AdnanH AdnanH skrev:
Nu har jag fått min ohmigo TTL som jag tänkte styra med ESP32. Har lekt runt lite med den. Hur gör du med utegivarkabel? Kopplar du bort den? Vad ger du för temp till värmepumpen då? @MartinEkl

Själv har jag tänkt ha ett relä. När det är billigt värmer den på och när det är dyrt så kopplar jag in ohmigo och sätter högre resistansvärde
Jag ersatte både inne- och utegivaren. Båda mina är bortkopplade men sitter tillsvidare kvar om jag behöver byta tillbaka. Jag monterade nya tempgivare inne och ute som jag har kopplat till Home Assistent vars temperaturer jag skickar vidare till ohmigo.

Jag kommer att när elpriset är lågt (lågt för just det dygnet i alla fall...) skicka korrekt temperatur till ohmigon och när det är dyrt skicka en hög utomhus temperatur. Min värmepump går inte vid en utomhustemperatur över 22gr, så det tänkte jag utnyttja. Men kommer testa mig fram en del här.
 
  • Gilla
TobbeGe och 1 till
  • Laddar…
M MartinEkl skrev:
Jag ersatte både inne- och utegivaren. Båda mina är bortkopplade men sitter tillsvidare kvar om jag behöver byta tillbaka. Jag monterade nya tempgivare inne och ute som jag har kopplat till Home Assistent vars temperaturer jag skickar vidare till ohmigo.

Jag kommer att när elpriset är lågt (lågt för just det dygnet i alla fall...) skicka korrekt temperatur till ohmigon och när det är dyrt skicka en hög utomhus temperatur. Min värmepump går inte vid en utomhustemperatur över 22gr, så det tänkte jag utnyttja. Men kommer testa mig fram en del här.
Snyggt!

Vad kör du för utomhusgivare till HA? Har själv ett gäng aqara tempsensorer inne men skulle vilja ha någon för utomhus
 
Jag använder Hue Outdoor Motion Sensor för temp utomhus. De har rörelse, ljus och temp.

Inomhusvarianten har liknande sensorer och är nog smart ifall man vill ta hänsyn till solinstrålning. Dessvärre är de inte lika lätta att placera väl som aqara humidity and temp.
 
Lite sent in här men tänkte bidra med att jag håller på att sätta ihop en falsk tempgivare till en gammal CTC EcoAir. Kikade först på digitalt styrda pottar men har inget sånt hemma men däremot några esp8266or så jag mätte upp ingången för innegivaren som ger 5v olastat och hängde på esp8266's PWM utgång med några k serie resistans för strömbegränsning. Orginal tempgivare ger runt 25k vid 20grader. Verkar inte vara några problem att lura innetempen till mellan typ 0 och 40 grader nu iaf.
Blir inte många kronor för styrningen, går säkert att göra något fristående med en esp8266a även utan HA för den som vill snåla in mer.
Har konfat esp'n med esphome men bara gjort en basic integration i HA för nu, ska försöka återkomma här med lite mer info när jag kört det ett tag.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har du testat Ohmonwifi finns även för Homeassistant via mqtt?
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
TobbeGe TobbeGe skrev:
Har du testat Ohmonwifi finns även för Homeassistant via mqtt?
Vet inte om denna frågan var till mig, men iså fall nej, iom att det verkar funka med grejjer för ca 50kr istället för över 900kr för ohmigo grejjerna så tänker jag att jag nöjer mig där. blir nog inte jätteprecis mappning, men tror inte det kommer bli något större ploblem.
 
Att generera en spänning via pwm borde funka lika bra som nåt avancerat motstånd. Rent tekniskt mäter ju inte styrdatorn motståndet, utan givaren sitter i serie med ett fast motstånd i en spänningsdelare och A/D-omvandlaren i datorn mäter spänningen över givaren.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Kan det inte vara så att man vill på nåt sätt ha det galvaniskt avskjiljt?

