Jag är en orolig själ och vi har precis upptäckt en vattenskada där taket smygläcker in. Snickare ska fixa detta men skadan kan ha varit där ett tag då den luktar. Toaletten, som är drabbad, hålls stängd just nu men lukten har letat sig ut därifrån en bit via konstruktionen.

Huset är gammalt (men besiktningen gick bra, inga anmärkningar om läckor eller fukt eller lukt. Gott skick står det.). Det är vårt första hus och jag går runt som en tok och sniffar överallt. Jag tycker mig känna lukter lite här och där vid det här laget och försöker fundera kring om det skulle vara mögel eller någon "normal" lukt (virke, äldre byggmaterial etc).

Nu senast luktade jag extra i ett garderobsrum som har en lukt jag känt sedan innan men som jag alltid relaterat till gammalt byggmaterial (typ skivor/matta). Hjärnan går igång och försöker utröna om det ändå inte är en lite märklig lukt..

Jag luktade även i två större borrhål insida av yttervägg (spån i isolering) som det kommer in luft ifrån och där kände jag någon lukt som jag inte kan identifiera. Jag tänker på typ äldre virke/byggmaterial eller liknande men funderar samtidigt om det ens kan lukta om det var torrt. Kan det finnas någon fuktskada där som gror utan att jag märker den i övrigt? Jag ser bara sågspån och den kändes torr. Jag blir tokig, min näsa är känslig och just nu är den inställd på att typ allt luktar misstänkt.

Hur vanligt är det att stora delar av ett hus skulle vara mögligt och att vi skulle märka det efteråt? Och hur tar man reda på sånt? Jag har aldrig tänkt på att det skulle lukta just mögel här innan vi upptäckte skadan och mina nerver gått bananas... Ena stunden tänker jag att det inte är någon fara och andra att allt är åt helvete. Jag älskar huset i övrigt men just nu känner jag mig bara rädd för vad den kan gömma för obehagliga överraskningar.
 
Lite mer info om huset? Typa av grund, ålder etc
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sent 30-tal, källare (fint skick) trähus. Förra ägarna har gjort många förbättringar och det ser ut att vara i gott skick. Sen är jag inte någon expert, bara snickardotter.
 
Om stora delar av huset är mögligt skulle era kläder lukta mögel och folk på era arbetsplatser skulle känna att ni luktade. Så, om ingen har kommenterat detta kan du utesluta att hela huset är mögligt.

Klart att det kan ha uppstått mögel lokalt om det finns en vattenskada men då får man ta bort det material som möglat. Det är inte någon katastrof.

Ni kommer att märka det när arbetet sätter igång.

Hur är ventilationen?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Om stora delar av huset är mögligt skulle era kläder lukta mögel och folk på era arbetsplatser skulle känna att ni luktade. Så, om ingen har kommenterat detta kan du utesluta att hela huset är mögligt.

Klart att det kan ha uppstått mögel lokalt om det finns en vattenskada men då får man ta bort det material som möglat. Det är inte någon katastrof.

Ni kommer att märka det när arbetet sätter igång.

Hur är ventilationen?
Nu har jag luktat på mina kläder när jag är på jobbet (annan miljö så jag tänkte att det kanske märks lättare). 😅 Nä ingen har kommenterat men folk kanske drar sig för att göra det. Vi hade gäster (familj och släkt) på övernattning över julen, ingen som har sagt något då men då visste vi inte heller att vi hade en skada och då hade jag ingen anledning att toklukta i huset heller.

Självdrag (ventiler i varje rum på ovanvåning) gammal eldstad som har ventiler och några badrumsfläktar som inte går just nu men som vi ska ta hit elektriker för att fixa till. Har varit fuktigt på vinden förr som den förra ägaren ordnat med luftgenomströmningsmöjligheter. Besiktningen anmärkte endast på tecken att det varit det men virket var torrt så det är nog gammalt menade han. Däremot tycker fuktteknikern som vi hade nu för läckan att vi ska ha vindavfuktare där. Sedan drar det lite på sina ställen i övrigt, men vi hyrde ett ännu äldre hus innan som också hade så så vi har liksom inte reflekterat kring det i övrigt. "Gamla hus drar det lite i" typ. Nya treglasfönster finns etc.
 
Ta något plagg som du inte använt på länge, lägg i en plastpåse och stäng till.
Ta sedan med den till jobbet och vänta tills slutet av dagen, dvs när du varit hemifrån så länge som möjligt och "rensat näsan", med att öppna den.. har du någon känslig person på jobbet kan du be denne lukta..
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Tyvärr tror jag inte att det går att lugna dig, oavsett hur noga huset undersöks. Jag menar inte att vara elak, men jag märker på ditt resonemang att det satt sig som en fix ide'. Naturligtvis ska ni nu låta undersöka hur stor skadan är, och sedan åtgärda den.
Men sen tror jag tyvärr att du måste söka hjälp av psykolog eller liknande. Jag tror att KBT är något som kan hjälpa.
Som sagt, missförstå mig inte. Jag säger det inte för att på något sätt vara elak. Du har bara drabbats av något som egentligen alla kan drabbas av. Alltså någon form av panikångest. Då räcker sällan några förnuftiga och lugnande ord.
 
Har du någonsin träffat en person som har en panikångestattack? De går knappast runt och letar konstiga lukter i huset...

Finns väl ingen anledning att överdriva, jag vet själv hur det är när man letar lukter... De flesta kan nog gå vidare från den upplevelse utan KBT...
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du någonsin träffat en person som har en panikångestattack? De går knappast runt och letar konstiga lukter i huset...

