skall betala 141 051 + 40577 och 28896... Vilket innebär i praktiken jag betalar Hela rot/rut grönt avdraget tillbaka till skatteverket..

Vad var poängen att ha det då? det har ju inte reducerat min skatt med de 69 000., i praktiken har jag ju lånat 69 000 av skatteverket i 2 år.. som jag nu får betala till dom vilket gör att min skatt blir ca 205 000 och inte 141 000 som de står i slutgiltig skatt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Jag är korkad.. men frågar ändå.

Varför skulle jag hellre vilja betala 69 000 nu till skatteverket 2 år senare. Än betalat det direkt till hantverkaren.


Vad har jag tjänat på rotavdraget om jag nu skall betala samma summa som dom drog av tillbaka till skatteverket.
Det gör du inte, det drogs ju av vid beräkning av skatten, sedan läggs det till igen för att du redan fått pengarna. Nu är det alltså -69000+69000=0kr
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gör du inte, det drogs ju av vid beräkning av skatten, sedan läggs det till igen för att du redan fått pengarna. Nu är det alltså -69000+69000=0kr
Men vad är det jag har fått om jag fick avdrag för en faktura på 69 000. Som jag nu ska betala till skatteverket istället?

Fast ju tändes ett litet ljus i den här dumma skallen... Hade jag inte gjort rot avdraget hade jag ju behövt betala hela denna skatten + hela fakturan ifrån hantverkaren
 
Svensk skattedeklarationssammanfattning för inkomstår 2022 med skatter och avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här. Rött överstruket säger att du ska få tillbaka (eller snarare minska) totalt 69 000 på skatten för rot/rutmgrön teknik, givetvis med antagandet att du ska betala mer än 69 000 i skatt totalt. Så långt borde det vara glasklart.

Nu har du dock redan "fått" dina 69 000, dvs hantverkarna drog av detta som rabatt på fakturan du betalade. Det är ju inte så att du ska få både rabatt på fakturan plus avdrag på skatten, därav återfinns samma belopp (69 000, avrundat...) även i röda cirkeln, där det räknas ut hur mycket du ska betala eller få tillbaka.

Så, summa summarum, så fick du dina 69 000 i rabatt på fakturan från hantverkaren. Det som nu syns i deklarationen är bara en räkneteknisk detalj, som ger plus/minus noll i påverkan på din skatt.

Därav blir det viktigt om du exv råkar ha överskridit gränserna för ror/rut, inte ska betala tillräckligt med skatt, och/eller exv har fått avdrag för sådant du inte har rätt till. Då hade detta korrigeras i deklarationen, och det överstrukna röda hade varit mindre än det i cirkeln (eller tvärt om, om du fått för lite rabatt av hantverkaren...)
 
A Alexander HB skrev:
[bild]

Här. Rött överstruket säger att du ska få tillbaka totalt 69 000 på skatten, givetvis med antagandet att du ska betala mer än 69 000 i skatt totalt. Så långt borde det vara glasklart.

Nu har du dock redan "fått" dina 69 000, dvs hantverkarna drog av detta som rabatt på fakturan du betalade. Det är ju inte så att du ska få både rabatt på fakturan plus avdrag på skatten, därav återfinns samma belopp (69 000, avrundat...) även i röda cirkeln, där det räknas ut hur mycket du ska betala eller få tillbaka.

Så, summa summarum, så fick du dina 69 000 i rabatt på fakturan från hantverkaren. Det som nu syns i deklarationen är bara en räkneteknisk detalj, som ger plus/minus noll i påverkan på din skatt.

Därav blir det viktigt om du exv råkar ha överskridit gränserna för ror/rut, inte ska betala tillräckligt med skatt, och/eller exv har fått avdrag för sådant du inte har rätt till. Då hade detta korrigeras i deklarationen, och det överstrukna röda hade varit mindre än det i cirkeln (eller tvärt om, om du fått för lite rabatt av hantverkaren...)
Ja jag fattade detta nu. Kortfattat så får jag vara glad jag slapp betala hela fakturan och vara nöjd med betala skatten på hela samma belopp.

För om jag inte gjort rot avdrag hade jag behövt betala hela fakturan och hela skatten och det hade då teoretiskt kostat mig 69 000 till hantverkaren och 69000 till skatteverket.

Nu blir de bara 69 000 till skatteverket
 
Men detta betyder alltså att du fått betala 69 000 mindre på ett par fakturor för något. Sedan betyder siffrorna ovan att du får sänkt skatt med ca 73 000 för ROT etc.

På bilden du visade högre upp återför man sedan de 69 000 som skatteverket hara betalat ut till hantverkafirmorna, där du alltså fick betala mindre belopp på deras fakturor genom avdragen.

Dvs för dig:

+ 69 000 (lägre faktura belopp)
+ 73 000 skatteavdrag
-69 000 återföring av tidigare utbetalt belopp (den lägre fakturan).

