Har bott i huset i 21 år och såg först nu att det kommer ut vatten via nåt skvaller rör🥴 Några resväskor som stått där skulle lånas ut då såg jag vattnet.
Detta är där oljepannan en gång stod, bergvärmen står nu i andra änden 3 m bort. Där finns ju även ett skvaller rör.
Är ju ingen VVS expert, så kanske någon kan tala om det är en vettig lösning och om det kan vara dags att byta ut något. Antar att det i bilden härstammar från 75-76 då huset byggdes? Inkommande vatten från mätaren där gamla kägelventiler byttes ut till kulventiler när mätaren byttes till digital. Så ventilen på inkommande får sitta kvar om ingen påpekar nåt annat.
Inget konstant rinn, utan det torkar bort snabbt. Golvbrunnen är c 1,5 m bort, men blir aldrig så mycket att det rinner dit.

Skall köpa lite amaflex och komplettera , sitter amaflex en halvmeter ovanför bilden.

Tips,råd i övrigt?

Gamla rör på en vägg, vattenmätare, brandsläckare, skitigt golv, kablar, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nerfukad, skadad golv med blå fläckar och smuts, rör, och en kabel i en lokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Wow, det är nästan så man skulle kunna undra om du håller på att starta upp något VVS-museum? 😉

Min gissning är att det vi ser är ett påfyllningskoppel till värmekretsen.
1. Kolla att kranen som pekar nedåt är ordentligt stängd
2. Kolla tryckmätaren för värmekretsen (sitter förmodligen vid expansionskärlet till vänster)
3. Om trycket är normalt, motionera säkerhetsventilen i centrum i bild genom att jucka lite på spaken.
4. Om trycket är högt så läcker förmodligen kranen 1) litegrand
 
F fusion skrev:
Har bott i huset i 21 år och såg först nu att det kommer ut vatten via nåt skvaller rör🥴 Några resväskor som stått där skulle lånas ut då såg jag vattnet.
Detta är där oljepannan en gång stod, bergvärmen står nu i andra änden 3 m bort. Där finns ju även ett skvaller rör.
Är ju ingen VVS expert, så kanske någon kan tala om det är en vettig lösning och om det kan vara dags att byta ut något. Antar att det i bilden härstammar från 75-76 då huset byggdes? Inkommande vatten från mätaren där gamla kägelventiler byttes ut till kulventiler när mätaren byttes till digital. Så ventilen på inkommande får sitta kvar om ingen påpekar nåt annat.
Inget konstant rinn, utan det torkar bort snabbt. Golvbrunnen är c 1,5 m bort, men blir aldrig så mycket att det rinner dit.

Skall köpa lite amaflex och komplettera , sitter amaflex en halvmeter ovanför bilden.

Tips,råd i övrigt?

[bild][bild]
Det du har på bilden är ett sk ventilrör med avstängning, backventil, vakuumventil och säkerhetsventil sammanlagt i den blanka delen. Det är (har varit) monterat mot kallvattenanslutningen på en varmvattenberedare av förrådstyp dvs med en kopparfodrad behållare innehållande varmvattnet man får ut i kranene inga slingor eller annan VVX.

Så du får kolla hur varmvattnet ligger nu med ditt nya system troligtvis är det gamla demonterat och motsvarande nya delar finns vid värmepumpen. Om du följer röret åt vänster i bild är det där i så fall den gamla beredaren sitter.Om det inte används kan du koppla förbi med en rak rörbit och om det är i bruk bäst att du skaffar ett nytt ventilrör och sätter in. Oavsett ett enkelt jobb du kan klara med klämringskopplingar mot dina 22 mm kopparrör där.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Oljepannan slängde förra ägaren ut när han konverterade till bergvärme mitten 90 talet.

Så här ser det ut vid bergvärmen. Tunna röret under tryckkärlet är skvaller rör.
Så det gamla bör jag då kunna ta bort , som du nämner GK100.

Installation av bergvärme med tryckkärl, kopparledningar och del av värmepumpen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Missade ditt svar cpalm, allt kallvatten till markplanet och värmepumpen går igenom ventilen med handtaget. Den kran du nämner måste väl vara öppen.
Kan detta ha börjat i samband med att alla blandare byttes ut, samt en läckande toa byttes till ny. Bytte även cistern packning i en annan toalett. Rann ju hela tiden i den toan, så nu är det ingen viloförbrukning.
Har också märkt att när frugan stänger blandare i markplanet Blir det som en stötvåg i kallvatten röret ovanför. De gamla blandarna hade nog inte lika distinkt frånslag ? För jag såg inte någon sådan rörelse innan bytet.
 
F fusion skrev:
Oljepannan slängde förra ägaren ut när han konverterade till bergvärme mitten 90 talet.

Så här ser det ut vid bergvärmen. Tunna röret under tryckkärlet är skvaller rör.
Så det gamla bör jag då kunna ta bort , som du nämner GK100.

[bild]
Ja motsvarande nya delen är den med blå vredet på där sitter även nya säkerhetsventilen så det gamla har ingen funktion mer än att läcka lite nu.
 
C
F fusion skrev:
Missade ditt svar cpalm, allt kallvatten till markplanet och värmepumpen går igenom ventilen med handtaget. Den kran du nämner måste väl vara öppen.
Ja, jag hade uppenbarligen fel i min gissning att det hade med värmen att göra, så glöm det jag skrev
 
Tack för er hjälp😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.