Hej alla!
Det börjar bli dags att pensionera mina två 30 år gamla Makita skruvdragare och jag har nu möjlighet att köpa ett nytt Ryobi ”hantverkarkit” (R18CK9-252S) till vad som verkar vara ett hyfsat pris (drygt 8000kr, kostade 10000 tidigare).

Men så vitt jag förstår består det av en del verktyg som är utgående som ska/har ersatts av nya modeller…

Men det är väl ett hyfsat paket att börja med ändå om man nu ska satsa på batteridrivna verktyg?

Jag har ju mycket elhandverktyg sedan tidigare men med sladd och ofta har man känt att det hade varit trevligt att ha batteridrivna varianter. Men vad säger ni om just det här paketet, är det bättre att satsa på något med de nya modellerna istället?

Tyvärr måste jag bestämma mig ganska snabbt, typ inom två timmar…..

Tack på förhand,
/Rikard
 
Många gillar Ryobi, men jag som har Blå Bosch för hobbybruk tycker ärligt talat att Ryobi känns smäckigt, det är inte alls samma känsla i maskinerna, de är slöa, dålig respons osv. Vi hade lite Ryobimaskiner på förra jobbet nämligen.

Dessutom är de inte så mycket billigare jämfört med andra märken.

Sen gillar jag inte riktigt Ryobi efter tråden där någon ville ha tag på ett nytt drivhjul till sin gräsklippare från dem. "Nä det har vi inte som reservdel" och vid reklamation "Nä, detta är en slitdel", snyggt att inte kunna sälja slitdelar så att en inte ens två år gammal klippare får slängas 👎

Bosch levererar sprängskiss och artikelnummer på alla sina delar som går att få tag på till hyfsade priser.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Första frågan är väl om du behöver alla verktygen eller bara är ute efter en ny skruvdragare och kanske något mer? Eller är det bara det att rabatten lockar?

Sen verkar det tyvärr vara som du säger, att flera av verktygen är äldre modeller. Nackdelarna är bl.a. högre vikt och kortare drifttid jämfört med borstlösa maskiner. För samma pengar kan du få ett eget paket med färre men bättre maskiner, t.ex. borrskruv- & slagskruvdragare, cirkelsåg och multiverktyg/vinkelslip från t.ex. Makita eller DeWalt. Då har du dessutom chans att fundera på vilka maskiner du faktiskt har användning för.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Första frågan är väl om du behöver alla verktygen eller bara är ute efter en ny skruvdragare och kanske något mer? Eller är det bara det att rabatten lockar?

Sen verkar det tyvärr vara som du säger, att flera av verktygen är äldre modeller. Nackdelarna är bl.a. högre vikt och kortare drifttid jämfört med borstlösa maskiner. För samma pengar kan du få ett eget paket med färre men bättre maskiner, t.ex. borrskruv- & slagskruvdragare, cirkelsåg och multiverktyg/vinkelslip från t.ex. Makita eller DeWalt. Då har du dessutom chans att fundera på vilka maskiner du faktiskt har användning för.
Kloka ord, det är främst nya skruvdragare jag är ute just nu efter men det är klart intressant med de övriga också.

Jag kanske avvaktar och handlar i lite mer lugn o ro, har både Makita och blå Bosch sedan tidigare i samlingen och är väldigt nöjd med dessa…

/Rikard
 
En viktig grej för mig är att Ryobis batteridesign har en battericell "i handtaget", dvs i delen av batteriet du stoppar in i maskinen. Det gör att deras handtag är grövre, vilket passar dåligt med mina små frökenhänder...

Så testa att håll i en först..
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Köpte detta i förra vecka, inte Ryobi, men innehöll det jag har nytta av och tyckte priset var hyfsat.
Man får utgå från vad man behöver och använder, kommer att vara i fritidshuset för hemma har jag liknande maskiner men 230V och fungerar bra med sladd.
[länk]
Det såg ju ut som ett trevligt paket, dock ”bara” en skruvdragare men det går ju att köpa till :)
/Rikard
 
  • Gilla
Mr Tool
  • Laddar…
R rikard454 skrev:
Det såg ju ut som ett trevligt paket, dock ”bara” en skruvdragare men det går ju att köpa till :)
/Rikard
Jag har sedan tidigare ett antal batterimaskiner av Bosch 12V bl.a. fyra skruv/mutterknackare som också fick några nya batterier i vintras.😉 Finns lite till i gömmorna men då 230V maskiner.
Samling av Bosch 12V verktyg inklusive skruvdragare och batterier på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En viktig grej för mig är att Ryobis batteridesign har en battericell "i handtaget", dvs i delen av batteriet du stoppar in i maskinen. Det gör att deras handtag är grövre, vilket passar dåligt med mina små frökenhänder...

Så testa att håll i en först..
Kan inte nog hålla med om detta! Viktigaste kriteriet för mig när jag valde märke är hur de ligger i handen. Ofta märker man att ett visst märke håller ett någorlunda samma grepp i alla maskinerna, DeWalt som vi har en del på jobb är helt värdelösa för mina händer så de maskiner jag använder ofta har jag köpt in egna.

Så känn efter först och titta på övriga kriterier i nästa steg.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jag skulle titta noga efter modellerna i paketet.

Deras minsta cirkelsåg är rätt klen, liksom deras billigaste skruvdragare är inte särskilt rejäl.

Jag brukar skriva att Ryobi däremot är helt rätt kompromiss för mig.
Klart steg upp från cotech/einhell/Meec, men halva priset mot proffsgrejer.

Rekommenderar dock deras borstlösa maskiner, åtminstone på det du kommer använda mycket av (skruvdragare, mutterdragare och cirkelsåg för mig)
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.