Totalt sett har du då alltså fått 73 000 mer i handen än om du hade låtit utföra arbetena utan ROT etc avdrag.

Sedan fattar jag inte riktigt skillnaden 73 000 mot 69 000, men jag har dålig koll på hur grön teknik o förnybar el avdragen fungerar.

Sedan får vi hålla tummarna att du faktiskt fått avdrag på fakturorna, så inte firmorna har blåst dig (förekommer).
 
H hempularen skrev:
Men detta betyder alltså att du fått betala 69 000 mindre på ett par fakturor för något. Sedan betyder siffrorna ovan att du får sänkt skatt med ca 73 000 för ROT etc.

På bilden du visade högre upp återför man sedan de 69 000 som skatteverket hara betalat ut till hantverkafirmorna, där du alltså fick betala mindre belopp på deras fakturor genom avdragen.

Dvs för dig:

+ 69 000 (lägre faktura belopp)
+ 73 000 skatteavdrag
-69 000 återföring av tidigare utbetalt belopp (den lägre fakturan).

Totalt sett har du då alltså fått 73 000 mer i handen än om du hade låtit utföra arbetena utan ROT etc avdrag.

Sedan fattar jag inte riktigt skillnaden 73 000 mot 69 000, men jag har dålig koll på hur grön teknik o förnybar el avdragen fungerar.

Sedan får vi hålla tummarna att du faktiskt fått avdrag på fakturorna, så inte firmorna har blåst dig (förekommer).
Förnybar el har något med solcellerna att göra. Man får 60 öre per kWh man matar ut på nätet. Det är nog för ifyllt som elnät ägaren rapporterar in. Tror jag matade ut ett par tusen kWh

Men jag fattar då. Skall sätta in de resterande pengarna på skattekontot i veckan så är alla nöjda och glada
 
B Bonafluff skrev:
Ja jag fattade detta nu. Kortfattat så får jag vara glad jag slapp betala hela fakturan och vara nöjd med betala skatten på hela samma belopp.

För om jag inte gjort rot avdrag hade jag behövt betala hela fakturan och hela skatten och det hade då teoretiskt kostat mig 69 000 till hantverkaren och 69000 till skatteverket.

Nu blir de bara 69 000 till skatteverket
Njae. Din skatt till skatteverket beräknas på dina inkomster (tjänst och kapital). Sen kan denna minskas med en mängd olika avdrag, varav det för exv ROT är ett.

Du ska inte se det som att du måste betala 69 000 till skatteverket pga ROT.

Hade du inte gjort ROT-avdrag hade det inte funnits något i det överstrukna röda, och inte heller något i den röda cirkeln. Den skatt du skulle ha fått betala hade alltså varit exakt lika stor som nu.

I själva verket har skatteverket gett dig 69 000 pga ROT-avdraget. Dessa erhöll du som rabatt på hantverkaren faktura.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Njae. Din skatt till skatteverket beräknas på dina inkomster (tjänst och kapital). Sen kan denna minskas med en mängd olika avdrag, varav det för exv ROT är ett.

Du ska inte se det som att du måste betala 69 000 till skatteverket pga ROT.

Hade du inte gjort ROT-avdrag hade det inte funnits något i det överstrukna röda, och inte heller något i den röda cirkeln. Den skatt du skulle ha fått betala hade alltså varit exakt lika stor som nu.

I själva verket har skatteverket gett dig 69 000 pga ROT-avdraget. Dessa erhöll du som rabatt på hantverkaren faktura.
Känns dom kunde lagt upp detta på ett mer pedagogiskt sätt. Det kan vara förvillande skriva slutgiltig skatt 141 000. Hade de skrivit slutgiltig skatt 141 +69 hade det varit tydligare
 
Det kunde de absolut ha gjort, ja, och de lär vara fullständigt nedringda veckorna framöver av folk med liknande frågor.
 
A Alexander HB skrev:
Det kunde de absolut ha gjort, ja, och de lär vara fullständigt nedringda veckorna framöver av folk med liknande frågor.
Mm hon jag snackade med idag pratade om att de hade gjort om något inför årets deklaration med detta så det skulle vara mer lätt
 
A Alexander HB skrev:
I själva verket har skatteverket gett dig 69 000 pga ROT-avdraget. Dessa erhöll du som rabatt på hantverkaren faktura.
Exakt så fungerar det. Och ändå finns det folk som hävdar att ROT & RUT är avdrag och inte bidrag.
Om det vore avdrag skulle mängden skatt att betala minska, men det gör den inte.
 
Avdrag och bidrag är samma sak. Det redovisas bara på olika sätt.
 
M
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Exakt så fungerar det. Och ändå finns det folk som hävdar att ROT & RUT är avdrag och inte bidrag.
Om det vore avdrag skulle mängden skatt att betala minska, men det gör den inte.
Det är fortfarande avdrag då du måste ha tillräckligt mycket skatt för att kunna få ROT osv., hade det inte varit kopplat till mängden skatt hade det varit ett bidrag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.