Finns väl ingen anledning att överdriva, jag vet själv hur det är när man letar lukter... De flesta kan nog gå vidare från den upplevelse utan KBT...
Skilj på panikångest, och panikångestattack. Jag vet mycket väl att en sådan attack ibland nästan innebär något liknande med ett epileptskt anfall.
Medans ren panikångest visserligen många gånger missbrukas som ord/diagnos. Men är ett tillstånd då man känner både panik och ångest, och man tappar mycket av förmåga att tänka förnuftigt. Samt ta till sig av det lugnande som sägs.
 
Jag fattar att jag nojar, allt är så nytt med detta. Jag undrar väl mest hur jag kan ta reda på om det finns gömt skador med mögel i konstruktionen i övrigt. Så jag inte missar något (fixar läckan och reparerar skadorna men att det finns på andra ställen också som jag inte märkt). Jag ogillar tanken på fler obehagliga överraskningar och vill kolla typ. Och då dök lukterna i exempelvis borrhålen upp som jag inte vet om de luktar misstänkt eller inte.

Vill helst inte bara slänga pengar på alla möjliga kontroller/tekniker, behöver ju pengarna för att reparera också om det skulle behövas.
 
Hej, jag bor också i en gammal träkåk från 50-talet som är lite dragig och gisten, det är sågspån och gammalt trä ovanpå en källare som iofs är väldränerad men ändå en typisk källare. Man kan säkert känna diverse underliga dofter om man börjar nosa runt för mycket. Det finns alltid något att jobba med om man vill men så länge det inte pågår en aktiv vattenläcka finns det få saker som det är bråttom med. Jag tänker att det är helt omöjligt att förutse alla fel som kan uppstå utan man får slå sig till ro med att underhålla stället så bra man kan och ta tag i saker direkt när dom uppstår. Tipset om att ta med ett klädesplagg i en påse är jättebra, om det inte visar på något - försök landa i att din kåk är ett bra ställe när ni väl fått ordning på den aktuella skadan och lägg inte ut en förmögenhet på ”experter” som ibland också försöker sälja på en onödiga prylar och tjänster. Med åren blir du själv expert på ditt eget hus och dess egenheter och då tror jag lugnet infinner sig :) lycka till!
 
M Mseli skrev:
Hej, jag bor också i en gammal träkåk från 50-talet som är lite dragig och gisten, det är sågspån och gammalt trä ovanpå en källare som iofs är väldränerad men ändå en typisk källare. Man kan säkert känna diverse underliga dofter om man börjar nosa runt för mycket. Det finns alltid något att jobba med om man vill men så länge det inte pågår en aktiv vattenläcka finns det få saker som det är bråttom med. Jag tänker att det är helt omöjligt att förutse alla fel som kan uppstå utan man får slå sig till ro med att underhålla stället så bra man kan och ta tag i saker direkt när dom uppstår. Tipset om att ta med ett klädesplagg i en påse är jättebra, om det inte visar på något - försök landa i att din kåk är ett bra ställe när ni väl fått ordning på den aktuella skadan och lägg inte ut en förmögenhet på ”experter” som ibland också försöker sälja på en onödiga prylar och tjänster. Med åren blir du själv expert på ditt eget hus och dess egenheter och då tror jag lugnet infinner sig :) lycka till!
❤️
Jo alltså jag tänker samtidigt att ett snart hundra år gammalt hus har sina skavanker och dofter. De förra ägarna har fixat och grejat med huset så det är jättefint och mysigt samtidigt som det har "patina" så att säga. Mycket gamla detaljer kvar som har sina ålderstecken. Men så känner jag någon lukt jag bara inte kan släppa. Och jag kommer nog inte få någon riktig ro innan jag har fått någon dit för att kolla faktiskt. Men vem och kan denne faktiskt ge svar?

Jag går liksom med tanken i bakhuvudet nu att jag tagit mina barn till ett hus som är mögligt. Att väggar behöver rivas och vi kommer vara i ett renoveringsprojekt i evigheter som bara kostade massvis med pengar. Att vår första hela sommar i huset skulle vara fyllt av hantverkare. Försöker ju att inte tänka så men det är svårt.
 
L LiAl01 skrev:
Jag fattar att jag nojar, allt är så nytt med detta. Jag undrar väl mest hur jag kan ta reda på om det finns gömt skador med mögel i konstruktionen i övrigt. Så jag inte missar något (fixar läckan och reparerar skadorna men att det finns på andra ställen också som jag inte märkt). Jag ogillar tanken på fler obehagliga överraskningar och vill kolla typ. Och då dök lukterna i exempelvis borrhålen upp som jag inte vet om de luktar misstänkt eller inte.

Vill helst inte bara slänga pengar på alla möjliga kontroller/tekniker, behöver ju pengarna för att reparera också om det skulle behövas.
Gamla hus ger överraskningar, det går inte att komma ifrån. Ni behöver inte ta till experter för att utreda allt i förväg. När skadan i taket åtgärdas ser ni om det är ngt som ska bytas ut.

Övriga överraskningar kommer ni att upptäcka eftersom.

Vi har ett hus där takläckage hade gjort en takstol helt genomrutten. Men inget mögel.

Däremot hittade vi "gullfiber" i trossbotten och där hade kondens gjort att det hade möglat lite. Vi slängde ut isoleringen och skurade av blindbotten och allt blev bra.

Vi har ett skåp i köket där det doftar mögel ibland. Det ska vi undersöka så småningom. Det luktar inte alltid och inte utanför skåpet så jag är inte orolig. (Jag tål inte mögel och har astma så jag är en jättebra indikator.)

Däremot kanske ni ska se till att ha lite fart på ventilationen. Om fläktarna inte drar ut eller om ni inte eldar hela tiden har ni nog lite dålig luftväxling. Starta fläktarna i badrum/wc.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.