(hoppas detta kommer i rätt forum!)

Hej! Kollar på hus och det är tyvärr ganska vanligt med direktverkande el-element. Skulle tacksamt ta emot lite tankar kring följande:

1. Har en fråga för er som har lite koll: om det verkar rimligt med elförbrukning på ca 14500 kwh i ett ca: 200 kvm hus från 1909 med en tillbyggnad 2002 där det är två rum som går på el-golvvärme? Det finns en luft-luft värmepump och en kamin också samt varmvattenberedare.. Känns som det är lågt tilltaget? (4 pers. i hushållet, i Skåne)

2. Hur illa är det egentligen att ha direktverkande el-element? Om de är hyfsat moderna, hur rimligt är det att låta bygga om till vattenburen värme och antingen berg/jord eller luft-vattenvärme?

Tack på förhand!
 
Låter lågt med den stora ytan även om det finns LLVP.

El-element har samma verkningsgrad oavsett ålder, moderna har bättre termostater som kan hålla medelvärmen jämnare men annars same-same.

Bygga om till vattenburet blir nog dyrt och du tjänar mer på att ha flera luft-luft i så fall.
Som referens drar min kåk 12000 kWh inkl hushållström:

Villa, 1,5 plan med källare
Rum: 6, varav 3 sovrum
Boarea: 130 kvm
Biarea: 84 kvm
Vattenburen värme luft-vatten värmepump.
Södra Skåne.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag tycker också att 14500 kWh total el-förbrukningen låter väldigt lågt med tanke på det stora och gamla huset. Kanske har de eldat väldigt mycket med ved också?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det är nog en del vedeldning också, men med tanke på att det är en varmvatten beredare i källaren ( varför har man inte den i det uppvärmda huset??) och en elpanna där för den delen som har golvvärme så låter det lite väl optimistiskt med 14500 tycker jag. Jag räknar på +20-25% i min beräkning tror jag...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Be om utdrag från elleverantören (från säljaren)
Sen finns det ju en del som går omkring med ytterkläder innomhus också....

När vi köpte vårt, så var energideklarationennhelt uppåt väggarna.
Man hade dragit av för att föreg ägare hade 2st elbilar, men hur dom räknat då vette f-n för man hade dragit av ca 15000kWh....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ABBD skrev:
det är en varmvatten beredare i källaren ( varför har man inte den i det uppvärmda huset??)
Tja, om den är stor är det ju en del vikt som kanske inte bjälklaget tycker är så kul?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.