K
A Alexander HB skrev:
Är det dessutom inte en otillåten enkelisolerad gulgrön kabel som sticker ut från batteriet? Eller är det bara för fas (och nolla?) kravet på dubbelisolering gäller?
Det är normalt, så brukar man göra med jotd från batteriet och växelriktarens chassi. Så det är godkänt.

H HenrikHuslöse skrev:
Precis som Knightjocke skriver skulle det där kunna gjorts mycket snyggare med enkla åtgärder.

Det är inte så vanligt att man använder flexrör till utanpåliggande i elinstallationer inomhus i Sverige. De svarta är UV-tåliga rör som tål att ligga i solskenet på tak och fasad. Inomhus brukar riktiga elektriker använda vita kabelkanaler. Kablarna är dubbelisolerade, så det finns ingen anledning att använda flexrör.

Jag noterar att förskruvningen nere till höger på likströmsbrytaren är sned. Man verkar inte ha skruvat åt den. Det får mig att undra om man verkligen använt riktiga förskruvningar med dubbla hål eller om man fuskat med vanliga förskruvningar med ett hål.

Det hade nog varit snyggare med en vit kabel klamrad fram till en brytare placerad under eller på väggen bredvid växelriktaren. Då hade en förskruvning eller dragavlastning förhindrat att man drar loss kabel från väggen om man kopplar ur kontakten på undersidan växelriktaren.

Bonuspoäng för att installatören använt svart klammer till vit kabel. Bara för att markera hur lite man bryr sig om arbetet.
Förskruvningen var ju heller inte så snyggt. Finns nog inte vit DC-kabel? Och den inkommande är från taket så den kan man magiskt inte ändra färg på.

Vit slang hade varit estetiskt bättre. Eller kabelkanaler. Men med tanke på att hörnskyddet på gipsväggen är synligt så måste man utgå från den nivån. Och då anses jag att det är helt ok med de materialval som gjorts.

Noterade också märkningen på dc-brytaren, "dc-spänning <50v efter 2 min". Det stämmer väl bara om man har optimerare? Och själva brytaren har ju inget fördröjning.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Förskruvningen var ju heller inte så snyggt. Finns nog inte vit DC-kabel? Och den inkommande är från taket så den kan man magiskt inte ändra färg på.
Det är en så enkel produkt att den skulle finnas efter några telefonsamtal till kabelfabriker, om någon orkar. Den behöver inte tåla värme eller soljus inomhus så en vanlig PE/PVC-kabel duger.
K knightjocke skrev:
Vit slang hade varit estetiskt bättre. Eller kabelkanaler. Men med tanke på att hörnskyddet på gipsväggen är synligt så måste man utgå från den nivån. Och då anses jag att det är helt ok med de materialval som gjorts.

Noterade också märkningen på dc-brytaren, "dc-spänning <50v efter 2 min". Det stämmer väl bara om man har optimerare? Och själva brytaren har ju inget fördröjning.
Det måste ju vara sekundärsidan som avses? Då är det väl urladdningen i växelriktaren som styr tiden.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Tack alla som tog er tid och svarat 🙏👍

Var kan man klaga vidare för företaget tycker arbete är helt godkänd och inte vill att göra nåt mer åt saken, (installationen kostade 11k utan rot avdrag)😭
 
Redigerat:
C blackchim skrev:
Tack alla som tog er tid och svarat 🙏👍

Var kan man klaga vidare för företaget tycker arbete är helt godkänd och inte vill att göra nåt mer åt saken, (installationen kostade 11k utan rot avdrag)😭
Skulle vara intressant om du lyfte på locket på centralen. Ser de ut så där på utsidan så undrar man verkligen hur de är på andra sidan.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Jag hade tänkt att battery skulle placera där gamla VR är men installatören vägrade och säger det är ingen bra placering och krångligt att dra om kablarna till centrallen som ligger 1m till höger om VR:en
 
  • Garagevägg med måttangivelser och en växelriktare, kablar dragna runt ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förhoppningsvis har du fått ett jättebra pris på installationen iallafall ?
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
K
H HenrikHuslöse skrev:
[..]

