Hej!

Ska försöka vara kortfattad.
I slutet av januari skulle jag sätta upp en konsol för mikro på väggen i köket och behövde borra i lättbetong. Lyckades träffa ett avloppsrör och kontaktade direkt brf som kontaktade firma som reparerade.

1,5mån senare så dimper fakturan ner på 60 000kr då dom bestämt sig för att utföra en relining.

Jag har varit i kontakt med rörmokare som sagt att det bara var ett enkelt plaströr och man borde öppna upp väggen och laga det inifrån lägenheten som jag hade räknat med skulle göras.
Hade räknat med en 5-6000 att betala men den här helt sjuka summan är jag inte beredd på och har inte möjlighet att betala.

Ordföranden i föreningen är ett riktigt otrevligt as till person och är inte till större hjälp.

Vet inte vad jag borde skriva men behöver verkligen hjälp med vad jag ska göra, har kontaktat försäkringsbolag som vart ganska otydliga men ska vara på dom ännu mer.

Eller får jag bara stå mitt kast?
 
  • Hål i en vägg med synliga skador runt, efter borrning där ett avloppsrör träffats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas du har stor hemförsäkring med bostadsrättstillägg om det sistnämnda inte ingår i föreningens avgift.
 
Bestrid fakturan omgående med hänvisning till att du inte beställt detta. Sen kan du erbjuda att betala en kostnad motsvarande reparation av hålet. Anmäl också skadan till ditt försäkringsbolag om du inte gjort det.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Oj ja det var ju lite överdrivet.. ett avlopp är ju inte trycksatt så frilägga hålet lite mer sen en rejäl silikonklutt hade nog räckt alldeles utmärkt, åtminstone om det är vertikala rör.

Dessutom borde detta vara föreningens ansvar.

Och om det vore ditt ansvar borde du också vara involverad i lagning för att ha möjlighet att kontakta försäkringsbolag innan lagning göra.
 
Claes Sörmland
Jag tror inte du är skadeståndsskyldig här, utan detta är något som föreningen får betala. Skit händer och du hade inte uppsåt att sabba avloppsledningen och var inte vårdslös som borrade i väggen. Så jag skulle neka skadeståndskravet.

Sen håller jag med övriga skribenter. Ett enkelt borrhål lagas lämpligen genom att öppna upp lite mer i väggen och limma en bit plast över hålet från ett annat avloppsrör med plastlim (är det PVC i stammen så kan det lätt limmas, är det PP är det knepigare).

Lämpligen tar du kostnaden för att laga och spackla väggen så att det inte blir något gnissel. Det är också ett ytskikt som ligger under ditt underhållsansvar.

Börja med att neka betalningsskyldighet och ring styrelsens alla ledamöter och se till att de inte slösar bort föreningens medel på relining.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.