cc80 cc80 skrev:
😂😂 Det ska bli ett 8 kantigt fönster där 🙂
 
  • Tak i pågående byggprojekt med isolering och omonterade gipsskivor samt en oktagonal öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
H Haget skrev:
Aha. Helt missat! blir nog bra!
 
  • Innertak i konstruktion med isolering, en stege och en öppen taklucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det blir nog bra säger jag med. Den super noggranna mannen gör dem själv. Han är ju möbel och inredningssnickare i grunden så han vill ju göra saker själv. Dock köpte vi en del fönster men många har han gjort själv. Men han insåg väl att det tar för lång tid men vi valde noga fönster men självklart var vi tvungna att välja en leverantör med ok pris.
 
T test1 skrev:
Har läst igenom hela tråden. Vilket jobb! Helt sjukt bra jobbat och din man verkar vara en riktigt duktig snickare.

Jag tror dock ni skulle behöva hjälp med att prioritera. Jag är inte så grym på att finsnickra som din man men jag vet hur man snabbt driver projekt imål.

Tillåt mig leka Anders Öfvergård:
Ert byggande har snart tagit 10 år och om din man inte är knäckt ännu lär så snart ske. Ta in hjälp så mycket det går!

Lite saker som jag reagerar över:
Ni har satt upp solpaneler
Ni har köpt en ny mercedes.

Dessa pengar hade jag personligen lagt på att anlita snickare som gör färdigt inomhusmiljön åt er och era barn omgående. Det är inte bra för någons mentala hälsa att bo ofärdigt under lång tid.

Ta genvägar! Saker som döljs och aldrig kommer ses behöver inte vara estetiskt perfekt. Någon nämnde att ni hade lagt golvspån med exakt precision. Totalt onödigt enligt mig i den situation som ni befinner er i.

Om du läst så här långt så är detta skrivet i all väl mening. Jag har sett så många gånger folk som knäcks för att de inte kan planera riktigt.
Vi har haft inne snickare emellanåt vi tog bara ett lån på 1,5 miljoner när vi började bygga sen är det självklart en hel del sparpengar som gått åt. Men mycket virke är sågat av träden som fanns i skogen där huset står. Sen är det enormt många timmar av eget slit som är nedlagt på detta hus . Stommen hade vi hjälp att bygga. Trappan skulle vi göra själv men den är köpt av ett trappföretag. Källarens fönster och några fönster på nedervåningen är mannen som gjort . Sen lyckades jag och svärfar att övertala mannen att vi lånade pengar av svärfar för att kunna köpa färdiga fönster.


. Hade jag fått planera hade det strukturerats upp på ett annat sätt. Jag håller helt med dig. Vissa saker kunde prioriterats annorlunda. Solpanelerna hade vi räknat in i husbygget men jag själv hade nog kanske inte investerat i dem nu men nu blev det så.

Jag är nog den här logistikansvarige som försöker att motivera och hjälpa mannen att prioritera. Jag kan inte bygga men jag kan hjälpa till på annat sätt och jag ser väl att hela detta bygge kanske blivit lite i överkant så orken och lusten kanske inte helt finns där längre. Men denna vinter har i alla fall nästan hela övervåningen fått gips och det är bara lite kvar. Elektrikern är här då och då men snart drar jobb säsongen igång för mannen och då kommer det som alla andra år inte hinnas bygga så mycket. Men jag har lärt mig genom åren att det gäller att hålla en lagom fart. Dock med lite styrfart för annars kommer man inte långt. Jag letar priser och jämför. Kollar leverantörer mm. Och tänker ofta tänk om man köpt ett färdigt hus. Men det hade vi inte ekonomiskt haft råd med . Men hade jag vetat det jag vet nu om hur livet skulle bli när vi satte första spadtaget hade jag ärligt aldrig byggt hus. Men vi hade redan hunnit en bit när jag gick tex och blev sjuk. Men vi har kämpat oss igenom det med, jag är fortfarande sjuk kommer vara det hela livet men det är mer hanterbart nu. Men nog om det. Jag förstår vad du menar och håller med i vissa delar.