Det måste ju vara sekundärsidan som avses? Då är det väl urladdningen i växelriktaren som styr tiden.
Ja du har rätt, den tömmer nog inte direkt. Vill minnas att man ser i tex Fronius display att den räknar ner spänningen i takt med att det töms.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cooling och 1 till
  • Laddar…
K
C blackchim skrev:
Jag hade tänkt att battery skulle placera där gamla VR är men installatören vägrade och säger det är ingen bra placering och krångligt att dra om kablarna till centrallen som ligger 1m till höger om VR:en
De verkar bara vilja lösa det så enkelt så möjligt och inte så snyggt/bra de går.

Det hade gått att placera de tvärt om. Men brytarna uppe till höger på batteriet hade blivit lite svårare att komma åt. Kablarna från batteriet hade kommit snyggare till växelriktaren. Så det är för och nackdelar.

Inga dyra kablar mellan central och vr. Bara att dra om. Själva nätverk och checkwatt kunde de haft i en egen central vid växelriktaren om den hamnat till vänster om batteriet.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Förhoppningsvis har du fått ett jättebra pris på installationen iallafall ?
Mena du om man lyckas förhandlat till ett jättebra pris så skulle kvalitetet på monteringen blir sämre därför ser installationen ut som på min bild ? 😂

Visst fick vi lite rabatt på hårdvaran men inte själva installationen
installationen ser inte alls ut som referanse bilden som de hade på sin hemsidan.
(expectation vs reality)😄
 
  • Installation av batterisystem i villa med synliga kablar och väggenheter, ojämförbar med förväntad bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av elskåp och inverter med synliga kablar och oordning, skiljer sig från förväntad finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
C Cooling skrev:
Mena du om man lyckas förhandlat till ett jättebra pris så skulle kvalitetet på monteringen blir sämre därför ser installationen ut som på min bild ? 😂

Visst fick vi lite rabatt på hårdvaran men inte själva installationen
installationen ser inte alls ut som referanse bilden som de hade på sin hemsidan.
(expectation vs reality)😄
Tyvärr är det så i dagens samhälle och speciellt när det gäller branschen för grönomställning såsom installation av solceller och batterilagring. Hur man än vänder och vrider på allt här i världen så får man vad man betalar för. Någon eller några ska på olika sätt gå med vinst.
Är priset/intäkten för företaget låg så blir det ju att arbetstiden ute hos kunden (oavsett vad det gäller) alltid pressas. Materialkostnaden är ju oftast vad den är.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Tyvärr är det så i dagens samhälle och speciellt när det gäller branschen för grönomställning såsom installation av solceller och batterilagring. Hur man än vänder och vrider på allt här i världen så får man vad man betalar för. Någon eller några ska på olika sätt gå med vinst.
Är priset/intäkten för företaget låg så blir det ju att arbetstiden ute hos kunden (oavsett vad det gäller) alltid pressas. Materialkostnaden är ju oftast vad den är.
Tror du på allvar att något går fortare eller ger mer vinst om det ser ut som på TS bilder? Det enda det visar att man kastar in de som inte har en chans att förstå vad som ska göras, hur, eller utnyttja det material de har att jobba med.

Inget konsigt med det kanske men enda som lite kan bättra läget med allt onödigt fusk och kommande problem är att de som tvunget vill skaffa detta tar det kallt funderar och sätter sig lite in själva.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Tror du på allvar att något går fortare eller ger mer vinst om det ser ut som på TS bilder? Det enda det visar att man kastar in de som inte har en chans att förstå vad som ska göras, hur, eller utnyttja det material de har att jobba med.

