Vid en besiktning på vårat hus hittades fukt runt en ventilationskanal på vinden. Fukthalten mättes till 20%. Ventilationskanalen kommer från frånluftsvärmepumpen som ventilerar från bla badrum.

Jag tycker det ser ur som om det kommer från röret och inte utifrån. Kan det vara så att röret läcker luft och när man duschar blir det extra fuktigt.

Har ni några bra förslag på hur man tar reda på vad som är fel?
 
  • Ventilationskanal med tecken på fukt och möjlig isoleringsskada på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktiga träbjälkar runt en ventilationskanal på en vind med isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör på vind med tecken på fukt, isolering och exponerade träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på fläckens utformning så är det ju högst troligt att det är kanalen som läcker, spontant ser det som lämplig tätgucka hör borde göra susen.

20% är ju heller inte överdrivet alarmerande.
Enklast är att mäta efter ett kraftigt regn, är det inte fuktigare då så är läckaget inifrån.

Ventilationsrör i träbjälklag med misstänkt läckage markerat med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel mexitegel skrev:
Med tanke på fläckens utformning så är det ju högst troligt att det är kanalen som läcker, spontant ser det som lämplig tätgucka hör borde göra susen.

20% är ju heller inte överdrivet alarmerande.
Enklast är att mäta efter ett kraftigt regn, är det inte fuktigare då så är läckaget inifrån.

[bild]
Det verkar inte läcka från kanalen, kollade med värmekamera. Däremot är det inte tätt mellan taket och takstossen. Det blåser in utifrån till höger om röret där det inte finns någon råspont. Jag tänkte få dit en bräda som stöd på insidan och täta med gucka mellan takstossen och taket på utsidan. Jag tejpar också skarven på röret för säkerhets skull. Tack för dina kommentarer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.