Hej,

Hur brukar man montera köksstommar framför ett fönster som går 13cm under bänkskivan?
I detta fall ska jag köpa Ikea med skena.
Jag vill ju att det ska se vettigt ut utifrån också :)
 
BirgitS
Man kan regla upp en liten fortsättning av väggen så att den fortsätter upp till bänkskivan. På bänkskivan får man ha en liten kant mot fönstret så att det inte ramlar ner saker. Om inte någon står väldigt nära fönstret och glor in så kommer det inte att synas.

Det finns flera trådar om samma sak och här är en av dem: https://www.byggahus.se/forum/threads/koeksbaenk-vid-foenster.12701/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan regla upp en liten fortsättning av väggen så att den fortsätter upp till bänkskivan. På bänkskivan får man ha en liten kant mot fönstret så att det inte ramlar ner saker. Om inte någon står väldigt nära fönstret och glor in så kommer det inte att synas.

Det finns flera trådar om samma sak och här är en av dem: [länk]
Ja det var just det där med uppreglingen jag var nyfiken på. Jag vet inte hur rejält det behöver vara, så det hade varit intressant att höra på snygga lösningar.
Lösningen är ju vanlig men jag ser tyvärr ingen som beskrivit lösningen.
Men jag har väl en tanke hur jag ska göra.
 
Jag satten en bit råspontlucka i fönstersmygen och gipsade över mot skåpsidan. Då kunde jag använda skenan och hönga skåpen i. Dock satte jag även ben i bakkant på skåpen under fönstret så det inte skulle bli så mycket belastning där.
 
TorOdd TorOdd skrev:
Jag satten en bit råspontlucka i fönstersmygen och gipsade över mot skåpsidan. Då kunde jag använda skenan och hönga skåpen i. Dock satte jag även ben i bakkant på skåpen under fönstret så det inte skulle bli så mycket belastning där.
Ja jag tänkte också att man bör avlasta i bakkant. Jag kanske ska köpa några extra ben och göra som dig då 😀
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
B Borav6 skrev:
Ja jag tänkte också att man bör avlasta i bakkant. Jag kanske ska köpa några extra ben och göra som dig då 😀
Jag har ett par om du behöver 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.