Jag har köpt en högspolande WC (Burlington) och ska nu installera den. Stötte då på följande (se bild).

Det sitter ett litet filter i gängtappen där jag kopplar inkommande vatten till cisternen. Försäljaren rekommenderar att ta ut och rengöra filtret 1 gång per år.

Det innebär att jag behöver lossa på kopplingarna för att komma åt filtret. Sedan sätta tillbaka kopplingarna med lin alt. ny gängtejp.

Detta känns lite orimligt kan jag tycka? Alla känner sig väl inte trygga med att koppla VVS och får då betala en hantverkare 1 gång per år.

Är det något jag missar? Är detta vanligt? Finns det en annan lösning? Special-koppling på nåt sätt?

Har en Vatette väggfäste G15 som sitter i väggen - sen blir det väl en vinkelkoppling till gängtappen med filtret.
 
  • Filter i gängtapp för högspolande WC underinstallation med bakgrund av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter ofta den typen av silar på vattenanslutningar. Tex tvättmaskiner, duschblandare och liknande. Man rensar dem inte årligen, man kollar dem om man märker att flödet är lägre än normalt. Men i allmänhet behövs det aldrig.
 
  • Gilla
Jensberglund
  • Laddar…
Karrock
Hur ofta behöver du rengöra silen på köksblandaren? Om det är sällan så klarar sig nog denna med minst lika sällan. Och vad ska hända? lite mög i tanken som blir kvar på botten eller åker med i spolningen? Kan förmodligen skippa det filtret också.

Det är möjligt att kopplingen passar för en planpackning, då behövs ingen tätning av gängorna. Men det är inte jag rörmokare nog för att se.
 
  • Gilla
Jensberglund
  • Laddar…
Det är för att skydda påfyllningsventilen, inte för att hålla skit borta från tanken.
 
  • Gilla
Karrock och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.