Hej,

Startbesked är på ingång för nybyggnation av hus och garage utanför detaljplanerat område. En fråga kvarstår som gör att grundritningen till garage inte är klar. Det är nämligen så att jag önskar installera någon typ av oljeavskiljare. Jag har kommit fram till med hjälp av bl.a. Avloppscenter, att ett klass 2 Rotomos borde vara fullt tillräckligt för att ta hand om spill som blir från bilar som står och smälter av eller om något läckage eventuellt uppstår. Kostnaden i sådana fall hamnar på runt 10 000:-.

Vill dock ha allt på det torra och valde att buffa på den björn som hittills inte har gjort ett ljud ifrån sig gällande vare sig avlopp eller storlek på garaget i fråga, nämligen 66kvm. Skickar en fråga till Linköpings kommun där jag beskriver det hela och mina spörsmål och får som svar; Vi ser helst att man inte anlägger avlopp i ett villagarage men om du måste så är det klass 1 som gäller. Så istället för 10 000:- så rör det sig istället om 50 000:- till 100 000:- för en installation av oljeavskiljare..

Efter att ha suttit konfunderad en stund blir jag smått förbannad och undrar hur fan det kan vara antingen en hel jävla anläggning som ska besiktigas vart femte år(har inga problem med det att det ska besiktigas) eller INGEN oljeavskiljare alls!? Om det här ställningstagandet är genomgående för Sveriges kommuner, vad fasen tjänar en oljeavskiljare klass 2 för roll?

Missar jag något? Jag sitter seriöst och funderar på att hålla käften och låtsas som ingenting och gräva ner en klass 2 avskiljare i hemlighet, gjuta över avloppet i garaget och knacka upp det när slutbesiktning är utförd. Är så irriterad just nu att jag inte vet vart jag ska vända mig.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Det senare du skriver skulle en annan gjort.
 
  • Gilla
kurlakarl och 4 till
  • Laddar…
I ditt läge skulle jag nog köra på ditt förslag om att lossas som det regnar, gräva ned en klass2, gjuta över och knacka upp efter slutbesiktning
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr skiter många helt i avskiljaren också.
 
Det kan vara storleken på garaget som ställer till det.
Vad jag förstått är det många kommuner som satt gränsen för hårdare regler vi 40 m2.
Upp till den arean brukar oljeavskiljare som uppfyller SS-EN 858 klass 2 räcka.

Verkar som dom tror att alla fordon droppar massa olja och att hemmamekaniker gör egna oljebyten kontinuerligt spiller omkring sig. Väldigt inaktuellt nuförtiden.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Gör de inte svårare än vad det redan är.
Gjut ett snyggt golv, valfri golvbrunn.
Mottag lämplig leverans , spånskivor, gipsskivor, 4pallar pellets eller likande vid slutbesiktning.
 
  • Gilla
  • Haha
kurlakarl och 2 till
  • Laddar…
Det här är inget nytt när det gäller avlopp i garage. Har alltid varit stelbent och krångligt om man vill ha och göra rätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Byter inte olja själv och installerade 3 stycken golvbrunnar för 3.5 år sen i mitt nya garage på 70 kvm.
1 under var bil och 1 under vasken som då även värmepumpen är kopplad till.
Fick också besked att man inte får ha det.
Gick vidare och då kom svaret bör inte ha det .
Och till sist fanns så fanns det inget förbud.
Det som droppar i mitt garage är exakt detsamma som rinner av när jag parkerar på uppfarten, dvs lite snö eller regnvatten:)
 
  • Gilla
Benpe och 1 till
  • Laddar…
Jag har insett att allt bli enklare om jag bara låtsas som ingenting och låter det bero. Det är rätt sjukt att när man vidtar åtgärder för att minska eventuella utsläpp så ska man bli helt jävla överkörd istället. Hur svårt är det att ta grovdammsugaren med jämna mellanrum och suga upp ansamligen i avskiljaren och ta med till returstationen??

