Hej!

Köket är rivet ner till betongen, och vi står nu frågande till om vi ska bråka med avloppet eller inte.

Min kära far är av bestämd åsikt att vi alltid gör det för svårt för oss själva och gör det ''för seriöst'' med onödigt jobb till följd.
Han är anläggare sen 30år tillbaks och jobbar ju med plaströr dagligen, så något bör han ju veta... Vore tråkigt dock om vi får problem med avloppet om några år, när man ändå är framme vid betongen nu.

Han vet också hur nojiga vi är, så han har frågat inte mindre än 3 pers på jobbet (rörisar samt vvs-säljare) om hur de ställer sig till om det är nödvändigt, där samtliga har sagt att rören kan få ligga kvar. De menar på att ingjutna plaströr liksom inte kan ta vägen någonstans, och därför inte spricker eller dylikt. Då de inte heller rostar så finns ju såklart inte det problemet heller. Alla är rungande överens om att stående stam i nisch ska bytas.

Vi har haft absolut inga problem med avloppet sen vi flyttade in för 4år sedan. Rören är även filmade. Såg ut som plaströr ska, rena och fina.

Så vad tycker ni? Har de rätt? Är det tämligen onödigt att bila upp 10meter 100mm stam så slipper vi ju såklart gärna det.
Rören är lagda 1969/70. Tarkett? Tarrett? PVC rör.

Bilden där renslucka finns är ifrån stående stam, för att visa rörtyp.
 
  • Avskalat kök med exponerade väggstommar, golvspånborden borttagna och blå sopsäckar samlade i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett synligt PVC-avloppsrör med renslucka omringat av isoleringsmaterial i ett rivet kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett svart plaströr med renslucka, vilket illustrerar avloppssystemet som diskuteras i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äggskalsrör kallas dom och är väldigt tunna, så var försiktig med att ge dom en knuff eller annat då dom kan spricka. Nya sorter har t betydlig tjockare gods i sig, För övrigt så duger dom.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hade jag plöjt ner 6siffrigt belopp på en köksrenovering och avloppsrören betingat 50 års ålder så hade då jag bytt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Äggskalsrör kallas dom och är väldigt tunna, så var försiktig med att ge dom en knuff eller annat då dom kan spricka. Nya sorter har t betydlig tjockare gods i sig, För övrigt så duger dom.
De som ligger i betongen kommer ju inte knuffas någonstans. Kan jag då tolka dig som att det inte utgör någon större fara i din mening heller? :)
 
T trojlee skrev:
Hade jag plöjt ner 6siffrigt belopp på en köksrenovering och avloppsrören betingat 50 års ålder så hade då jag bytt.
Det gäller inga 6siffriga belopp i detta fall. Köket är av modern kvallisort och ska återanvändas. Vi gör detta för att få upp de tryckimpregnerade reglarna som ligger i betongen och luktar unk. Vi gör allting själva, planen ligger på under 30kkr. Högre om avloppet måste bytas.

Vvs-säljaren menade på att man gör sig en otjänst om man skarvar på ett 110mm rör på gamla 100mm stammen, då det bara finns gummimuffar att tillgå för detta. Han tyckte då att det var bättre att låta det ligga ostört och utan gummimuff... Men jag gillar inte heller tanken att låta så pass gamla rör ligga kvar.
 
S StorBagaren skrev:
De som ligger i betongen kommer ju inte knuffas någonstans. Kan jag då tolka dig som att det inte utgör någon större fara i din mening heller? :)
I nästa inlägg säger du skarva på, är det gjutjärn med i spelet. Jag har själv äggskal under plattan och har skarvat på utanför med nya rör och det håller. Det som ligger under rörs sig inte, det enda som kan hända, är om en rensning görs med lite våld som vanligt, så kan dom gå sönder.
 
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I nästa inlägg säger du skarva på, är det gjutjärn med i spelet. Jag har själv äggskal under plattan och har skarvat på utanför med nya rör och det håller. Det som ligger under rörs sig inte, det enda som kan hända, är om en rensning görs med lite våld som vanligt, så kan dom gå sönder.
Inget gjutjärn med i spelet. Skarven rör sig om att röret som ligger är en 100mm pipa, nya dimensionen blir ju 110mm. Så där kökets avlopp ansluter mot stammen ifrån gatan blir det en skarv där nya 110 röret möter gamla 100 röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.