Vi håller på att renovera vardagsrummet i vårt hus (byggår 1938).
Befintligt golv var i ganska dåligt skick, och när vi började riva visade det sig finnas både linoleum-matta och ett gammalt lackat plankgolv under.

Renovering pågår, trägolv och laminatgolv möts, blommig tapet, sladdar och byggstök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu står vi i valet och kvalet - ska vi låta slipa om det gamla plankgolvet - eller ska vi lägga ett nytt golv ovanpå?

Hur har ni andra gjort i liknande situation och varför? För- och nackdelar?

Plankgolvet har ganska ojämna springor, på vissa ställen inget mellanrum alls och på andra ställen upp till 7-8 mm.
En närbild på ett gammalt lackat plankgolv med varierande springstorlekar och en kniv som markerar en bred springa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan nog bli bra vilket som. Börja med att riva de överliggande golven och se hur hela plankgolvet ser ut.
Det kanske visar sig att det har skador som inte fixas med slipning och då är valet enklare.
 
  • Gilla
Fredrik Neiderud
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Det kan nog bli bra vilket som. Börja med att riva de överliggande golven och se hur hela plankgolvet ser ut.
Det kanske visar sig att det har skador som inte fixas med slipning och då är valet enklare.
Bra tips, tack!

Det framgår inte av bilderna, men jag rev klart hela plastmattan igår. Inga konstiga överraskningar, utan hela golvet är i ungefär samma skick. Några plankor som rest sig lite, så dom behöver väl slipas ner oavsett lösning...
 
Jag röstar definitivt på att slipa befintligt. Jag tycker det är svårslaget. Blir en annan charm med det gamla slipade golvet. Ofta är det väldigt bra kvalitet också på de gamla golven.
 
  • Gilla
Fredrik Neiderud och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.