Nästan så man har lust att ringa upp kommunen och förkunna att man tar trädgårdsslangen och drar in den vid behov och spolar av plattan så att man kan raka ut det på grusgången istället. Bara för att se vad de säger..

Dock har jag nu, efter efter ett drygt halvår med bygglovsansökan, förstått att man sannolikt utsätter sig för livslånga psykiska åkommor när man har med byggkontoret att göra. Som en anekdot kan jag berätta att garaget inte skulle få byggas från första början då det inte får vara lika stort som huset. Klargjorde för handläggaren att det inte var det och att en del av byggnaden kommer vara carport och en del förråd.

Handläggare: Ja men det måste passa in med omkringliggande bebyggelse och man måste tänka på hur det upplevs.

Jag: Vilken tur då att omkringliggande bebyggelse enbart består av gårdar där varenda komplementsbyggnad är större än bostadshusen!

Handläggare: Jo fast vi måste ta hänsyn till vad de som eventuellt åker förbi på vägen ser. Tänk om de åker förbi och tänker att; "oj där bor det två familjer".

Jag: Jag skiter väl i vad de som åker på vägen tänker?! Jag bygger väl inte för dem?!

Handläggare: ..... Vi måste tyvärr ta hänsyn till det..

Jag: Tragiskt..

Där och då var det tur att man med åren lärt sig att behärska sig och att samtalet skedde över telefon...
 
  • Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
David Eberhard:
"Vi har en hel samhällsklass av personer anställda i offentlig verksamhet vars hela existensberättigande ligger i att vända papper fyllda med ideologiskt nonsens"
Han kallar det, mycket träffande, för: "Akademisk byråkratiadel"

Bästa är att så långt det går flyga under radarn.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det kan vara storleken på garaget som ställer till det.
Vad jag förstått är det många kommuner som satt gränsen för hårdare regler vi 40 m2.
Upp till den arean brukar oljeavskiljare som uppfyller SS-EN 858 klass 2 räcka.

Verkar som dom tror att alla fordon droppar massa olja och att hemmamekaniker gör egna oljebyten kontinuerligt spiller omkring sig. Väldigt inaktuellt nuförtiden.
Har och kommer fortsätta att serva mina bilar i egen regi så länge jag kan. Med rätt utrustning spiller man ingen olja och om man gör det så slänger man ut sågspån eller absorbent så det med lätthet går att sopa upp senare. Det kommer jag göra oavsett om jag har avlopp eller inte i garaget.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:

Det som droppar i mitt garage är exakt detsamma som rinner av när jag parkerar på uppfarten, dvs lite snö eller regnvatten:)
Fast det rinner vidare till två helt skilda flöden. Det första till kommunens spillvattenintag för vidare behandling, det andra som dagvatten.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fast det rinner vidare till två helt skilda flöden. Det första till kommunens spillvattenintag för vidare behandling, det andra som dagvatten.
Och det som rinner av min bil är då snö och regnvatten, ingen tvätt eller oljebyte och defintivt inget oljeläckage.
Kan inte förstå hur man vill ha ett garage utan brunn.
Först bygga nytt och sen blöta ner den innefrån.
Har både golvvärme och ventilation OCH torr bil.
Hae varit i alldeles för många muggiga garage som ruttnar upp inifrån.
 
Ja, det är skida flöden.
Men om det är några liter regnvatten eller smält snö så kan det inte något som kan påverka spillvattensystemet.
Det rinner in vatten från gatorna genom A-brunnslock hela tiden.
 
B Benpe skrev:
Har och kommer fortsätta att serva mina bilar i egen regi så länge jag kan. Med rätt utrustning spiller man ingen olja och om man gör det så slänger man ut sågspån eller absorbent så det med lätthet går att sopa upp senare. Det kommer jag göra oavsett om jag har avlopp eller inte i garaget.
Nu förstår jag inte. Låter inte du som alla andra med garage bara oljan rinna ut på golvet när du byter olja och sen bara sopar ner det i avloppet.

Måste ju vara så kommunen tänker😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.