Inget konsigt med det kanske men enda som lite kan bättra läget med allt onödigt fusk och kommande problem är att de som tvunget vill skaffa detta tar det kallt funderar och sätter sig lite in själva.
Detta har kanske tagit en elektriker 2h medans en elektriker som hade gjort det snyggt med yrkesstolthet och rätt förutsättningar från företagsledningen hade gjort det på 4h. Utgår vi från att timpriset är detsamma oavsett elektriker så har ju kostnaden för bägge parterna varit halva för denna installationen.

Sen framgår det inte av tråden i vad som var överenskommet mellan installatör kring placering av allt i samband med TS signade den digitala offerten. Har man bara tagit in diverse offerter och valt bästa pris utan att tänkt igenom placering och förutsättningarna för att få en bra installation så man kan påverka det från början, då är risken överhängande stor att elektrikern vill snabbt in och ännu snabbare därifrån.

Är inte företaget villiga att åtgärda och snygga till så hade jag tagit dit en besiktnignsman för att döma från bilderna så är jag mycket tveksam om installationen är korrekt utförd (om man bortser från det estetiska)

DC brytaren som sitter där på väggen kan man lite fundera över också om det blir två strängar in samt två strängar ut och att det är rätt kopplat där. En slarvig okunnig elektriker kan säkert ha kopplat bägge inkommande minuskablar på en plint och bägge pluskablar på en annan och då blir det troligen en konstig parallellkoppling in på MPPT ingångarna på växelriktaren.

Har nätägaren varit där och godkänt anläggningen för start eller har de bara godkänt den på distans utan varit på plats ?

Tycker det är lite synd att du bytt ut din fina europeiska tillverkade Fronius växelriktare mot en Sungrow. Jag vet att Fronius inte fungerar med Checkwatt.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Jag undrar hur man får det snyggt med kablarna runt ytterhörnet mellan vx-riktare och centralkapsling. Fungerar en väl tilltagen kabelkanal? Jag tänker på hur stryktåliga det är då hörnet blir ganska utsatt.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag undrar hur man får det snyggt med kablarna runt ytterhörnet mellan vx-riktare och centralkapsling. Fungerar en väl tilltagen kabelkanal? Jag tänker på hur stryktåliga det är då hörnet blir ganska utsatt.
Placering av central är inte helt optimalt på något sätt.
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Detta har kanske tagit en elektriker 2h medans en elektriker som hade gjort det snyggt med yrkesstolthet och rätt förutsättningar från företagsledningen hade gjort det på 4h. Utgår vi från att timpriset är detsamma oavsett elektriker så har ju kostnaden för bägge parterna varit halva för denna installationen.

Sen framgår det inte av tråden i vad som var överenskommet mellan installatör kring placering av allt i samband med TS signade den digitala offerten. Har man bara tagit in diverse offerter och valt bästa pris utan att tänkt igenom placering och förutsättningarna för att få en bra installation så man kan påverka det från början, då är risken överhängande stor att elektrikern vill snabbt in och ännu snabbare därifrån.

Är inte företaget villiga att åtgärda och snygga till så hade jag tagit dit en besiktnignsman för att döma från bilderna så är jag mycket tveksam om installationen är korrekt utförd (om man bortser från det estetiska)

DC brytaren som sitter där på väggen kan man lite fundera över också om det blir två strängar in samt två strängar ut och att det är rätt kopplat där. En slarvig okunnig elektriker kan säkert ha kopplat bägge inkommande minuskablar på en plint och bägge pluskablar på en annan och då blir det troligen en konstig parallellkoppling in på MPPT ingångarna på växelriktaren.

Har nätägaren varit där och godkänt anläggningen för start eller har de bara godkänt den på distans utan varit på plats ?

Tycker det är lite synd att du bytt ut din fina europeiska tillverkade Fronius växelriktare mot en Sungrow. Jag vet att Fronius inte fungerar med Checkwatt.
Du bör inte ge dig på bedömningar av tid och vad den kan bero på. Det finns väldigt lite att tjäna på att göra något likt bilderna. Enda det visar är fullständig inkompetens i möjlighet att planera ett enkelt montagearbete och troligtvis helt renons eltekniskt sett dessutom.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.