B
F Fredrikexperience skrev:
Förstår, tror det handlade om nära på det dubbla om man hade gjort om det. Var inte plywood utan 30mm takboard som tätskikt/mellanlager.
Det är flera saker jag är lite frågande till här. Varför påstår grannar att papptak är bättre än plåt? Vad för typ av plåttak är det egentligen ni hade?

Det är inte 100% prisskillnad på falsat plåttak jämfört papp. Däremot lär det väl varit så att nytt plåttak inneburit att riva det gamla med läggning av ny underlagspapp etc vilket innebar en större kostnad. Det arbetet kan man göra själv men nu var inte det aktuellt här. Gissar då att man lagt ut plywood och skruvat detta ner i plåttaket (förhoppningsvis inte brutit underliggande tätskikt/underlagspapp) och sedan lagt takpapp.
 
  • Gilla
Woobin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Det är flera saker jag är lite frågande till här. Varför påstår grannar att papptak är bättre än plåt? Vad för typ av plåttak är det egentligen ni hade?

Det är inte 100% prisskillnad på falsat plåttak jämfört papp. Däremot lär det väl varit så att nytt plåttak inneburit att riva det gamla med läggning av ny underlagspapp etc vilket innebar en större kostnad. Det arbetet kan man göra själv men nu var inte det aktuellt här. Gissar då att man lagt ut plywood och skruvat detta ner i plåttaket (förhoppningsvis inte brutit underliggande tätskikt/underlagspapp) och sedan lagt takpapp.
Hej! Ja, det kan säkert finnas argument både för och emot. Det är en kombination av förutsättningarna precis som du beskriver och priset som är det jag fått till mig mest när vi diskuterat med grannar och hantverkare. Fick också till mig att papptak skulle vara att föredra pga den svaga lutningen. Men jag är verkligen inget proffs.

Nu är ju förutsättningarna som de är och jag är mest nyfiken på själva rörelsen även om jag i efterhand inser att man kanske skulle ha funderat mer över materialval osv.
 
Rickard.
Jag tycker du kan sluta fundera angående materialvalet, papptak är ett helt rimligt och prisvärt alternativ och visst är det väl ett äldre papptak det ansluter mot? Isåfall är den skarven är omöjlig att göra lika bra med något annat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.