Hej!
En fråga till er som kan, har tänkt skruva dit en vattenmätarkosoll typ den modell rinkaby säljer och undrar över följande... Själva mätaren skall först skruvas fast i den skjutbara delen .. och sedan den fasta? Eller har det ingen betydelse i vilken ordning? Hur hårt drar man åt muttrarna med o-ring i mot mätaren? Skjutbara delen tätas av en mindre o-ring antar jag, eller är det nåt mer på den sidan? Behåller gamla ventilen innan mätaren och kompletterar med en även efter mätaren...riktigt?
Tacksam för hjälp!
Mvh Magnus.:rolleyes::confused:
 
du ska ha en avstägnings vntil före och efter mätaren och mätaren har två pakningar som tätar när man har dragit åt båda muttrana och det är viktigt att den hamnar på rätt höjd anars kan du få ändra höjden på konsollen ( 150-1000mm från golvet >700mm över konsollen >600mm från väggen >800mm på brädden >1600mm i höjd på kravet på minsta utrymmet bifogar bild senare
 
Man behöver överhuvudtaget inte bekymra sig om hur vattenmätaren fästs i konsollen. Det gör vattenverket.

Det gäller bara att sätta upp den på rätt höjd och sätta dit rör in och rör ut med möjlighet att stänga av före och efter som oavvs beskrev det.
 
Om jag förstår dej rätt så undrar du vilken sida du drar åt först? Ta samma ordning som du lägger brödskivorna i brödrosten, åtdragningsmomentet på mätarsidan gör du på samma sätt som all annan vvs-installation = lite känsla och sunt förnuft.
Morderna vattenmätarkonsoller i dag brukar ha en ventil på inkommande och en på utgående sida, att de ska vara skjutbara är enligt min erfarenhet ett krav från vattenbolagen.
Mvh Anders
 
Tack för alla svar.
oaws! Bifoga gärna bilden om du hinner:)
 
tyvär så hittar jag inte någon starns jag kan ladda upp bilden så att jag akn lägga in den i forumet vore glad om jag fick hjälp med det
 
Klicka på gemet när du skriver ett svar och välj "bläddra" för att ladda upp bilden från din dator.
 
va? jag ser inget gem?
 
Tryck på knappen "Posta svar" istället för att använda snabbsvarsrutan. Till höger om smiley-gubben hittar du ett gem.
 
nu fattar jag hehe tackar bilden komer snart hopaps ajg :)
 
jag hra det men det kom ingen bild i svaret vart får jag tag på bilden sen då?
 
hoppas bilden kommer med nu
 
  • Va mätare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Valde du "bläddra", letade fram filen och sedan klickade på "ladda upp" innan du postade?

Edit: Du hann visst lyckas medan jag svarade.
 
hoppas att den går att läsa så att ni förstår har inget bra program att rita i fick rita pga skannern är trasig :(
 
Tack för hjälpen oaws!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.