Jag vill påstå att det är ett rimligt pris! Jag har lagt väldigt mycket Sten hemma själv, samt byggt en rejäl stödmur.
Det är så in i helskotta tidskrävande arbete att lägga Sten för att få ett fint slutresultat. Samtidigt som man ofta behöver en minigrävare till hjälp, och en sådan kostar för varje timme den är med.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Får man verkligen ROT för markjobb?
Skatteverket skriver:

Inget avdrag ges för att​

  • asfaltera, lägga sten eller plattor samt anlägga uppfarter, gräsmattor och trädgårdsgångar; se även Trädgårdsarbete (rut)
Men för grävarbete får man?
 
Väldigt dyrt. Ta in fler offerter så att du har något att jämföra med.
 
W william123 skrev:
Jag vill påstå att det är ett rimligt pris! Jag har lagt väldigt mycket Sten hemma själv, samt byggt en rejäl stödmur.
Det är så in i helskotta tidskrävande arbete att lägga Sten för att få ett fint slutresultat. Samtidigt som man ofta behöver en minigrävare till hjälp, och en sådan kostar för varje timme den är med.
Håller inte alls med att priset är rimligt. Men det kanske beror på typ av sten som ska läggas? Vi började med att lägga en trädgårdsgång själva. Året därpå lejde vi två polacker att göra ett svårare sluttande parti där grävning krävdes. Jättesnyggt, de lärde oss att blanda lite betong i fogsanden, perfekt. Håller bra än efter 10 år och inga ogräs sticker upp. Minns inte kostnaden, så det var inga 2000 kr/kvm, men det tog 5-6 dagar med bortskyffling av jord. Åren därpå har vi själva lagt lite eftersom varje år, runt huset, garaget och poolen. Helt gratis förutom stenen från Byggmax.​
 
2000 exkl moms/kvm gav vi för tre år sen för vanliga grå 50x50 plattor på jobbet så det låter rimligt.
 
S
Enda chansen att få rotavdrag för stenläggning är om det räknas som återställning efter rot-berättigat jobb.
Dessutom är grävmaskinen inte rotberättigad utan bara anläggaren med spade.

Om du inte ha bytt avloppsrör och inkommande vatten och de går på den sidan av huset så kan du ju först gräva upp för byte och sen göra återställningen med rotavdrag.
 
B byggmaja skrev:
Håller inte alls med att priset är rimligt. Men det kanske beror på typ av sten som ska läggas? Vi började med att lägga en trädgårdsgång själva. Året därpå lejde vi två polacker att göra ett svårare sluttande parti där grävning krävdes. Jättesnyggt, de lärde oss att blanda lite betong i fogsanden, perfekt. Håller bra än efter 10 år och inga ogräs sticker upp. Minns inte kostnaden, så det var inga 2000 kr/kvm, men det tog 5-6 dagar med bortskyffling av jord. Åren därpå har vi själva lagt lite eftersom varje år, runt huset, garaget och poolen. Helt gratis förutom stenen från Byggmax.​
Ett markföretag tar minst 500kr/h per gubbe, 2 gubbar 5 dagar det är 50,000kr med moms, och då är inga andra kostnader inräknade.
 
Det är snuskigt mycket jobb med stenläggning. Det är dock inte raketforskning så det mesta kan göras själv (men självklart blir resultatet oftast inte så fint som med proffs om det är komplicerade former).

Ja la 140kvm förra året, har 10 pallar sten kvar för i år. Har du en byggmax i närheten så kan jag starkt rekommendera att prioritera dem som val då de tar 990kr frakt oavsett, helt löjligt. Alla stenbolag jag jämförde med tog långt över 15000 i frakt för mängden vi köpte. Med 20 pallar marksten, 4 pallar mur, ett gäng pallar i olika kantstenar och en pall toppblock osv tror jag vi betalade ungefär 40k, MED frakt. Det ska räcka till 200-250kvm marksten, kantade gångar upp till huset, 2 mindre murar och en större osv osv. Vi betalade 67k inklusive frakt.

