Hej, jag har problem med vår tvättmaskin Cylinda FT46, den klagar på felkod F3 = tömningsproblem. Maskinen(pumpen) låter ansträngd när den försöker tömma. Avloppsslangen är rensad, däremot ser det ut som det ligger rätt mycket "beläggning" kvar i avloppsslangen. Ibland kommer lite vatten ut.

Vad säger expertisen? Kan pumpen vara igensatt?
Någon som har en servicemanual till Cylinda FT46?

Mvh Magnus
 
Har du öppnat renspluggen längst ned på framsidan? Det brukar ligga hårnålar, mynt och diverse skrot där.
 
A
Hur ser det ut där avloppsslangen sitter fast dvs utloppet
Eller kommer det inget vatten om du har slangen lös i en hink?
Kommer allt vattnet ut om du öppnar diken längst ner till vänster bakom luckan?
 
Det låg ett mynt i rensfacket, hade nyligen rensat det fackat så trodde inget mera låg där.
Avloppsslangen går rakt ner i golvbrunnen.
Körde in en "plastdragare för VP-rör" i avloppsröret och det kom ut mängder med skit.
Nu körs 95 graders program med diskmaskinstablett för att få bort massa avlagringar.
 
A
Det är helt rätt att göra i bland
 
Lånar tråden har en FT26

När jag kört en maskin å ska Öppna luckan, trycker på nyckel, men då startar den ett nytt program.

Hur gör man för att Nolla system, ta bort ett redan valt program.

Kika i instruktionsboken, men kunde inte hitta något om det
 
A
Du kan ju prova med att hålla inne startknappen samtidigt du spänningsätter maskinen mha på knappen
 
Jag rensade nyss och hittade myntet , vi får se om det funkar
Tack för tipset
 
Hittade en knapp i en liten plastpåse. (y)
 
Tänkte bara tipsa om en video. Om det inte ligger något i "nålfällan" och maskinen inte tömmer utan visar "F3" i displayen. Fem minuter in i videon börjar det likna något i felsökningen. Jag testade med ett rensband (dragtråd till elrör) och några decimeter in var det stopp. Arbetade mig igenom med rensbandet och efter det så kunde maskinen tömma. Det sitter nog mycket gegga kvar (zeoliter kallas det väl från tvättmedlet). Kör en 95-graderstvätt nu för att se om det rensar slangen, Vi har nog kört på max 60 grader de senaste (alla?) åren. Maskinen är från 2005. Någon som har andra knep för att rensa slangen?
Fix water evacuation error Cylinda washing machine - Fixa uttömningsfel på Cylinda tvättmaskin - YouTube
 
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tänkte bara tipsa om en video. Om det inte ligger något i "nålfällan" och maskinen inte tömmer utan visar "F3" i displayen. Fem minuter in i videon börjar det likna något i felsökningen. Jag testade med ett rensband (dragtråd till elrör) och några decimeter in var det stopp. Arbetade mig igenom med rensbandet och efter det så kunde maskinen tömma. Det sitter nog mycket gegga kvar (zeoliter kallas det väl från tvättmedlet). Kör en 95-graderstvätt nu för att se om det rensar slangen, Vi har nog kört på max 60 grader de senaste (alla?) åren. Maskinen är från 2005. Någon som har andra knep för att rensa slangen?
Fix water evacuation error Cylinda washing machine - Fixa uttömningsfel på Cylinda tvättmaskin - YouTube
avkalkning med jämna mellanrum
 
electroluxaren skrev:
avkalkning med jämna mellanrum
Jag försökte rensa silen i avloppet. Jag kunde skruva bort det runda locket.
Kommer inte längre än enligt bilden.
Enligt manualen ska man kunna se pumpens vingar och det gör jag ju inte.
Vill minnas att man ska kunna dra ut en grov sil. Hur gör man det?
Den vita plastskivan sitter fast, 2 cm innanför mynningen.
 
  • Insida av tvättmaskin, vattenpump och filter, kräver rengöring, röda och vita komponenter, sot och rester synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
P pojak skrev:
Jag försökte rensa silen i avloppet. Jag kunde skruva bort det runda locket.
Kommer inte längre än enligt bilden.
Enligt manualen ska man kunna se pumpens vingar och det gör jag ju inte.
Vill minnas att man ska kunna dra ut en grov sil. Hur gör man det?
Den vita plastskivan sitter fast, 2 cm innanför mynningen.
den inre delen har fastnat du får bryta ut den utan att skada gängorna
 
Tack - det är svårt att få ut den inre delen, den inre skivan. Jag får inget grepp om den med en tång.
Jag har försökt bryta ut den med en skruvmejsel men vågar inte använda för mycket kraft, då jag tror att skivan bryts i bitar. Så jag har inte lyckats få ut skivan. 🙄
 
A
P pojak skrev:
Tack - det är svårt att få ut den inre delen, den inre skivan. Jag får inget grepp om den med en tång.
Jag har försökt bryta ut den med en skruvmejsel men vågar inte använda för mycket kraft, då jag tror att skivan bryts i bitar. Så jag har inte lyckats få ut skivan. 🙄
låt skivan gå sönder det gör ingenting
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.