BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller konsument ska arbetet utföras fackmässigt även om det inte avtalas explicit, och med den menas att alla relevanta branschregler, t.ex. BKR när det gäller kakelsättning, ska följas enligt domslut.

Om du är dåligt insatt när det gäller konsumenträtt så kan jag rekommendera att du läser vad Hallå konsument skriver till att börja med.
AMA räknas som fackmässigt enligt domar
 
BirgitS
O oliven1 skrev:
AMA räknas som fackmässigt enligt domar
Är det något i BKR som medför att AMA inte kan uppfyllas samtidigt?
Alltså det är fackmässigt att både uppfylla AMA och BKR, inte bara det ena.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det något i BKR som medför att AMA inte kan uppfyllas samtidigt?
Alltså det är fackmässigt att både uppfylla AMA och BKR, inte bara det ena.
vad säger BKR om fogbredd, fogförskjutning, fogsprång etc som vi diskuterar i tråden?
ni hävdar ju att den uppfyller BKR´s krav?
 
BirgitS
O oliven1 skrev:
vad säger BKR om fogbredd, fogförskjutning, fogsprång etc som vi diskuterar i tråden?
ni hävdar ju att den uppfyller BKR´s krav?
Det enda som jag svarade på var ditt inlägg:
O oliven1 skrev:
men BKR är ingen lag eller regel i Sverige.
Avtalar man inte att BKR ska gälla så gäller inte den i avtalet.

då är det andra regler som gäller
Vilket alltså är fel när det gäller avtal med konsument. Man behöver inte avtala om BKR när det gäller kakel och klinker utan BKR ska uppfyllas ändå.

Jag har inte hävdat att TS:ens badrum uppfyller BKR:s krav och jag har inte heller hävdat motsatsen. Jag har inte skrivit något inlägg som handlar om TS:ens badrum.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda som jag svarade på var ditt inlägg:
Vilket alltså är fel när det gäller avtal med konsument. Man behöver inte avtala om BKR när det gäller kakel och klinker utan BKR ska uppfyllas ändå.

Jag har inte hävdat att TS:ens badrum uppfyller BKR:s krav och jag har inte heller hävdat motsatsen. Jag har inte skrivit något inlägg som handlar om TS:ens badrum.
nej BKR behöver inte uppfyllas.

det ska utföras fackmässigt och utför man det enligt BKR så kan ingen beställare hävda att det inte är utfört fackmässigt.
men det är fritt fram att utföra på andra sätt som är fackmässiga.
 
BirgitS
O oliven1 skrev:
nej BKR behöver inte uppfyllas.

det ska utföras fackmässigt och utför man det enligt BKR så kan ingen beställare hävda att det inte är utfört fackmässigt.
men det är fritt fram att utföra på andra sätt som är fackmässiga.
Så här skriver då Hallå konsument:
Att arbetet utförs fackmässigt betyder att resultatet ska motsvara det som förväntas av en yrkesperson. Du ska till exempel kunna förutsätta att företaget följer branschens riktlinjer och rekommendationer.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-tjanst/

Så en konsument ska alltså förutsätta att företaget följer branschens riktlinjer och rekommendationer, t.ex. BKR när det gäller kakel och klinker.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så här skriver då Hallå konsument:

[länk]

Så en konsument ska alltså förutsätta att företaget följer branschens riktlinjer och rekommendationer, t.ex. BKR när det gäller kakel och klinker.
jo men vad säger ber om fogsprång, fogförskjutning etc???
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det får du läsa själv: [länk]
inget?
 
Kollar man bilderna i TS första inlägg, så ser det väl ut att vara i häradet 1mm fogsprång, eller ser jag fel?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kollar man bilderna i TS första inlägg, så ser det väl ut att vara i häradet 1mm fogsprång, eller ser jag fel?
är ju omöjligt att avgöra.
kan vara så kan inte vara så.

det är ju det jag säger finns regler för det och hur man ska mäta.
är bara för TS att kontrollera det och visar det sig att det är fel så ska det åtgärdat.
 
BirgitS
O oliven1 skrev:
inget?
Hittade du inget i dokumentet?
Då får du nog göra ett nytt försök och ägna lite mer än 1 minut åt att läsa det.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hittade du inget i dokumentet?
Då får du nog göra ett nytt försök och ägna lite mer än 1 minut åt att läsa det.
nej det var en fråga till er?
 
BirgitS
O oliven1 skrev:
nej det var en fråga till er?
Du, det är inget jättedokument och det har en bra innehållsförteckning så jag tror du är fullt kapabel att komma fram till svaret alldeles själv. För jag hoppas att du inte är alldeles söndercurlad.
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
P
Appendix Appendix skrev:
Är inte felet att man köpt billigast möjliga kakel som avviker i storlek och då blir fogarna så här?

När man ser på lite avstånd ser det ju mycket bättre ut.
Nu kostade kaklet 350 kr per kvm. Så för att vara vita plattor i standardformat så var det inte billigast möjliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.