Jag ska fixa om lite el för en lampa i hallen och gamla lampknappen hamnar bakom ett skåp (lugn, vänner av ordning, jag har tagit hål i sidan på skåpet och lagt på ett doslock!) och i denna dosa tänkte jag lägga en Nexa ECMR-250 (finns inte någon nolla i dosan).

Jag hade två oöppnade ECMR-250 liggandes i ellådan, tillsammans med tre knappar LWST-605.

Jag får dock inte något av det att lira ihop... 😬
Ingen av de två reläerna, eller tre knapparna verkar tycka om varandra...

Enligt instruktionerna så gör jag allt rätt (tror jag) och jag har ju parat fler andra Nexa med varandra. Jag testade ena knappen (med nytt batteri) mot lösa Nexa uttag och då fungerar knappen, så den är OK.

Instruktionerna till ECMR-250 säger att den gröna dioden ska blinka snabbt och att lampan i taket ska blinka två gånger när man återställer relät (håller in inlärningsknappen i sex sekunder). LED'en blinkar snabbt, men lampan i taket blinkar inte.
Samma händer med båda reläerna (som var oöppnade).

Om jag bryter strömmen (flippar säkringen) och sätter på säkringen igen så lyser taklampan. Trycker jag då på inlärningsknappen så slocknar taklampan och gröna dioden på relät börjar blinka.

Kan det vara taklampan som ställer till det?
Det är en Philips Bloq som har halogen (12V) och en transformator.
 
Du behöver nollan för att det ska funka. Sätt pucken i takdosan istället om du har nolla där
 
Mottagaren ECMR-250 behöver ingen neutralledaranslutning.

När du ska para mottagaren med sändaren, trycker du då bara helt kort på registreringsknappen på ECMR-250?

Vilken effekt har taklampan?
 
E etompau skrev:
Mottagaren ECMR-250 behöver ingen neutralledaranslutning.

När du ska para mottagaren med sändaren, trycker du då bara helt kort på registreringsknappen på ECMR-250?

Vilken effekt har taklampan?
Ja, bara ett kort tryck, så den börjar blinka långsamt.

Lampan torde vara på 100W (2x50W 12V halogen)
 
OK. Har du kollat typ av trafo som sitter i armaturen? Nexa-dimmers håller inte (går sönder) om de ansluts till vanliga järnkärnetransformatorer.
 
E etompau skrev:
OK. Har du kollat typ av trafo som sitter i armaturen? Nexa-dimmers håller inte (går sönder) om de ansluts till vanliga järnkärnetransformatorer.
Det är en ganska platt "vanlig" halogen trafo (elektronisk) som sitter infälld på ovansidan i armaturen.
 
anders07 anders07 skrev:
Det är en ganska platt "vanlig" halogen trafo (elektronisk) som sitter infälld på ovansidan i armaturen.
När du sätter mottagaren i registreringsläget och därefter skickar en on-signal från väggbrytaren, ser du om dioden på mottagaren slutar blinka då? Om den inte gör det så blir den inte upplärd med koden från sändaren.
 
E etompau skrev:
När du sätter mottagaren i registreringsläget och därefter skickar en on-signal från väggbrytaren, ser du om dioden på mottagaren slutar blinka då? Om den inte gör det så blir den inte upplärd med koden från sändaren.
Nej, den fortsätter bara blinka... Båda två gör det...
 
anders07 anders07 skrev:
Nej, den fortsätter bara blinka... Båda två gör det...
Det börjar ta slut med idéer ...
Eftersom dioden lyser och blinkar så blir mottagaren spänningssatt via ansluten belastning/lampa så där är just nu inte mer att göra skulle jag säga.

Vanligt fel är som sagt att det trycks för länge på mottagarens registreringsknapp, då hamnar mottagarens i ett raderingsläge istället och tar ej emot koden. Men du har ju jobbat med dessa grejor tidigare så detta bör då kunna utesluta.

Du är säker på att du trycker på ON på väggsändaren när mottagaren är i upplärningsläget?

Kanske ska du göra en testuppkoppling med dimmern och en vanliga lampa utan trafo, och verifiera att det funkar.
 
E etompau skrev:
Det börjar ta slut med idéer ...
Eftersom dioden lyser och blinkar så blir mottagaren spänningssatt via ansluten belastning/lampa så där är just nu inte mer att göra skulle jag säga.

Vanligt fel är som sagt att det trycks för länge på mottagarens registreringsknapp, då hamnar mottagarens i ett raderingsläge istället och tar ej emot koden. Men du har ju jobbat med dessa grejor tidigare så detta bör då kunna utesluta.

Du är säker på att du trycker på ON på väggsändaren när mottagaren är i upplärningsläget?

Kanske ska du göra en testuppkoppling med dimmern och en vanliga lampa utan trafo, och verifiera att det funkar.
Udda... Jag hittade en Nexa fjärrkontroll, en sån som är tänkt att ha i en nyckelknippa och testade den. Den fungerar direkt!

Hur kan tre olika brytare inte fungera...? 🙄

Brytaren och mottagaren ska vara kompatibla enligt Nexa listan...
 
anders07 anders07 skrev:
Udda... Jag hittade en Nexa fjärrkontroll, en sån som är tänkt att ha i en nyckelknippa och testade den. Den fungerar direkt!

Hur kan tre olika brytare inte fungera...? 🙄

Brytaren och mottagaren ska vara kompatibla enligt Nexa listan...
OK, ja det är udda och oförklarligt. Där är lite eller inga kompatibilitetsproblem med nexa-grejorna. Det som ev. kan spöka är äldre kodvredssändare till de helt nya mottagarna men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

Nu vet du i alla fall att mottagaren är frisk. Du får testa vidare med grejorna!
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.