Hej,
Har en lägenhet som är handikappanpassad och alla brytare och uttag sitter på helt fel höjd.
Elektrikern som var här sa att lättast är att förlänga kabeln med wago och flytta ner uttaget.
Är det ok att göra så? Vill man inte ha kabeln i sin helhet oskarvad?
Kan tillägga att alla kablar går i en plastskena på väggen så enkelt att gömma wagon där bakom.
 
  • Eluttag ovanför en plastskena där elektriska kablar är dolda, mönstrad tapet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får skarva kablar. Men det får inte vara enkel isolering någonstans. Om kanalen kan anses vara ett isolerande lager borde det vara helt ok att skarva den däri utan dosa. Det borde inte vara ett problem. Men möjligen kan det bli föremål för diskussion och anses vara en gråzon.

Med detta sagt. Om du skall lägga jobb på att flytta uttagen. Är det inte ett bra läge att göra sig av med de där gräsliga kabelkanalerna och klamra en ny kabel i hörnet?
 
BirgitS
SidanKaos SidanKaos skrev:
Kan tillägga att alla kablar går i en plastskena på väggen så enkelt att gömma wagon där bakom.
Jag har för mig att det då krävs kabelkanalen bara kan öppnas med verktyg.
 
  • Gilla
MBL19 och 3 till
  • Laddar…
Denna trycka fast så väldigt enkelt att öppna upp den
 
BirgitS
Då är det inte tillåtet att skarva ledarna i den kabelkanalen, annat än över 170 cm ovanför golvet.
 
  • Gilla
SidanKaos
  • Laddar…
M
Det hade jag med föreslagit. Dock som Birgit skrev, på barnsäker höjd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det inte tillåtet att skarva ledarna i den kabelkanalen, annat än över 170 cm ovanför golvet.
Typen TS har med fästen att snäppa fast överdelen i och utan botten kan man säga att det aldrig är tillåtet att skarva öppet i. De var/är avsedda för kabel precis som på bilden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det finns kopplingsdosor som är en del av ellistsystemet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Varför föreslår elektrikern en otillåten lösning? Jag trodde det ingick i utbildningen att lära sig reglerna.
 
BirgitS
useless useless skrev:
Varför föreslår elektrikern en otillåten lösning? Jag trodde det ingick i utbildningen att lära sig reglerna.
Jag tolkade det som att det inte var elektrikern som föreslog att skarvningen skulle ske i kabelkanalen utan TS. Elektrikern kanske tänkte sig en utanpåliggande kopplingsdosa.
 
Men enklast är troligen att byta hela kabeln och det är troligen även billigast och bäst då man slipper en skarv.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tolkade det som att det inte var elektrikern som föreslog att skarvningen skulle ske i kabelkanalen utan TS. Elektrikern kanske tänkte sig en utanpåliggande kopplingsdosa.
Det var faktiskt elektrikern som föreslog det. Jag skrev i gruppen för blev lite osäker på om det är ok att göra så eller ej
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tolkade det som att det inte var elektrikern som föreslog att skarvningen skulle ske i kabelkanalen utan TS. Elektrikern kanske tänkte sig en utanpåliggande kopplingsdosa.
Kan man tolka det här på mer än ett sätt?

"Elektrikern som var här sa att lättast är att förlänga kabeln med wago och flytta ner uttaget."
 
BirgitS
useless useless skrev:
Kan man tolka det här på mer än ett sätt?

"Elektrikern som var här sa att lättast är att förlänga kabeln med wago och flytta ner uttaget."
Tydligen :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Tommty
useless useless skrev:
Kan man tolka det här på mer än ett sätt?

"Elektrikern som var här sa att lättast är att förlänga kabeln med wago och flytta ner uttaget."
står det någonstans i denna tråden att elektrikern tänkte använda befintlig kabelkanal eller spekulerar vi fritt att det är en dålig elektriker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.