Hej, jag är precis nybliven husägare och har några funderingar kring värmepump som jag kan absolut NOLL om.
Huset är byggt 2004 med golvvärme på nedervåningen. Pumpen är en ivt 495 twin. Problemet som jag anser att jag har är att efter jag t.e.x tagit en helt vanlig varmdusch på säg runt 10-20 minuter så blinkar det på pumpen och står "Effektvakt aktiv". Vi tappade även upp ett bad åt dottern häromdagen och efter att vi tappat upp badet märkte vi att vi inte längre hade något varmvatten och likaså där stod det "Effektvakt aktiv". Vill tillägga att vi absolut inte hade några andra tunga förbrukare igång samtidigt överhuvudtaget. Är detta normalt? Är det bara jag som är ovan med hus och "det är såhär det är "? Eller är något galet och isåfall vad och vad skulle man kunna göra? För mig som lekman låter det otroligt konstigt att varmvattnet skulle ta slut och någon effektvakt skulle börja varna efter en vanlig dusch bara.

Väldigt tacksam för svar o tips!
 
Vad har ni för styrka på huvudsäkringarna vid elmätaren? Vad är effektvakten i värmepumpen inställd på för säkringar?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad har ni för styrka på huvudsäkringarna vid elmätaren? Vad är effektvakten i värmepumpen inställd på för säkringar?
Hej, effektvakten i pumpen var inställd på 16A vad jag kunde utröna. Huvudsäkringarna är jag inte helt hundra på men såg ett gäng 16A och 20A samt även någon 25A tror jag.
 
IVT 495 Twin ska avsäkras med 20 A om det är 9 kW el-patron och 25 A om det är 13,5 kW el-patron. Om effektvakten är inställd på bara 16 A så kommer den att åtminstone delvis blockera el-patronen så snart den behöver värma mycket. Inte konstigt alls. Huvudsäkringarna vid el-mätaren är kanske bara på 16 A i verkligheten också?
 
J Josth skrev:
IVT 495 Twin ska avsäkras med 20 A om det är 9 kW el-patron och 25 A om det är 13,5 kW el-patron. Om effektvakten är inställd på bara 16 A så kommer den att åtminstone delvis blockera el-patronen så snart den behöver värma mycket. Inte konstigt alls. Huvudsäkringarna vid el-mätaren är kanske bara på 16 A i verkligheten också?
Jag är tyvärr alldeles för dåligt bevandrad inom el för att veta vilka eller vad som är huvudsäkringar. Men det satt iallafall säkringar i skåpet märkta alt från 16A upp till 25A. Och den säkringen som satt lite för sig själv vid huvudströmbrytaren var på 25A, om det nu har någon betydelse eller säger dig nåt,
 
Tomture61
Äger en IVT490 + hus från 2008
Min maskin har också en effektvakt , har aldrig sett den "jobba"
Normalduschar tar nog 3-4 min + jag personligen minimerar duschvattnet vid tvålmomentet 🤗
Äger inget badkar .
Har begränsat elpatroner till 3 kw .

Effektvaktens uppgift är att ej överbelasta dina huvudsäkringar .
 
Tomture61
K nallarc skrev:
Jag är tyvärr alldeles för dåligt bevandrad inom el för att veta vilka eller vad som är huvudsäkringar. Men det satt iallafall säkringar i skåpet märkta alt från 16A upp till 25A. Och den säkringen som satt lite för sig själv vid huvudströmbrytaren var på 25A, om det nu har någon betydelse eller säger dig nåt,
In i huset har man 3 fas , detta kräver 3 st huvudsäkringar (på lika Amper tal)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K nallarc skrev:
Jag är tyvärr alldeles för dåligt bevandrad inom el för att veta vilka eller vad som är huvudsäkringar. Men det satt iallafall säkringar i skåpet märkta alt från 16A upp till 25A. Och den säkringen som satt lite för sig själv vid huvudströmbrytaren var på 25A, om det nu har någon betydelse eller säger dig nåt,
Huvudsäkringarna ska man hålla koll på och ha reservsäkringar hemma i skåpet. Kostar t.ex. flera tusen kr om man vaknar av att huset är utkylt mitt i natten och måste kalla på jour-elektriker som kommer och byter en säkring.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K nallarc skrev:
Jag är tyvärr alldeles för dåligt bevandrad inom el för att veta vilka eller vad som är huvudsäkringar. Men det satt iallafall säkringar i skåpet märkta alt från 16A upp till 25A. Och den säkringen som satt lite för sig själv vid huvudströmbrytaren var på 25A, om det nu har någon betydelse eller säger dig nåt,
Lägg upp lite bilder så blir det lättare att förstå och förklara.
 
useless useless skrev:
Lägg upp lite bilder så blir det lättare att förstå och förklara.
okej kikat nu och hittade det andra proppskåpet som satt avskilt på garaget. Där satt det 3 st blåa 20A säkringar i rad. Så jag antar att detta är huvudsäkringarna.
Det största bekymret är väl att vi har så klent med varmvatten och skulle vilja ha mer, tappade upp ett halvt bad häromdagen sedan var vattnet pissljummet/kallt. Efter lite efterforskningar så verkar denna VP endast ha en tank på 163L så det är väl kanske normalt att inte ha mer varmvatten än så givet förutsättningarna?
 
Dina huvudsäkringar bör sitta där din elmätare sitter.
Dom högsta säkringarna borde vara huvudsäkringar, det finns ingen logik i att ha säkringar med lägre värde före säkringar med högre värde, dom med högre värde kommer aldrig att lösa ut.
 
K kjellkaramell skrev:
okej kikat nu och hittade det andra proppskåpet som satt avskilt på garaget. Där satt det 3 st blåa 20A säkringar i rad. Så jag antar att detta är huvudsäkringarna.
Det största bekymret är väl att vi har så klent med varmvatten och skulle vilja ha mer, tappade upp ett halvt bad häromdagen sedan var vattnet pissljummet/kallt. Efter lite efterforskningar så verkar denna VP endast ha en tank på 163L så det är väl kanske normalt att inte ha mer varmvatten än så givet förutsättningarna?
Om huvudsäkringarna är på 20 A så kontrollera att IVT 495 också är inställd på det om den har effektvakt. Sedan brukar det finnas en funktion för "Extra varmvatten" i någon meny som man kan sätta på när t.ex. badkaret ska användas. Räcker inte det kan man sätta en elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpen som alltså normalt fylls på med varmt vatten från värmepumpen. Det ger mycket hög varmvattenkapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.