Har i många år haft fåglar som har byggt ett bo under takfoten mellan gamla husdelen och nya.

Jag har haft planer att tänka för hålet många gånger men sen glömmer man av det och sen blir det försent.

Vågar jag täcka över nu? Eller är det risk att de redan har lagt ägg mm där?

Är ingen fågel expert antar det är talgoxe.
 
Täck för nu medans du kommer ihåg det. även om de lagt ägg så är det ju inga ungar som svälter ihjäl
 
Förmodligen en månad kvar tills de lägger ägg om inte våren är väldigt tidig hos dig.

Själv har jag slutat försvåra för dem, då jag inte sett några skador på husen efter deras bon och de äter massor med mygg.
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Då får jag ta tag i det direkt.
Jag bryr mig egentligen inte om de bor där. Men det är fågelskit hela vägen ner på tegelväggen under. Och på altan under. Börjar tröttna. 😔
 
Kompensera med ett bo/holk/skyddad boplatsbrädskiva på lämpligare ställe där det inte smutsas ner.

Ladusvalor försöker varje år fixa bo i carportstaket. De har av någon anledning inte lyckats och jag har haft funderingar på att fixa liten hjälpbräda uppe vid undertaket. Samtidigt vill jag ju inte få fågelskit på bilen ...
 
yonna yonna skrev:
Kompensera med ett bo/holk/skyddad boplatsbrädskiva på lämpligare ställe där det inte smutsas ner.

Ladusvalor försöker varje år fixa bo i carportstaket. De har av någon anledning inte lyckats och jag har haft funderingar på att fixa liten hjälpbräda uppe vid undertaket. Samtidigt vill jag ju inte få fågelskit på bilen ...
Sätt då en sned plyfa under som skiten hamnar på. Sedan spolar du av den inför nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.