T
Jag funderar på hur mycket det skulle kunna kosta att göra om en 2500 kvm skogstomt till en plan villatomt?
Förstår att det är omöjligt att göra en någorlunda exakt beräkning, men försöker åtminstone få ett hum.

Tomten består av ett 40 tal granar och är ganska fyrkantig. Tomten har berggrund och är kuperad. Dock så har vi gjort bedömningen att det inte behöver sprängas. Utan det handlar mer om att höja upp de lägsta nivåerna. På de djupaste ställena behöver tomten höjas ca 4 meter. Vi räknar med att det kommer gå åt minst 50 st lass med fyllnadsmassor.

Därefter ska det på med finare massor för att göra den 2500kvm stora tomten helt plan. Och slutligen ska det på matjord och vi ska så gräs. 300 kvm ska grusas med singel för att göra en uppfart

Det ska även planteras thuja häck runt hela tomten. Totalt 200 meter häck.

Som sagt, att få en exakt prisuppgift här är omöjligt. Men tänkte att någon som är insatt kanske åtminstone kan göra en hyfsad uppskattning. Pratar vi en totalkostnad på några hundratusen eller pratar vi en miljon?
 
En skicklig förare med en hyfsat stor grävmaskin gör det på 1-2 veckor. Det effektivaste är antagligen att omfördela massorna, dvs att gräva ner all avtäckning i nåt hörn som inte skall bebyggas och flytta upp massor av bättre kvalitet dit det behövs. Jag skulle ha räknat med 100.000 kr ink moms för detta. Men jag skulle inte bli förvånad om det kostar det dubbla i Sthlm.
Fyllnadsmassor kan vara allt från gratis till dyrt beroende på timing och fraktavstånd. Kross och jord beror även det mycket på hur långt det måsta transporteras.

Jag upphör ju aldrig att förvånas över priserna där nere så jag gissar på 500.000 - 1 000 000 kr ink moms.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Berg i dagen brukar ju uppskattas då tomten blir mer intressant då.

Jag gissar att jag kan få jobbet för runt 50000kr, men jag har bra kontakter...
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Ja cirka en hundring för grävaren och hans arbete.

Vad lastbil och material kostar är jättesvårt att säga. Beror på avstånd och pris på fyll. Men du kan säkert räkna på 350-600 när allt är klart. Är ingen liten tomt och inget litet jobb. Man kan ju kompromissa lite, vill du bara ha en gräsöken eller du kanske skulle gilla en trädgård med lite små träd och buskar, natursten etc?
 
Som du säger måste man titta på plats. Bara en sån sak hur stora är granar? Kan kosta 1000kr/gran att fälla och transportera bort de. 50 lass fyllnadsmassor. 12ton ×50 =600ton om du behöver köpa massorna och de kosta säkert 50kr/ton. Så bara det går på 30 000.
Jag gissar på 500 000kr. Sedan hade det ju givetvis varit smartast att förbereda för byggnationen för tomten
 
coconut
Som exempel för 6 år sen beställde jag jobbet för att fixa min skogstomt till villatomt. Ca 1500 kvm

Det kostade då 275 000:- för jobbet. Det inkluderade så nertagning av träd samt bortforsling av allt, omfördelning av massor, grovplanering, fixande av uppfart, samt uppfyllnad av bergskross för husgrund.

Av detta var det ungefär 125 000:- för bergskrossen och resten för jobbet.

Så det dyra var lassen med material inte grävandet som sådant. Men då är det BK2 väg och ca 8 mil t/r till grustaget. Tror vi fick 30-35 lass med material om jag minns rätt.


Jag hade nog lagt upp arbetet i etapper dock och börjar med att ta mer skog och omfördela/grovplannera. Sen tagit det vidare med resten framöver.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Träden kan du garanterat få bort gratis, prima ved. Riset eldar du om det inte är tätbebyggt.

Har ni varit i kontakt med en trädgårdsarkitekt? Låter som en tomt man kan få redigt fin när den är kuperad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Försök planera bygget så ni slipper skörda hela tomten och gräva ner pengarna i marken i onödan. En naturtomt är mer attraktiv än en stor gräsmatta med hus.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök planera bygget så ni slipper skörda hela tomten och gräva ner pengarna i marken i onödan. En naturtomt är mer attraktiv än en stor gräsmatta med hus.
Precis, har halva tomten natur med blåbärsris och träd och tagit tillvara på höjdskillnaderna genom att lägga huset så fick garage i sutteräng och huset uppe på höjden.
Träden och riset gick bort utan kostnad till litet sågverk o flis.
Alla stenar sparades och blev murar och avgränsningar, snyggt på en naturtomt och inget underhåll framöver.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.