Bilen kan jag säga är allt annat än ny 😆 Det är en Mercedes årsmodell 2008 och den köpte vi 2017 så den kan nog inte räknas som ny.
Samt bil till var vi tvungna att köpa ha då jag blev påkörd av en långtradare så gamla bilen blev bara mos men jag klarade mig hel som tur är. Så bilen är som sagt inte inbakad i några lån eller liknande några kronor fick vi på försäkringen då de löste in den gamla så denna blev ej hutlöst dyr. Den andra bilen är mannens jobb bil så den köpte inte vi. Men bor man på landet och är i behov av 2 bilar så är det dessvärre ett onödigt ont när de gamla trotjänarna antingen blir rammade av lastbilar eller topplocket ryker för den är så skitgammal. Så den prioriteringen var nödvändig dessvärre. Men inga lån på bilfronden kontant betalt .....

Jag är dessvärre arbetslös 2020 straxt innan pandemin bröt lös, sen plugga jag något år men har tyvärr inte lyckats få något arbete då det inte är lätt att få jobb när man har någon form av grundsjukdom. Jag har egentligen varit sjuk sedan året 2012 när vi hade lyckats resa stommen ( och då hade vi hjälp.) . Många ur familjen och nära vänner sa att vi skulle skita i det hela det kommer aldrig att funka när jag blev så sjuk men vi kämpa på . Sälj skiten och skaffa något annat var nog råden vi fick. Men vem köper ett icke klart hus?? På landet. Nej det var inte ett alternativ.

Men vi valde att inte göra det. Men jag har många gånger jag önskat att det ska komma ett bygglovsgäng eller en Arga snickarna och bara storma in strukturera upp för just nu pågår arbete överallt. TIll och med barnen säger ibland att vi ska bli klara på ett ställe. Så nu har vi valt att fokusera på övervåningen där deras ordinarie sovrum är tänkta att vara . De har varsitt rum som det är idag men tonårsbarn behöver utrymme det ska vara spelhörna och sov hörna och gärna soffhäng.

Vi hade sagt innan vi flytta in att vi inte ville bo i ett bygge. Men förra boendesituationen blev ohållbar. Så vi kämpar på och försöker göra allt bra för alla. Men självklart är det inte kul att bo i ett bygge för någon av oss. Och med handen på hjärtat jag skulle nog aldrig rekommendera en familj i våran situation där en av oss vuxna är kroniskt hjärtsjuk att bygga ett lösvirkeshus med källare själva. Men det är svårt att spola tillbaka ett liv. Saker är som de är. Och ge upp finns inte men jag önskar själv absolut att vi tog in mer hjälp för det sliter enormt mycket på relationen att bygga hus själva. Man både lever och jobbar med det jämt känns det som. Men ekonomiskt har vi inte råd med det just nu utan vi får kämpa på själva. Elektrikern var här härom veckan så ibland kommer det allt en och annan duktig hantverkare.

Men med dagens räntor och så länge jag är arbetslös så får det gå långsamt. Vi gör det vi kan och hoppas att det vänder så småningom. Just nu är jag så glad att vi har bara huslånet vi betalar för och ja mitt csn lån men annars inga andra lån. Sen kan man tycka att vi borde prioriterat annorlunda.
😉
 
Redigerat:
  • Älska
flimsy och 3 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Jag håller med. Svårt att säga på ett snällt och välmenande sätt, men tycker att prioriteringarna är lite annorlunda här. Jag hade inte köpt en bil för hundra tusen om jag hade ett hus som står och behöver byggas klart.

Solceller är väl i dagsläget inte den bästa investeringen ifall det är avkastning man siktar på. Behöver man pengar så får man bättre avkastning av att sätta in pengarna på valfri indexfond

Med det sagt så tycker jag att det är ett otroligt fint hus.
Jag lovar dig att bilen kostade inte mängder med pengar . Jo när den var ny 2008 kostade den säkert dåvarande ägare säkert några hundra tusen men det betalade inte vi. Skulle aldrig falla mig in att betala så mycket för en bil. Vi hade sparat pengarna vi fick från försäkringsbolaget när förra bilen blev påkörd. Och så sålde vi den tillfälliga bilen vi hade så vi betala inte jätte mycket för bilen. Men det kan ju anses onödigt för någon att man köper en bil. Men bor man som vi måste man ha en ordentlig bil att köra barn och sig själv i och som är säker att krocka med eller bli påkörd i då som jag blev i den förra.