Jag har inte kommit till skott, men det finns billiga digitala SPI potentiometrar som kan kopplas till en Arduino eller ESP32 eller liknande, borde kosta max en hundring totalt?
 
Ja vilken upplösning får du?
 
J JohanLun skrev:
Kan det inte vara så att man vill på nåt sätt ha det galvaniskt avskjiljt?

Jag har inte kommit till skott, men det finns billiga digitala SPI potentiometrar som kan kopplas till en Arduino eller ESP32 eller liknande, borde kosta max en hundring totalt?
Är nog inte fel att få det isolerat men bör ju inte bli värre än att man offrar en esp för inte så många kronor.
TobbeGe TobbeGe skrev:
Ja vilken upplösning får du?
Ganska kass upplösning, men troligen fullt tillräckligt för hur jag tänkt använda det. Ska nog testa lite med att få till ett vettigt motstånd, mappade upp skiten inom rimligt spann för inne-temp enl. nedan:
# no resistor:
# 80% pwm - 33.8 deg c
# 81 - 32.5
# 82 - 31.5
# 83 - 30
# 84 - 29
# 85 - 27.4
# 86 - 26.3
# 87 - 24.6
# 88 - 23.5
# 89 - 22
# 90 - 20
# 91 - 19
# 92 - 17.2
# 93 - 16
# 94 - 14
# 95 - 13
# 96 - 11
# 97 - 9.6
# 98 - 7.7
# 99 - 6.5
# 100 - 4.5
Inte kollat om det går att styra i mindre fraktioner från HA än jämna procent. Inte omöjligt.

Också insett nu, vilket diskuterats i tråden ovan, att jag nog behöver kontrollera även utegivaren för att kunna styra VP'n. Nu tuffar den på trots fiktiv inne temp på över 30grader och börvärde på 18 grader.
Har för mig att utegivaren är typ samma ntc/ptc som inne så bör väl vara ungefär samma sak att skapa ett fiktivt mätvärde där också, ska prova med senare i veckan.
 
K
Det känns som att det blir lång återinvesteringstid med en ohmigo för upp mot tusenlappen. Vill man sedan styra både inne och ute verkar man behöva två. Så något hemmabygge är lockande.

Hur jobbar pannan med inne respektive utegivare? Innegivaren kan dels öka värmeproduktionen men till viss del strypa? Men inte helt? Och att utegivaren har högre mandat? Mer generellt utan att titta specifikt på fabrikat/system
 
Utegivaren är den primära och bestämmer framledningstempen utifrån värmekurvan.
Innegivaren kan justera kurvan lite grann utifrån vilken påverkansfaktor man ställt in.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ohmigo.TTL är själva enheten som skapar resistans och den kan man enkelt styra själv från vilken ESP8266/ESP32 med serieport.
Den har en upplösning på 0.1'C från -30 till +70'C och är enkel att använda.
Bara att skicka ATT=4.0,TYPE=xx för att generera rätt resistans för 4.0'C och valfri temperaturgivare eller potentiometer.
Den kostar 600kr och vill man köpa flera så kan man säkert få nån rabattkod. Tror man tjänar igen det både på tillförlitlighet och framtidssäkert när man byter värmepump eller reglercentral.
 
Det finns chip med programmerbar resistans och SPI interface för någon tia om man vill bygga själv billigare.
Tex https://se.farnell.com/microchip/mcp4151-104e-p/ic-dgtl-pot-sngl-100k-spi-8dip/dp/1840795

Skapar man en spänning med PWM bör man väl filtrera pulserna med en konfig innan man lägger det till sensoringången. ADcomvandlare brukar inte gilla pulser.

Jag skulle vilja ha en ”falsk 3-fas strömtrafo” som jag matar med data från P1/HAN porten.
N snygg dragning av kabel från fasadmätarskåp till FLVP är besvärlig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.