Hej, filar på ett projekt till sommaren att bygga ut vår tråkiga balkong som i nuläget endast är 1.3m till att i alla fall totalt 3 meter så man kan ha lite bord och stolar där och kanske kunna nyttja den lite bättre.

Jag tänkte försöka att dimensionera den själv och eventuellt sedan checka av med konstruktör. Har precis haft ett avväxlingsjobb som jag lät en konstruktör göra helt och det var ganska saftigt dyrt och ganska osmidigt, så jag tänker att om jag kan göra en del av arbetet själv så är det ju trevligt, dessutom så är det kul att lära sig.

Det är väl egentligen två saker som är kluriga.

1: Bärlinan, tänker mig en limträbalk med två pelare, kan eventuellt bli tre om det blir för krallig balk annars. Vad ska den ha för dimension, hittar inget enkelt program att räkna ut det med. Tittat på träguiden men där finns inget lastfall som stämmer. Blir snabbt mycket läsning när man börjat titta på eurocode eller liknande. Har i alla fall läst mig till att lasten är 3.5kN/m2 för balkonger och det är nedböjningen som är dimensionerande. Ska läsa på mer.

2. Infästning i betongbalkongen? Funkar betongen som en bärlina i andra änden, kan man betrakta den som en bärlina eller kommer jag behöva ha två pelare och bärlina baktill också? Som jag tänkt det nu så fäster jag bjälklaget direkt i befintliga balkongen. Har ritningarna på huset där man ser vad det är för betong och hur den är armerad, men jag har lite svårt att hitta vad den klarar för last om man kopplar på bjälklaget för utbyggnaden.

3D-modell av en byggnad med en utställd balkong med pelare och bjälklag, utan detaljer eller dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en planerad balkongutbyggnad med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en befintlig armérad betongbalkong med mått och detaljer för planerad balkongutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en balkongsektion med måttangivelser och noteringar, planerad för expansion och överbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av balkongutbyggnad med dimensioner och beteckningar för konstruktion och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7.4 m spann är mycket. Har du provat att ha en pelare i mitten?
Och hur är det tänkt med avrinningen?
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
7.4 m spann är mycket. Har du provat att ha en pelare i mitten?
Och hur är det tänkt med avrinningen?
Jag hade tänkt att om det går att lösa 7.4 m med 2 pelare utan att balken blir för hög så är det att föredra, Annars blir det 3 pelare såklart.

Avrinningen tänkte jag nog lösa enklast möjligt, alltså ha trallgolv som vattnet rinner igenom. Det vatten som eventuellt skulle komma in på gamla balkongen rinner ju av då betongbalkongen är gjord med lutning.
 
Hur gick det för dig med detta? Har en liknande balkong och funderar precis som du på att bygga ut den. Skillnaden är väl att den befintliga gjutna plattan har infästning på båda sidor av tagelfasaden och den stärcker sig längs hela huset (14 m)
 
Det har legat på is, men jag har faktiskt återupptagit det för någon vecka sen, ska bli till nu i vår. Tanken är väl nu att köra balk i båda framkant och bakkant så att den är självbärande, sen fästa den mot befintlig balkong så att den inte kan röra sig i planet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.