Solcellerna var dyrare än bilen det håller jag med om. Soliga dagar kostar elen ej oss något. Panelerna ska enligt beräkningarna vara intjänade om ca 5 år. Men det är ju en marknad full av aktörer som alla slåss om oss kunder. Men det låter jag vara lite öppet.

Visst jag hade kanske hellre anlitat en snickare några timmar som kunde hjälpa mannen nu än köpa solceller men nu blev det solceller förra året.

Bilen behövdes dessvärre köpas men köptes år 2017 dvs den är inte nyinköpt är förvisso en Mercedes men årsmodell 2008. Bilen betalades kontant. Dels med pengarna vi fick ut av försäkringsbolaget för den bilen som tyvärr blev påkörd av en långtradare året innan. Fick köpa en billig bil däremellan en sån där håller en sommar bil. Men som sagt även äldre bilar kan vara välskötta och se fina ut men den här var helt ok pris inte i flera hundra tusen kr klassen. Kanske för den som köpte den ny för 15 år sen typ. Jag vet inte.



Men som sagt det är nog mycket i bygget vi skulle prioriterat annorlunda. Gjort klart istället för vara på flera ställen samtidigt. Men det är dessvärre de sista literna och de sista spikarna och sånt som drar ut på tiden.

Förstår varför en del köper färdiga hus 😅😅
 
Redigerat:
Ska bli två åttkantiga fönster. Hoppas det blir bra bara.

Ett i hallen och ett i badrummet på övervåningen.

Senaste veckan har nästan hela övervåningen gipsats klart. Dock ej badrummet för det får bli klart sist. Vi prioriterar de 3 sovrummen som ska vara på övre plan.

Vi har ju sovrum idag men ett är egentligen gästrum och ett är ett kontor men för att den yngre generationen inte ska behöva bo i samma rum så fick det bli så.

En oktagonformad öppning i en vägg under renovering, framtida plats för ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okomplett rum under renovering med isolering och ett oktagonalt fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Område under renovering med gipsade väggar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en trappa och övervåning under renovering med synliga trätrappsteg, vit ledstång och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad övervåning med nyligen gipsade väggar och synligt byggmaterial i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på övervåning med gipsskivor och framtidigt åttkantigt fönster, isoleringsmaterial och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nyligen gipsade väggar, synligt ventilationsrör och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ventilationen som går i det hemliga hörnet. Hade super duktiga killar som isolerade ventilationsrören här för någon månad sen. Kul när det märks att de kan sitt jobb. Tog inte många timmar men hade vi gjort det själva hade det blivit både blod svett och tårar 😅

Nyrenoverat rum under konstruktion med osatt gipsvägg, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så även om det går långsamt så får det framåt.
Det ska spackals och målas. Ev tapetseras. Innerdörrar skall köpas hade tänkt återanvända gamla fina dörrar men de fick vara på nedervåningen i stället. Lite nostalgi de har suttit i min farmors mamma och pappas hus som ej finns kvar längre men det är lite känslosamt att veta att de är sen tidigt på början 1900 talet.

Men vi ska köpa nya spegeldörrar men i gammal stil till övervåningen.

134 kvadrat ekparkett skall sen läggas och jag hoppas det blir fint. Lite osäker med att det mörka golvet passar den ljusa eken som är på trappan men det blir nog bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Har ni fått slutbesked? Och flyttat in?
Håller tummarna för er. ❤️

//AA
 
S saiter skrev:
Har ni fått slutbesked? Och flyttat in?
Håller tummarna för er. ❤️

//AA
Vi fick interimistiskt slutbesked omkring slutet på 2016 då skulle det finnas kök och toa på entreplan. Men det behövde inte vara klart helt. Tack ♥️
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.