Sparade in mången hundratusing förra året, tänker göra det i år igen, men satan vad kroppen inte tycker om en efteråt. Kom ihåg handskar också, gick igenom många par. Stenen fungerar som sandpapper och slipar ner fingrarna på en, inte jättesköna sår att ha.
 
L Langostanten skrev:
Det är snuskigt mycket jobb med stenläggning. Det är dock inte raketforskning så det mesta kan göras själv (men självklart blir resultatet oftast inte så fint som med proffs om det är komplicerade former).

Ja la 140kvm förra året, har 10 pallar sten kvar för i år. Har du en byggmax i närheten så kan jag starkt rekommendera att prioritera dem som val då de tar 990kr frakt oavsett, helt löjligt. Alla stenbolag jag jämförde med tog långt över 15000 i frakt för mängden vi köpte. Med 20 pallar marksten, 4 pallar mur, ett gäng pallar i olika kantstenar och en pall toppblock osv tror jag vi betalade ungefär 40k, MED frakt. Det ska räcka till 200-250kvm marksten, kantade gångar upp till huset, 2 mindre murar och en större osv osv. Vi betalade 67k inklusive frakt.

Sparade in mången hundratusing förra året, tänker göra det i år igen, men satan vad kroppen inte tycker om en efteråt. Kom ihåg handskar också, gick igenom många par. Stenen fungerar som sandpapper och slipar ner fingrarna på en, inte jättesköna sår att ha.
Jag gick nog igenom 5-10 par handskar på 65 kvm :)
 
L Langostanten skrev:
Det är snuskigt mycket jobb med stenläggning. Det är dock inte raketforskning så det mesta kan göras själv (men självklart blir resultatet oftast inte så fint som med proffs om det är komplicerade former).

Ja la 140kvm förra året, har 10 pallar sten kvar för i år. Har du en byggmax i närheten så kan jag starkt rekommendera att prioritera dem som val då de tar 990kr frakt oavsett, helt löjligt. Alla stenbolag jag jämförde med tog långt över 15000 i frakt för mängden vi köpte. Med 20 pallar marksten, 4 pallar mur, ett gäng pallar i olika kantstenar och en pall toppblock osv tror jag vi betalade ungefär 40k, MED frakt. Det ska räcka till 200-250kvm marksten, kantade gångar upp till huset, 2 mindre murar och en större osv osv. Vi betalade 67k inklusive frakt.

Sparade in mången hundratusing förra året, tänker göra det i år igen, men satan vad kroppen inte tycker om en efteråt. Kom ihåg handskar också, gick igenom många par. Stenen fungerar som sandpapper och slipar ner fingrarna på en, inte jättesköna sår att ha.
Problemet är väl att få till underlaget så det håller många år?
 
R Rullle skrev:
Problemet är väl att få till underlaget så det håller många år?
Gräva ur tillräckligt.
Vibba utgrävd mark.
Geoduk.
Bergkross.
Vibba bergkross.
Stenmjöl.
Vibba stenmjöl.
Lägga plattor. Banka ner varje platta med gummiklubba och fyll med lite mer stenmjöl vid behov. Detta steg tar en jäkla tid då det är svårt att vibba ner stenmjölet perfekt överallt så man får fylla eller ta bort stenmjöl under nästan varje platta för att följa fallet.
Fogsanda.

Efter min första vinter ligger plattorna kvar fint. Inga konstigheter så här långt.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Problemet är väl att få till underlaget så det håller många år?
Japp.

Det finns en otroligt massa olika skolor. Vissa säger flis, vissa säger kross, vissa säger sand...
För att få själva marknivån att vara stabil lär man ha en stor markvibrator, för resten har jag en honda 6hk vibrator jag köpte från kina, gav 4500krish. Allt har suttit fint hittills men det är ju nu efter vintern om någonsin som man faktiskt märker något.

Kan meddela att en av sakerna som inte nämns när alla hissar flis som sättmaterial till skyarna är att det går otroligt mycket mer fogsand iom att den ramlar ner mellan stenarna. Ganska dyrt om man kör en lite finare färgad ogräshämmande sand.

Kan också meddela att efter att ha haft att göra med olika hantverkare i flera år nu iom husbygget tror jag inte en sekund på att de hade kommit tillbaka och gjort om om marken hade satt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.