Lång historia kort. Rörmokare + elektriker dragit rör i nygjutet betonggolv i källaren, men förlagd de fel så de hamnar i det tänkta badrummets dörr istället för väggen (diff på 50 cm). Elen ska till badrumsbelysning, toalettkvarn och badrumsfläkt.

Jag ska lösa vatten problemet genom att dra utanpåliggande vatten från annat håll. Istället för att dra utanpåliggande el också så undrar jag om man kan dra fram el via elrören ändå om de kapas jäms med golvet och får en dörr tröskel över sig eller är det kört?

Jag kommer anlita någon för jobbet men vill veta förutsättningarna annars får allt bli utanpåliggande.
 
Blir lite knepigt att få till en 90 graders under tröskeln, skarv menar jag, kan gå om det bilas upp runt röret och djupt, samt snett mot det håll som rör/slang ska gå. En halv muff och gjuta nytt i hålet som blir. Då kan inte en halv muff rör sig och kanalistionen är intakt, kanske bila en liten ränna under tröskeln med, inget som är vanligt, men nöden har ingen lag, det gäller att få till på bästa sätt i en situation
 
Hur kabeln ska löpa under tröskeln är en senare fråga, jag kan fräsa eller annat som du säger. Jag undrar rent elmässigt om det är görbart. Elen som kommer fram ur golvet kan väl inte fortsätta som FK? Går den biten att lösa?
 
Är det inte bara ett rör nu och FK som ska dras i senare då, med skarvning av rör/slang blir det samma sak. FK hela vägen. Rör /slang kan dras hur som helst och ha FK i , problemet som kan bli om det dras i många 90 gradera att få i en fjäder för att dra med. Låt det vara öppet till att börja med och dra i före innan dom skarvas, det som är ett litet aber är att det kanske inte går att dra om, säkra med 5 ledare i röret till dosan som blir, så är du säker på allt. Glöm inte att sätta dit muffen först.
 
P ptk skrev:
Lång historia kort. Rörmokare + elektriker dragit rör i nygjutet betonggolv i källaren, men förlagd de fel så de hamnar i det tänkta badrummets dörr istället för väggen (diff på 50 cm). Elen ska till badrumsbelysning, toalettkvarn och badrumsfläkt.

Jag ska lösa vatten problemet genom att dra utanpåliggande vatten från annat håll. Istället för att dra utanpåliggande el också så undrar jag om man kan dra fram el via elrören ändå om de kapas jäms med golvet och får en dörr tröskel över sig eller är det kört?

Jag kommer anlita någon för jobbet men vill veta förutsättningarna annars får allt bli utanpåliggande.
Det gåt inte att bila upp och skarva och dra upp på rätt ställe ( om vi pratar elen)?
 
MBL19 MBL19 skrev:
Det gåt inte att bila upp och skarva och dra upp på rätt ställe ( om vi pratar elen)?
Du menar gör om, gör rätt? 😉
 
E elmont skrev:
Du menar gör om, gör rätt? 😉
Exakt! Men behöver kanske inte göra om allt:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.