M MetteKson skrev:
Ja, så är det, bra att du förtydligade. Jag beskrev bara hur PoIT kungörelsen fungerar för det andra verkade TS ha koll på. Men är det inte 3 veckor från att den som delges hämtat ut brevet? Det står exakt tid på kvittot.
Det har du helt rätt i. Bra påpekat.
 
Efter närmare fundering så ställer jag mig ytterst tveksam till att det skulle vara postnord som klantat sig, inte bara en gång utan två gånger (det skickades rek två gånger) och båda gångerna kom kvittenserna på villovägar

Det låter som om bygglovsavdelningen har klantat sig och skyller på postnord
Jag har skickat 100tals rek och det har ALDRIG varit några problem
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Efter närmare fundering så ställer jag mig ytterst tveksam till att det skulle vara postnord som klantat sig, inte bara en gång utan två gånger (det skickades rek två gånger) och båda gångerna kom kvittenserna på villovägar

Det låter som om bygglovsavdelningen har klantat sig och skyller på postnord
Jag har skickat 100tals rek och det har ALDRIG varit några problem
Jag röstar på kommunens internpost. Den som tar emot och registrerar inkommande post har inte alltid koll på var dessa kvittenser ska skickas vidare inom kommunens organisation.

Det var ju i alla fall bra att ingen överklagat. Den valsen är inte rolig att hamna i.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Är det någon som har en ide hur vi ska kunna baxa igenom detta utan att behöva vänta på delgivning via polis med efterföljande 3v tid att överklaga vilket kan ta fler månader?

Skulle man kunna göra så att personen i fråga skriver ett bevittnat intyg (eller motsvarande)att denna mottagit och kvitterat rek försändelsen?
Vad för krav måste ett sånt intyg/dokument innehålla?
 
Delgivning via polis blir det nog inte fråga om i ditt ärende. Mottagaren har hämtat ut brevet och fått informationen och blivit delgiven. Det är delgivningskvittot som ska fram. Att få till delgivning med polis är en lång process och det ska gå långt innan kommunen tar till det. Jag har inte varit med om att det förekommit i något bygglovsärende.

Det enklaste är nog om handläggaren skickar ut ytterligare ett brev och att du ber dem ha bevakning på ärendet och att mottagarna av posten får en pling om att de ska vara uppmärksamma. Detta är förstås lättare i en liten organisation där det inte väller in brev, men att försöka duger. Gav handläggaren något tips om hur du kan gå vidare?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Delgivning via polis blir det nog inte fråga om i ditt ärende. Mottagaren har hämtat ut brevet och fått informationen och blivit delgiven. Det är delgivningskvittot som ska fram. Att få till delgivning med polis är en lång process och det ska gå långt innan kommunen tar till det. Jag har inte varit med om att det förekommit i något bygglovsärende.

Det enklaste är nog om handläggaren skickar ut ytterligare ett brev och att du ber dem ha bevakning på ärendet och att mottagarna av posten får en pling om att de ska vara uppmärksamma. Detta är förstås lättare i en liten organisation där det inte väller in brev, men att försöka duger. Gav handläggaren något tips om hur du kan gå vidare?
Har varit i kontakt med bygglovsavdelningen och det är delgivning via polis som gäller, det är redan beställt. Det år väl det enda som är fastställt i den här soppan

Pratat med Handläggaren som bara hänvisade till sin chef…
Pratade med chefen som inte var till mycket hjälp
Jag förklarade för chefen hur det fungerar med rekommenderar brev, med rekid, att det går att spåra mm
Chefen skulle kolla med kommunens postavdelning om de har kvar rekid på de försändelserna som skickats till sakägaren, något som de borde ha!
Om man får fram rekid går det lätt att se om och när försändelsen hämtades ut
Som du säkert förstår så har jag inte så höga förhoppningar om att det ska lyckas

Men om jag på något sätt kan få ett giltigt dokument från sakägaren där denna intygar att denna har tagit emot brevet och där med blivit delgiven det datumet som brevet kvitterades ut(i november) så löser jag både delgivningen och slipper vänta 3v på att det ska vinna laga kraft
 
  • Wow
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Det positiva i denna soppa är att kommunen tar tag i det hela med delgivning med polis.

Kommunen skulle även kunna skicka handlingarna med med vanlig post, i detta utskick bifoga mottagningsbevis med svarskuvert, detta förutsätter dock att grannen skickar tillbaka brevet till kommunen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Joppa83 Joppa83 skrev:
Det positiva i denna soppa är att kommunen tar tag i det hela med delgivning med polis.

Kommunen skulle även kunna skicka handlingarna med med vanlig post, i detta utskick bifoga mottagningsbevis med svarskuvert, detta förutsätter dock att grannen skickar tillbaka brevet till kommunen.
Det gör hon, jag känner hennes man
Men det förutsätter att Postnord OCH kommunen gör sitt jobb, något som jag inte ett 100 % förtroende att de gör
 
Så nu har det löst sig
Bygglov kontaktade posten och de plockade fram sändningsnr för delgivningsbrevet,
Därmed kunde de se att brevet var uthämtat
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag röstar på kommunens internpost. Den som tar emot och registrerar inkommande post har inte alltid koll på var dessa kvittenser ska skickas vidare inom kommunens organisation.

Det var ju i alla fall bra att ingen överklagat. Den valsen är inte rolig att hamna i.
Den här gången verkade det som det var dom som hade koll, så all cred till dom
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Har varit i kontakt med bygglovsavdelningen och det är delgivning via polis som gäller, det är redan beställt. Det år väl det enda som är fastställt i den här soppan

Pratat med Handläggaren som bara hänvisade till sin chef…
Pratade med chefen som inte var till mycket hjälp
Jag förklarade för chefen hur det fungerar med rekommenderar brev, med rekid, att det går att spåra mm
Chefen skulle kolla med kommunens postavdelning om de har kvar rekid på de försändelserna som skickats till sakägaren, något som de borde ha!
Om man får fram rekid går det lätt att se om och när försändelsen hämtades ut
Som du säkert förstår så har jag inte så höga förhoppningar om att det ska lyckas

Men om jag på något sätt kan få ett giltigt dokument från sakägaren där denna intygar att denna har tagit emot brevet och där med blivit delgiven det datumet som brevet kvitterades ut(i november) så löser jag både delgivningen och slipper vänta 3v på att det ska vinna laga kraft
Bra att det ordnade sig! Då kan du gå vidare med avstyckningen.
 
  • Gilla
MrsBlaise och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det är kommunen som inte följer lagen är det väl dom som är rättshaverister? 🤔
Nej, rättshaverist är inte en vars rätt har havererat, utan en som vill ha rätt till varje pris, i juridisk bemärkelse.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättshaverist
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.