Hej

Vilken typ av gratis program finns det som man kan ha liggande på datan hemma,som man sedar kopplar ihop med sin egna IP-adress ex. adressen "hem.dyndns.com"

Med innbyggt web-gränssnitt, som inte kräver avancerade programmerings vana.

Det finns olika kamera program som hanterar denna funktion.

Finns det några andra gratis program som man labborera med?

Typ övervakning av temperatur...

/Richard
 
Jag blir inte klok på om du är ute efter en dynamisk dns applikation, typ dyndns.org, no-ip.com där du skapar ett påhittat namn tex. vadduvill.sytes.net som pekar på din ipaddress även om den ändras.

Eller om du letar efter applikationer att köra hemma på datorn som du kan accessa via en sån address?

Jag kör www.no-ip.com. Där registrerar du ett eget konto och kan därefter skapa olika Hostnamn ex. vadduvill.sytes.net på deras hemsida. Sen laddar du hem no-ip klienten i datorn.
I klienten anger du användarnamn/lösenord som du skapade på deras hemsida.
Då visar applikationen dom hostnamn du skapade och du kryssar i det du vill köra på just den datorn, och då matchar den ihop hostnamnet mot din ip.
Sen får man gå in under Options i applikationen och ange att den ska köras som en service(tjänst), vilket innebär att den startar igång när du startar operativet.
 
Uttryckte mig inte helt klockrent, såg jag...

Jag har Dyndns nu.

Men skulle vilja ha lite gratis applikationer som man kan köra på datorn, typ hämta lämna mail via den datorn.

typ förslag på annorlunda program...
 
el_richard skrev:
Finns det några andra gratis program som man labborera med?
Har du testat fjärrskrivbordet?

Med funktionen Fjärrskrivbord i Windows XP Professional kan du få åtkomst till din dator från ett annat kontor, hemifrån eller när du reser. På så sätt kan du använda den information, de program och de nätverksresurser du har på din kontorsdator – utan att vara på kontoret.

http://www.microsoft.com/sverige/smb/themes/practical/article10.mspx
 
Om du hämtar hem och installerar en Apache web-server och PHP-tolk så kan du sedan söka på php på google och hitta diverse server-program skrivna i PHP som ofta är gratis (exempelvis forum-program liknande detta) . Både Apche och PHP är också gratis och fungerar både på Windows och Linux. Kan vara lite strul att få igång, men kräver ingen programmeringsvana.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.