P
K kniv skrev:
TS själv som dumargumenterar under pseudonym?
Haha, nej.
 
janwide
Det är förståligt att en del hantverkare avstår jobb åt privatpersoner 😕
 
  • Gilla
Freddan_ och 1 till
  • Laddar…
P maggan77 skrev:
Nu kostade kaklet 350 kr per kvm. Så för att vara vita plattor i standardformat så var det inte billigast möjliga.
Nej, men ändå varierar storleken. Vad är toleranserna på plattorna och vad skulle plattsättaren gjort annorlunda?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Har man såna extrema krav på precision som TS uppvisar här så bör man klargöra det redan vid beställning av arbetet så att hantverkaren har en chans att backa från ett i stort sett omöjligt uppdrag.

Det syns ganska tydligt på bilden är plattorna är olika stora och hantverkaren har hanterat detta på ett bra sätt tycker jag.
Min fråga var just om jag var ”för petig”, det är svårt att veta vad som anses ok eller inte. Kan tillägga att bilden där flera plattor syns är en del av väggen som jag är nöjd med. Det är plattorna som sitter ojämnt som jag hade funderingar om.
 
R
Det som vi har sett på bild får man leva med😀
 
P
P Patrik Hazard skrev:
Nej, men ändå varierar storleken. Vad är toleranserna på plattorna och vad skulle plattsättaren gjort annorlunda?
Jag menar att man som köpare av plattor kanske hade kunnat förvänta sig bättre mått på en lite dyrare platta. Det har inget med plattsättaren att göra. Om man läser tråden så er man att jag har ställt en fråga inledningsvis och därefter har tråden fått ett eget liv med diverse diskussioner i. Jag bifogade bild på en vägg som jag tyckte var bra, och sedan ett par bilder där jag inte tycker att det ser lika bra ut, men frågade samtidigt om jag var ”för petig”, det är svårt att veta vad som är att anse ok eller inte.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
P maggan77 skrev:
Min fråga var just om jag var ”för petig”, det är svårt att veta vad som anses ok eller inte. Kan tillägga att bilden där flera plattor syns är en del av väggen som jag är nöjd med. Det är plattorna som sitter ojämnt som jag hade funderingar om.
Dom bilder du har visat, får nog anses vara OK.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
Dan1891 Dan1891 skrev:
u är nog inte för Dpetig. Det är så här det blir med kakel, där alla plattor inte är exakt lika stora.

Dom bilder du har visat, får nog anses vara OK.
Ja, jag tror också att så är fallet.
 
Jag tycker ditt missnöje är obefogat.
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jag citerar dig:
"Fel måste inte göras om om det är oskälig kostnad."

Vilket som sagt inte stämmer utan båda kraven måste vara uppfyllda.
något annat vore självklart helt orimligt.
att man inte skulle behöva åtgärda fel bara för det innebar en oskälig kostnad hade ju aldrig fungerat.
Jag tolkar det som att rekvisiten är alternativa och inte kumulativa:) Med vänliga hälsning, Juristen
 
  • Älska
trojlee
  • Laddar…
C Cederbergskan skrev:
Jag tolkar det som att rekvisiten är alternativa och inte kumulativa:) Med vänliga hälsning, Juristen d
Du tolkar fel.
utbildad inom entreprenadjuridik och suttet med mängder av sådana fall.
det är är att båda måste vara uppfyllda, något annat vore ju helt orimligt vilket du själv förstår.

att slippa åtgärda fel bara för det är en oskälig kostnad hade ju aldrig fungerat klart.
 
Jag är själv extremt petig, men i det här fallet skulle jag vara nöjd med hantverket. Plattorna verkar skifta i storlek och med tanke på det är det ett mycket fint resultat. Allt är i linje och inget buktar.

Tänker att om det är du själv som köpt plattorna och tillhandahållits dem till plattsättaren så borde du ha inspekterat dem och vid eventuella anmärkningar hört av dig till åf innan jobbet startade.

Men, som sagt jag skulle varit nöjd. Det är ett hantverk att både tillverka plattor och sätta upp, det måste få synas att det är så.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Du tolkar fel.
utbildad inom entreprenadjuridik och suttet med mängder av sådana fall.
det är är att båda måste vara uppfyllda, något annat vore ju helt orimligt vilket du själv förstår.

att slippa åtgärda fel bara för det är en oskälig kostnad hade ju aldrig fungerat klart.
Fast jag tolkar det som att det handlar om proportionalitet. Utföraren är inte skyldig att avhjälpa felet om kostnaden är orimligt hög i förhållande till skadan. Men det är inte mitt område, jag har inte läst förarbeten eller har koll på praxis så jag tror på dig:).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C Cederbergskan skrev:
Fast jag tolkar det som att det handlar om proportionalitet. Utföraren är inte skyldig att avhjälpa felet om kostnaden är orimligt hög i förhållande till skadan. Men det är inte mitt område, jag har inte läst förarbeten eller har koll på praxis så jag tror på dig:).
du har helt rätt.
båda kriterierna ska vara uppfyllda.
kostnaden ska vara orimligt hög och skadan ska vara liten.

skulle ett fel falla under dessa två kriterier så innebär det inte att entreprenören kommer undan, utan ska självklart ersätta beställaren ekonomiskt istället.
 
Ser inte ut som "dyra" plattor. Skavda och väldigt olika i storlek ..
Men mer som plattsättaren gjort ett gott jobb utifrån förutsättningarna.
🤠
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.