Ska du sänka i hela huset så bör du absolut göra det på pumpen, inte radiatorerna.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Har själv kikat lite på Tado smarta termostater som skickar information till Värmepumpen om att sänka eller öka. Håller med om att bara sänka temperaturen på termostaterna utan att dra ner värmepumpen är dumt, men tänker att det borde vara vettigt att styra med smarta termostater så länge de kommunicerar med värmepumpen.
 
Hur det påverkar är också utifrån vad det är för bvp. Skiljer i hur äldre och nyare kan styra. Skriv gärna vilken bvp det är.
 
CatP
Hejsan ,
Jag gräver upp tråden igen med en fundering , är ju ny ägare till hus med bergvärme .
Jag funderade också på att instalera fibaro heat controller på radiatorerna för att få önskat temperatur i huset direkt från mobilen , och t.o.m kunna sänka till önskat temperatur när man går på semester t.ex då jag tycker det är inte lätt att få fram vilken temperatur kommer man ha i huset baserat på framledningstemperaturen i pumpen ...

Min tanke är att pumpen värmer upp vattnet i systemet så att den når 40 grader som ger typ 21 grader inne .
Isf om man använder en smart termostat som finjusterar ventilen i elementerna genom att skruva ner den så kommer mintre mängd vatten gå genom radiatorerna vilket också betyder att värmeförlusten är mintre dvs vattnet i systemet håller sig närmare 40 grader längre , vilket i sin tur betyder att pumpen behöver inte jobba lika mycket .

Som jag läser tråden så jag har fel men undrar varför skulle det inte funka så ? kan nån förklara för mig tack ?
 
Moderna värmepumpar har växelventil och arbetar med flytande kondenseringstemperatur vilket innebär att rumstemperaturen kommer att åka lite upp och lite ner efterhand. Blir inte alls bra att ha termostater som bromsar flödet som värmepumpen jobbar med och kanske hindrar värmepumpen att köra ifatt temperaturen som det ska vara i genomsnitt om den ligger efter. Litet flöde för värmepumpen kan innebära många start och stopp och ökat slitage och kortare livslängd för kompressorn.
 
CatP
a ok så du menar att när flödet går ner pga att ventilerna stängs så stoppas pumpen och när flöder ökar så startar den och om det blir en aktiv termostat som leker hela dagen med ventilerna, kan innebära att pumpen kör start/stop hela dagen pga flödet . Fattade jag rätt ?


hur kan man göra då när man vill gå ner rejält och behålla 12 grader inomhus när man är på semester ? ska man bara höja eller sänka förskjutningen direkt på pumpen ?
som sagt jag har jättesvårt att få en paralell melan framledningstemperatur , utetemperatur och hur mycket kommer jag få inomhus som resultat och därför letar efter enklare lösningar där man verkligen kan ställa in önskat temp in C och gärna på distans
 
Redigerat:
C
CatP CatP skrev:
hur kan man göra då när man vill gå ner rejält och behålla 12 grader inomhus när man är på semester ? ska man bara höja eller sänka förskjutningen direkt på pumpen ?
Vad har du för pump? IVT har t.ex. en inställning för rumstemperatur som ett användarvänligare sätt att förskjuta kurvan. Varje grads förändring på rumstemperaturen förskjuter kurvan tre grader så vitt jag förstått det. Vilket annars är en bra tumregel om du saknar en sådan inställning.

Ett snabbval för semesterläge är väl också en vanlig finess.
 
CatP
C cpalm skrev:
Vad har du för pump? IVT har t.ex. en inställning för rumstemperatur som ett användarvänligare sätt att förskjuta kurvan. Varje grads förändring på rumstemperaturen förskjuter kurvan tre grader så vitt jag förstått det. Vilket annars är en bra tumregel om du saknar en sådan inställning.

Ett snabbval för semesterläge är väl också en vanlig finess.
Det är en nibe F1230
 
Enkelt förklarat:
Ju lägre temperaturdiffen är mellan kalla och varma sidan, desto bättre verkningsgrad.

