Har lagt märke till att isoleringsmaterialet på en nybyggnation ser väldigt glansigt ut i solsken. Sitter nu precis bredvid och väntar på barnen och ser då att det handlar om Kingspan kooltherm. Läser på dess webbsida att det mycket riktigt är belagt med aluminiumfolie på både in- och utsida. (https://www.kingspan.com/se/sv/produkter/isoleringsskivor/vaggisoleringsskivor/kooltherm-k12-xl/)

Spontant känns det som om mobiltäckningen i dessa lägenheter inte kommer att bli toppen när man bygger en faradays bur omkring dem. Tänker jag fel?

Bild från bygget:

Nybyggnad klädd med glansig Kingspan kooltherm-isolering och installerade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nej, du tänker helt rätt. Mina föräldrar bor i ett sånt hus och de hade usel mobiltäckning inomhus innan föreningen installerade repeaters i nästan varje lägenhet.

Ofta är dessutom fönstren belagda med ett tunt lager metall för att minska värmestrålningen. Det hjälper inte heller för att öka mobiltäckningen...
 
RoTe
Gissar att jag har något liknande för jag kan bara ringa med 3 i min lägenhet om jag inte vill stå tryckt mot fönstret när jag pratar. Bor mitt i Uppsala.
 
Dessutom extremt brandfarligt
 
Huset bredvid byggs med stomme i KL-trä. Känns lite sundare, men jag vet ju inte hur det kommer att isoleras ännu.
 
RoTe RoTe skrev:
Gissar att jag har något liknande för jag kan bara ringa med 3 i min lägenhet om jag inte vill stå tryckt mot fönstret när jag pratar. Bor mitt i Uppsala.
Låter sannolikt. Omöjligt att veta när man flyttar till ett befintligt hus, men en faktor som skulle vara väldigt viktig för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.