Som rubriken lyder. Vart finns risk för vattensamlingar, hur dimensionera för extremväder och var placeras lämpligast en stenkista är några exempel på frågor.
 
Claes Sörmland
Brukar vara konsultfirmor som gör dessa dagvattenutredningar. Risken är ju att de bara sitter på kontor med sin dimensioneringsmjukvara och litar för mycket på SGUs jordartskarta. Ett visst praktiskt handlag krävs ju. Och egentligen också rejäl lokalkännedom för att det ser torrt och fint ut under sommaren och man inte hittar grundvatten när man gräver är ju ingen garanti för vad vintern erbjuder.
 
Tack, känns som det är utredningar i stor skala de håller på med, som när hela områden skall planeras?
I mitt fall handlar det om den lilla tomten och den högst lokala lilla bergsknallen där det rinner vatten ifrån vid regn etc, så min tanke var att få ngn att komma och kika just på mina förutsättningar. Ska höra med några av dem, men gissar att de antingen inte är intresserade eller har en prismodell som gör mig ointresserad.
 
Claes Sörmland
Det är vanligt att dagvattenutredning ses som ett krav i samband med startbeskedet. Så även vid byggnation av småhustomter utreds de. Jag har tittat på några stycken i grannskapet och de var i princip bara copy-pastad standardtext och en beräkning i en mjukvara av högsta flöde från takavvattning och hårdgjord yta. Utifrån detta så föreslogs en viss volym på stenkista.

I slutändan tror jag inte markentreprenadföretaget brydde sig eller ens var informerad om utredningen för de anlade helt andra lösningar än vad dagvattenutredningen föreslog. Jag gissar att det i småhussammanhang ofta är mest onödigt pappersarbete för att få sitt startbesked av byggnadsnämnden.
 
Ok, kanske får försöka läsa på själv. Tack för utförliga svar.
 
Du kan ju ta dit någon anläggningsfirma som ska kolla på det. Anläggares jobb gör ut på att hantera vatten, i allt dom gör. Rör, asfalt, sten, markjusteringar. Du vill du ha fall ut från ditt hus i alla riktningar helst.

Har du en specifik begslnsöle där det kommer stora mängder vatten kanske man kan fundera på ett dräneringsdike i tomtgräns och leds ut vattnet innan det går in på resten av tomten. Då gräver man, slänger i ett dränrör, fyller upp med makadam typ 16-32 och leder det mot ett naturligt fall eller vart det passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.