Men visst har man något enstaka rum där solen ligger på eller man tycker det ibland blir onödigt varmt så kan man ha termostat där, men inte på alla radiatorer.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
CatP CatP skrev:
Det är en nibe F1230
Nibe 1230 har en signalingång på styrkortet där man kan förskjuta värmekurvan till ett helt annat värde om man t ex är bortrest. Se "Kompensering yttre" i meny 3.5 och elschemat i installatörsmanualen
Finns också dygns- och veckoinställning efter klocka i meny 7.
 
CatP
ahaaaaa , ok , tog i manualen nu , det står
Genom att ansluta en yttre kontakt, se ”Elanslutning -Externa kontakter”, exempelvis en rumstermostat (tillbehör) eller ett kopplingsur kan man tillfälligtvis eller periodvis höja eller sänka rumstemperaturen. Då den yttre kontakten är sluten ändras förskjutning värmekurva med det antal steg som väljs. Värdet är inställbart mellan -10 och +10.

Så det är en port till rumsgivare egentigen , eller ? Men isf är det inte samma som att vrida på ratten som står under displayen ?
 
B
https://www.google.com/url?sa=t&sou...UQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw0ISVkQcaXZNYoG_nbWvfMI

@CatP Din nibe f1230 har på plint x1:3 och x1:4, om den sluts (potentialfri) så kan man förskjuta värmekurvan mellan plus och minus 10, dvs en rejäl sänkning av tempen är möjlig. Typ "semesterläge". Denna kan man naturligtvis enkelt koppla så man styr den till eller från med telefonen, t.ex. en shelly 1 mini.

Om du har svårt att få till värmekurvan generellt så bör du installera en inomhustempgivare till din värmepump som hjälper till lite. Har du en sådan?

Din föreslagna lösning är bara bra för rum där solinstrålning, braskamin, eller t.ex. rum som används av varannan vecka barn (och kallställs där emellan).
 
CatP
B BSOD skrev:
[länk]

@CatP Din nibe f1230 har på plint x1:3 och x1:4, om den sluts (potentialfri) så kan man förskjuta värmekurvan mellan plus och minus 10, dvs en rejäl sänkning av tempen är möjlig. Typ "semesterläge". Denna kan man naturligtvis enkelt koppla så man styr den till eller från med telefonen, t.ex. en shelly 1 mini.
Det vore extrem najs med en shelly där , jag ska undersöka det . Dvs man kopplar in en shelly och gör inställningen i menyn att när den är på ska kurvan sänkas med X , och när den är av så ska den höjas med Y . Eller tvärtom . Är detta korrekt ?

Ska bara lära mig nu vad menas med att sänka kurvan med 1 steg i grader .

B BSOD skrev:
Om du har svårt att få till värmekurvan generellt så bör du installera en inomhustempgivare till din värmepump som hjälper till lite. Har du en sådan?
Nej...tidigare ägarna lekte bara med ratten i displayen i 5 år ... jag ska kolla om det går köpa till
 
Redigerat:
CatP CatP skrev:
ahaaaaa , ok , tog i manualen nu , det står
Genom att ansluta en yttre kontakt, se ”Elanslutning -Externa kontakter”, exempelvis en rumstermostat (tillbehör) eller ett kopplingsur kan man tillfälligtvis eller periodvis höja eller sänka rumstemperaturen. Då den yttre kontakten är sluten ändras förskjutning värmekurva med det antal steg som väljs. Värdet är inställbart mellan -10 och +10.

Så det är en port till rumsgivare egentigen , eller ? Men isf är det inte samma som att vrida på ratten som står under displayen ?
CatP CatP skrev:
Det vore extrem najs med en shelly där , jag ska undersöka det . Dvs man kopplar in en shelly och gör inställningen i menyn att när den är på ska kurvan sänkas med X , och när den är av så ska den höjas med Y . Eller tvärtom . Är detta korrekt ?

Ska bara lära mig nu vad menas med att sänka kurvan med 1 steg i grader .


Nej...tidigare ägarna lekte bara med ratten i displayen i 5 år ... jag ska kolla om det går köpa till
Köp inte en inomhusgivare i original från Nibe! Du kan bygga en inomhusgivare själv för några tior.
Det är ett NTC-motstånd, ett fast motstånd och en potentiometer i en låda. Bygganvisningar går nog att hitta på https://www.varmepumpsforum.com/
 
  • Gilla
CatP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.