Ska nu lägga fiskbensgolv själv och vill ha bra grejer till jobbet.

Tittar därför på sänksåg samt överhandsfräs från både Makita och Festool.

Sänksågar
  • Makita SP6000J
  • Festool TS 55 FEBQ
Överhandfräsar
  • Makita DRT50zjx5
  • Festool OF 1010 REBQ
Övriga verktyg jag har hemma är Makita (med 18v batterier). Sänksågen och fräsen kommer troligast vara nätdrivna, varför det inte är lika viktigt att det måste vara Makita.

Då jag kommer göra flera rum över närmaste månaderna och sedan uteplats är jag inte super sugen på att hyra (risk dessutom för sliten klinga).

Vad säger ni? Klarar Makita maskinerna ovanstående jobb med god precision, eller ska jag köra Festool? Prisskillnaden är inte alltför stor på sänksågen (om jag köper från Tyskland), men Festool fräsen är däremot dyrare.


Låt debatten börja!
 
PeterFalun
jag röstar på festool
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Tjena! Vilken bra tajming. Håller på och ska börja lägga fiskbensparkett också. Kommer lägga med listband och fris. Ska göra ett provkap med min Bosch GKT 55 sänksåg och se resultatet.

Kan återkomma med resultat om någon dag.
 
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
Toppen! På det temat; hur gjorde du för att måtta in första raden, så att ändbitarna som kapas vid listbanden lika breda?

Jag satt och räknande och ritade igår och blir inte klok på det.

Hur mkt mellanrum lägger du mot vägg; 5mm?
 
Jag ska lägga Bjelin och dom har en toppen video för själva fiskbenet. Du förskjuter en halv stavsbredd. Angående mellanrum så kommer jag ha cirka 5mm men lägger det i ett litet rum så rörelsen blir inte enorm.
 
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
S
Det finns en fiskbensläggningstråd i forumet.

Makitas sänksåg är lika bra som TS55.
Kör du Festool kan du köra överhandsfräsen på skenan med medföljande adapter.

Den där Makita-fräsen motsvarar inte OF1010, det är en annan typ av fräs. Borde vara topptung med stort batteri högst upp. Man vill att en fräs har låg tyngdpunkt.

Se till att ha en dammsugare också.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det finns en fiskbensläggningstråd i forumet.

Makitas sänksåg är lika bra som TS55.
Kör du Festool kan du köra överhandsfräsen på skenan med medföljande adapter.

Den där Makita-fräsen motsvarar inte OF1010, det är en annan typ av fräs. Borde vara topptung med stort batteri högst upp. Man vill att en fräs har låg tyngdpunkt.

Se till att ha en dammsugare också.
Hallå,
Jag limmade dryga 100 kvm massiv stavparkett i fiskbensmönster för några år sedan när jag byggde mitt hus. Traditionell läggning med listband och fris. Jag körde med en festool sänksåg och en batteridriven kantfräs från makita.

Vad det gäller sänksågen behöver den vara bra och klingan rejält vass. Jag har ingen erfarenhet av makaita men festoolen är ju ett säkert kort. Damsugare är att rekommender.

När det kommer till fräsen tror jag det går med nästan vad som helst. Skena har man ingen nytta av. Rätt fräsverktyg är ett måste.

Att tänka på är att man behöver kunna modifiera stavarna när man lägger frisen. Alltså klyva dom och fräsa ny not. I detta skede kan lösfjäder behövas, som man tillverkar genom att klyva remsor av 4 mm plyfa. Jag gjorde en enkel jigg på en skiva där jag la staven mot mothåll, sen klöv jag med sänksågen och fräste ny not. Klyvsåg modell bättre kan säkert vara ett alternativ.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Jag limmade dryga 100 kvm massiv stavparkett i fiskbensmönster för några år sedan när jag byggde mitt hus. Traditionell läggning med listband och fris. Jag körde med en festool sänksåg och en batteridriven kantfräs från makita.

Vad det gäller sänksågen behöver den vara bra och klingan rejält vass. Jag har ingen erfarenhet av makaita men festoolen är ju ett säkert kort. Damsugare är att rekommender.

När det kommer till fräsen tror jag det går med nästan vad som helst. Skena har man ingen nytta av. Rätt fräsverktyg är ett måste.

Att tänka på är att man behöver kunna modifiera stavarna när man lägger frisen. Alltså klyva dom och fräsa ny not. I detta skede kan lösfjäder behövas, som man tillverkar genom att klyva remsor av 4 mm plyfa. Jag gjorde en enkel jigg på en skiva där jag la staven mot mothåll, sen klöv jag med sänksågen och fräste ny not. Klyvsåg modell bättre kan säkert vara ett alternativ.
Bra tips! Vi väljer att köra dubbla listband istället för listband + fris, så får ser hur mycket extra fjädrar och noter jag behöver göra. Alt så lägger jag not mot not med en sån där ”kex” bit mellan.
 
Uppdatering:

Slutade med att jag köpte verktyg från Festool; handöverfräs (OF 1010) samt sänksåg (TS 55). Finns tyska sidor men mkt lägre priser samt snabb frakt.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
MVJK MVJK skrev:
Bra tips! Vi väljer att köra dubbla listband istället för listband + fris, så får ser hur mycket extra fjädrar och noter jag behöver göra. Alt så lägger jag not mot not med en sån där ”kex” bit mellan.
Det blir säkert bra. Då slipper du också klyva löss bitar. Bars fräsa ny not i listbandet vid behov och eventuellt använda lösfjäder vid behov.
 
MVJK MVJK skrev:
Toppen! På det temat; hur gjorde du för att måtta in första raden, så att ändbitarna som kapas vid listbanden lika breda?

Jag satt och räknande och ritade igår och blir inte klok på det.

Hur mkt mellanrum lägger du mot vägg; 5mm?
8 mm mot väggen. Man börjar i mitten, några centimeter förskjutet så det stämmer med överlappningen av staven.
 
MVJK MVJK skrev:
Uppdatering:

Slutade med att jag köpte verktyg från Festool; handöverfräs (OF 1010) samt sänksåg (TS 55). Finns tyska sidor men mkt lägre priser samt snabb frakt.
Är inne på att skaffa en sänksåg från festool. Vilken/vilka tyska sidor skulle du rekommendera att titta på?

Tack.
 
met1ns met1ns skrev:
Är inne på att skaffa en sänksåg från festool. Vilken/vilka tyska sidor skulle du rekommendera att titta på?

Tack.
Jag har köpt både från Rubart.de samt www.cbdirekt.de

Bägge var bra! Nu är euron lite högre men borde ändå spara lite
 
  • Älska
met1ns
  • Laddar…
K
Dictum har jag beställt Festool ifrån tidigare. Dålig koll på hur dom står sig prismässigt idag dock
 
  • Älska
met1ns
  • Laddar…
Rubart, Lefeld. Go tools.

Kolla Idealo som är tyska prisjakt.
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.